עבור לתוכן העמוד
Menu

 סכנת המנהרות לא חלפה

גורמים בחמאס מאשרים כי ישראל שיתקה חלק חשוב בפרוייקט המנהרות של הארגון אך חמאס לא ויתר על הפרוייקט ורואה בו נשק אסטרטגי חשוב • בגבול הרצועה יש עדיין מנהרות פעילות שבאמצעותן מתכנן ארגון חמאס לבצע פיגוע אסטרטגי וצה"ל חייב לגלות עירנות מיוחדת בנושא

"מלחמת המוחות" בין צה"ל לארגוני הטרור ברצועת עזה ובראשם חמאס והג'יהאד האסלאמי בכל הקשור למנהרות ברצועת עזה נמשכת.

ב-16 באוקטובר הודיע דובר צה"ל כי צה"ל חשף מנהרה חדשה באזור ח'אן יונס שחדרה למרחק 200 מטר לתוך שטח ישראל וכי מדובר במנהרה ה-15 במספר שצה"ל חשף בשנה האחרונה.

המנהרה שנחשפה הייתה באורך של כקילומטר וחוברה לרשת מנהרות לחימה בתוך עזה, היא התגלתה כבר לפני כמה חודשים וכוחות צה"ל ביצעו פעולות הנדסיות שונות והוציאו אותה מכלל שימוש.

לראשונה התברר כי ארגון חמאס הפיק לקחים וניסה לשבש את אפשרות גילוי המנהרה ע"י צה"ל באמצעות שימוש  בחומרים  מסויימים ובשיטות בניה חדשות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לחשיפת המנהרה ואמר: "אנחנו מפרקים בשיטתיות את היכולת המנהרית של חמאס, הם צריכים להבין שלא כדאי לנסות אותנו".

מנהרת הטרור שנחשפה החודש // צילום: דו"צ
מנהרת הטרור שנחשפה החודש // צילום: דו"צ

גם שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר כי מדובר בצעד נוסף לקראת השמדת אחד מכלי הנשק האסטרטגים החשובים של חמאס וכי השאיפה של צה"ל היא לחסל את כל המנהרות עד סוף 2018.

גורמים ברצועת עזה מעריכים כי לחמאס יש כ-30 מנהרות התקפיות ועוד כמה עשרות מנהרות הגנתיות המחברות בין חלקים שונים ברצועה שבהם מוסתרים אמצעי לחימה כמו רקטות, מרגמות וטילי נ"ט  שאמורות לסייע בעת מלחמה לארגוני הטרור להגן על הרצועה מפני כיבוש אפשרי ע"י כוחות צה"ל.

עפ"י גורמים בחמאס, למרות השיפור הניכר ביכולתו הטכנולוגית של צה"ל  לאתר מנהרות ולמרות המכשול הקרקעי הענק שישראל בונה מסביב לרצועה שמטרתו לעצור מנהרות התקפיות, הזרוע הצבאית של חמאס לא הפסיקה את בניית המנהרות ההתקפיות וממשיכה להשקיע בחפירתן מילוני דולרים.

נשאלת השאלה מה ההיגיון  בדבר? מדוע ממשיך ארגון חמאס להשקיע משאבים בפרוייקט  הזה שנראה כי ישראל מצליחה להתמודד עמו בהצלחה ואף להתגבר עליו?

התשובה כנראה נעוצה בכך שישנן עדיין מנהרות התקפיות שלא אותרו ע"י כוחות צה"ל ומנהרות חדשות בשלבי בניה בשיטות ובחומרים חדשים שחמאס מעריך כי צה"ל יתקשה לגלותן.

ארגון חמאס עדיין לא ויתר על השימוש במנהרות כנשק אסטרטגי נגד ישראל.

ביטוי לדברים ניתן למצוא במאמר שפורסם באתר האינטרנט של הזרוע הצבאית של חמאס ב-15 באוקטובר תחת הכותרת "מנהרות ללא גבולות".

כותב המאמר, נאצר נאצר, מסביר כיצד ארגון חמאס רואה את הדברים:

"אפשר להסתכל על הנושא משתי זוויות: האחת טקטית והשניה אסטרטגית, אכן יש הפסד טקטי חשוב להתנגדות שאיבדה חלק חשוב מהנשק האסטרטגי שלה שבו היא השקיעה דם רב של בניה וזיעת אפיים.. אך הנקודה השניה היא שמדובר בהצלחה אסטרטגית של ההתנגדות שמדגישה את המשך הפעולה לשמור על עיקרון של נשק המנהרות באופן כללי ונשק המנהרות חוצות הגבולות באופן ספיציפי"

ארגון חמאס מודה כי איבד חלק חשוב מהנשק האסטרטגי שלו, אולם הוא בונה על כך שצה"ל לא יחשוף את כל המנהרות ההתקפיות שהוא בנה ,

"ישראל יודעת כי הימצאות של מנהרה התקפית אחת היא עניין שמספיק כדי להשיג עליונות אסטרטגית של ההתנגדות בכל עימות עתידי, ומה אם יש יותר ממנהרה התקפית אחת כפי שישראל יודעת ומאשרת?" שואל כותב המאמר.

הדברים מתקשרים להתפתחויות בחודש האחרון ברצועת עזה לאחר שחמאס העלה את רף האלימות בגבול הרצועה כדי לנסות בין היתר לחטוף חיילים ישראלים ולחדור לתוך ישובי עוטף עזה באמצעות מנהרות חודרות כדי לחטוף גם אזרחים שישמשו כבני ערובה וכקלף מיקוח שיאלץ את ישראל להסיר את המצור מעל הרצועה ובכך תושג המטרה של קמפיין "צעדת השיבה" שמקרטע כבר חצי שנה ללא הישגים משמעותיים.

גורמים בחמאס אומרים כי צה"ל לא עמד במשימה שהציב לעצמו להשמיד את כל המנהרות החודרות מרצועת עזה עד לסוף שנת 2018, לדבריהם, סוף השנה מתקרב ויש עדיין מנהרות פעילות בשטח.

הלקח החשוב שיש להפיק מהדברים הוא שאסור להיכנס לשאננות למרות ההישגים הטכנולוגיים הגדולים של מערכת הביטחון באיתור מנהרות בגבול רצועת עזה, במהלך השנה החולפת איתר צה"ל 15 מנהרות אך נראה כי עדיין קיימות בשטח מנהרות חודרות שארגון חמאס מתכנן לבצע באמצעותן פיגועי טרור.

הזרוע הצבאית של חמאס עדיין לא ויתרה על התוכנית שלה להנחית "מכה מקדימה" ומכאיבה על ישראל באמצעות המנהרות החודרות ולכן יש לקחת ברצינות הרבה את הנושא.

אם ארגון החמאס יצליח לחטוף באמצעות מנהרות חודרות אזרחים או חיילים מעוטף עזה ולהבריחם לתוך הרצועה הוא יבצע למעשה פיגוע אסטרטגי שעלול לשנות את כללי המשחק ולהביא למלחמה חדשה ברצועת עזה, ישראל לא תשלים עם פיגוע כזה ותגיב בעוצמה רבה.

לכן, דווקא בימים כאלה שארגון חמאס דן בפומבי  ובגלוי באפשרות חטיפת חיילים ואזרחים משטח ישראל כדי להביא להצלחת קמפיין "צעדת השיבה", יש להגביר את העירנות בכל הקשור למנהרות חודרות לישובי עוטף עזה ולניסיונות לחטוף חיילים הממלאים משימותיהם בסמוך לגדר הגבול.