עבור לתוכן העמוד
Menu

הסכסוך בצמרת הסורית מביא לקריסת הכלכלה

הסכסוכים בצמרת הסורית מתרחבים, ורעיית הנשיא אסמה אלאסד הסתכסכה גם עם מאהר אלאסד, אחיו של הנשיא המשמש כמפקד דוויזיה בצבא הסורי • הסכסוכים בצמרת משפיעים על הכלכלה הסורית והביאו להתדרדרות הלירה הסורית והתחזקות הדולר

נמשכת ההסלמה במאבק בין משפחת אסד לבין משפחת המיליארדר ראמי מח'לוף. המשטר הסורי אסר על ראמי מח'לוף לצאת מגבולות המדינה ולאחר שהטיל עיקול על כל הכספים שלו בסוריה הוא מנסה לאתר כספים שלו שנמצאים בחו"ל: בלבנון, באיחוד האמירויות, בשוויץ, איי הבאהמה ומדינות נוספות.

כמו כן ביטל המשטר הסורי את הרישיונות של 2 חברות ביטחוניות בבעלותו של ראמי מח'לוף, חברת ALFA לאבטחה וחברת FALCON לשירותי ביטחון.

המשטר הסורי יוכל לנסות ולהחזיר לסוריה את הכספים של ראמי מח'לוף הנמצאים בבנקים בחו"ל רק אם יש לסוריה קשרים מדיניים וכלכליים עם אותן המדינות שבהם קיימים הבנקים האלה. אולם יתכן שהכספים האלה מוחזקים תחת שמות בדויים בגלל הסנקציות שהטילו ארה"ב והאיחוד האירופי על ראמי מח'לוף במהלך השנים בהן היה בקשר הדוק עם הנשיא בשאר אסד.

המשטר הסורי נכשל בעבר בהחזרת הכספים של באסל אלאסד, אחיו של בשאר אל אסד, שנהרג בתאונת דרכים ב-1994 ליד שדה התעופה הבינלאומי בדמשק, וגם את הכספים של ריפעת אלאסד, דודו של הנשיא הסורי, מבנקים בצרפת ובספרד.

על פי גורמים סורים, הטבעת הקרובה וההדוקה מסביב לנשיא הסורי מתחילה להתרופף. אסמה אסד, רעיית הנשיא הסורי, איננה מסוכסכת רק עם המיליארדר ראמי מח'לוף אלא גם עם מאהר אלאסד, אחיו של הנשיא, ורעייתו מנאל ג'דעאן.

גורמים בסוריה מדווחים כי בצמרת הסורית יש המכנים את רעיית הנשיא מאחורי גבה בשם "אווה פרון" בהשוואה לרעייתו השניה של נשיא ארגנטינה חואן פרון הכרזימטית והשאפתנית.

מאהר אלאסד הינו גנרל בכיר בצבא הסורי בתפקיד של מפקד דוויזיה, כמו כן הסכסוכים התרחבו לקהיליית העסקים הסורית בין אנשי עסקים התומכים במשפחת אלאסד לבין אחרים התומכים במשפחת מח'לוף.

בעוד הסכסוך בין משפחת אסד למשפחת מח'לוף נמשך, הודיע איהאב מח'לוף, אחיו של ראמי מח'לוף, על התפטרותו מחברת SYRIATEL בגלל מחלוקות עם אחיו ראמי והודיע בגלוי על נאמנותו הבלתי מתפשרת לנשיא בשאר אסד.

ההודעה הזו המצביעה על כך שמשפחת מח'לוף איננה ניצבת במאבק בחזית אחת נגד המשטר הסורי,מחלישה את ראמי מח'לוף ומחזקת את הנשיא בשאר אסד, בימים האחרונים הפסיקו גם אמצעי התקשורת ברוסיה את המתקפה האישית עליו.

ההשפעה על הכלכלה הסורית

לסכסוכים בצמרת השלטון הסורי יש השפעה ישירה על הכלכלה הסורית, משפחת מח'לוף שולטת כבר שנים בכ-60 אחוזים מהכלכלה במדינה.
ברגע שהחל הסכסוך המתוקשר בין ראמי מח'לוף לנשיא בשאר אסד, התרסקה הלירה הסורית ומחיר הדולר נסק מעלה מעלה.

המשטר הסורי מאשים את ראמי מח'לוף בהתדרדרות של הלירה הסורית, גורמים בממשל הסורי אומרים כי מח'לוף המיר את כל הכנסותיו הכספיות במדינה לדולרים והעביר אותם לחשבונות בנקים נסתרים בחו"ל, דבר שהפיע על שערה של הלירה הסורית.

בשווקים בסוריה יש עליית מחירים גדולה, במיוחד במחירי מוצרי מזון בסיסיים כמו ירקות, כמו כן יש עליה גדולה במחירי התרופות.
המשכורות הן זעומות ביותר, הממוצע הוא משכורת של 30 דולר בחודש שממנה צריכה להתקיים משפחה שלמה.

יש כרסום במעמדו של הנשיא בשאר אסד ברחוב הסורי, במיוחד בקרב העדה העלווית שאליה הוא משתייך, מסתבר שראמי מח'לוף דאג במשך שנות מלחמת האזרחים לסייע למשפחות ההרוגים והפצועים העלווים ולמשפחות העניות בעדה באמצעות אגודת הצדקה "אלבוסתאן" שבראשה עמד, הדבר הרגיז את משפחת אלאסד לאחר שהוא צבר פופולאריות בקרב בני העדה העלווית, בספטמבר 2019 הדיח הנשיא אסד את ראמי מח'לוף מראשות האגודה והעביר את השליטה בה לרעייתו אסמה אלאסד.

לרגל חג עיד אלפיטר, פירסם ראמי מח'לוף פוסט בדף הפייסבוק שלו שבו הוא הודיע על תרומת סכום של כ-900 אלף דולר לאגודת "אלבוסתאן" עבור משפחות נזקקות בסוריה, הוא ממשיך לנסות ולהתחרות במשפחת אלאסד על ההשפעה בקרב העדה העלווית, אולם, אגודת "אלבוסתאן" מיהרה לפרסם הודעה כי היא מתנערת מראמי מח'לוף ופועלת תחת פיקוחו של הנשיא אסד.

מקורבים למשפת אלאסד ולמשפחת מח'לוף מנסים למצוא פתרון פשרה ולתווך בין ראמי מח'לוף לבשאר אסד, אולם עד כה ללא הצלחה, הסכסוך בינהם רק הולך ומחריף.

ראמי מח'לוף מחזיק בחו"ל בחשבונות סודיים סכומי עתק, גם אם המשטר הסורי יגבה ממנו את סכום 200 מיליון הדולרים שהוא חייב למדינה ככספי מיסים, עדיין יתקשה בשאר אסד לשים את ידו על ההון שנמצא בחו"ל, הדרך היחידה להגיע לכספים האלה היא להתפשר ולהתפייס עם ראמי מח'לוף.