עבור לתוכן העמוד
Menu

סינוואר "עוקץ" את עבאס: אני ממשיך דרכו של ערפאת

דבריו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר כי הוא ממשיך בדרכו של יאסר ערפאת הפכו לשיחת היום בשטחים • יש לקחת ברצינות את דבריו מכיוון שהוא מאמץ רק את דרך הטרור של יאסר ערפאת.

מנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר,המשמש גם כראש הזרוע הצבאית של התנועה ונחשב ל "איש החזק" בה, הטיל בסוף השבוע שעבר "פצצה" תקשורתית כשבמהלך נאום שנשא בין המפגינים בגבול הרצועה עם ישראל התייחס ליו"ר אש"פ,לשעבר יאסר ערפאת ואמר:

"אנו ממשיכים בדרכו של יאסר ערפאת להטות את הכף ולהתנגד לאוייב".

סינוואר נתלה ב"עץ הגבוה" של המאבק נגד ישראל ששמו יאסר ערפאת מבלי להזכיר אפילו במילה אחת את השיח' אחמד יאסין, מייסד תנועת חמאס.

עד עכשיו לא התקבלו שום התייחסויות לדבריו משאר הבכירים בהנהגת חמאס או בכירים אחרים מתנועת פתח',שאותה ייסד יאסר ערפאת ב-1965 ועמד בראשה עד יום מותו.

צריך לשים לב שיחיא סינוואר התייחס בדבריו על יאסר ערפאת רק לפעילות הטרוריסטית שלו, כשהוביל במשך שנים רבות את המאבק המזויין נגד ישראל, ולא ציין אפילו במילה אחת את המאבק המדיני של יאסר ערפאת.

הרי יאסר ערפאת היה המנהיג הפלסטיני הראשון של אש"פ שהכיר במדינת ישראל במסגרת הסכם אוסלו ב-1993 והסכים לחלוקתה של "פלסטין ההיסטורית" פעמיים. בפעם הראשונה כשהמל"פ אימץ ב-1988 בכינוסו באלג'יר את החלטה 181 של האו"ם התומכת ב"תוכנית החלוקה" ובפעם השניה כשהסכים להקמת מדינה פלסטינית בקווי 67 שבירתה היא מזרח ירושלים.

לעומת זאת, תנועת חמאס,שיחיא סינוואר הינו מבכירי מנהיגיה, איננה מכירה בישראל או בשום זכות של היהודים ב "פלסטין" , וקוראת להשמדת ישראל ורואה בהקמתה חלק מהפרוייקט המערבי-קולוניאליסטי-ציוני.

האידיאלוגיה של חמאס אומרת כי משא ומתן עם ישראל הוא בזבוז זמן וויתור על הזכויות של העם הפלסטיני, פלסטין היא "מהים עד הנהר"  ויש לנקוט בג'יהאד (מלחמת קודש) נגד ישראל בכל האופנים.

היחסים בין יאסר ערפאת לתנועת חמאס עלו על שרטון בעקבות החתימה של אש"פ על הסכם אוסלו,תנועת חמאס ראתה בכך בגידה בבעיה הפלסטינית.

אם כן, מדוע אמר מנהיג חמאס יחיא סינוואר את הדברים? בכירים בתנועת פתח' מנסים לתת כמה הסברים.

א.יחיא סינוואר ניסה לעקוץ את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ואת מוחמד דחלאן שטוען כי הוא היורש האמיתי של יאסר ערפאת.

שניהם אינם עוסקים ב"מאבק מזויין" נגד ישראל ומחמוד עבאס אף מקיים תיאום ביטחוני עם ישראל.

לכן, סינוואר ניסה להראות כי תנועת חמאס היא ממשיכת דרכו האמיתית של יאסר ערפאת בכל הקשור למאבק האלים נגד ישראל, ושקמפיין "השיבה"הוא אחד משיטות המאבק נגדה.

ב. תנועת חמאס במצוקה מכיוון שב"יום השישי של הצמיגים" השתתפו בהפגנות רק כ-20 אלף איש כמחצית המספר שהשתתף לפני שבוע באירועי "יום האדמה".

סינוואר השתמש בסמל של יאסר ערפאת כדי למשוך ולגייס את פעילי תנועת פתח' וגם פעילים של פלגים אחרים באש"פ להשתתף בהפגנות, למעשה הוא ניסה לטעון כי אין מדובר בהפגנות של תנועת חמאס בלבד.

ג.דבריו של סינוואר נאמרו לקראת כינוס המל"פ ברמאללה בסוף החודש ובחירת הנהגה חדשה לאש"פ.

מחמוד עבאס מכנס את המל"פ ברמאללה למרות התנגדות חמאס והג'יהאד האסלאמי ומתכחש להבטחות לשלב אותם באש"פ.

לכן, סינוואר רצה להראות שתנועת חמאס היא המייצגת את הקו האמיתי של "המאבק המזויין" בישראל שבו דגל יאסר ערפאת ברוב שנות חייו, גם אחרי החתימה על הסכמי אוסלו, חזר יאסר ערפאת ל"מאבק המזויין" בישראל בשנת 2000 כשפתח באינתיפאדה השנייה דבר שהביא בסופו של דבר הביא למצור עליו במוקאטעה ברמאללה.

ד. הדברים נאמרו לקראת ההכרעה ב"קרב הירושה" על ראשות הרש"פ.

סינוואר מנסה להכין את הקרקע ואת דעת הקהל ברחוב הפלסטיני כי ראשות הרש"פ צריכה לעבור לידי חמאס מכיוון שהיא ממשיכת דרכו האמיתית של יאסר ערפאת.

העיתון "ראי אליום" דיווח ב-8 באפריל כי יו"ר הרש"פ מתכנן לקנות בית בתוניס ולמכור את ביתו המפואר בעמאן, כנראה לקראת פרישתו הקרובה.

תנועת חמאס משמיעה באמצעות דובריה ומנהיגיה הצהרות שקריות כי קמפיין "השיבה" הינו קמפיין ב"דרכי שלום", בכך היא דומה ליאסר ערפאת אשר מצד אחד טען כי הוא מאמין בשלום ובהסכם מדיני עם ישראל אך בחשאי הורה בשנת 2000 לנאמנו מרוואן ברגותי שעמד בראש התנזים של פת"ח בגדה לפתוח בגל טרור נגד ישראל.

חמאס נוקטת כמו יאסר ערפת בכפל לשון, מדברת על מאבק אזרחי ב"דרכי שלום" אך למעשה מטרתו של קמפיין "השיבה" היא לתת חיפוי להמוני עזתים לחדירה לשטח מדינת ישראל הריבוני, להרס גדר הגבול, לזריקת בקבוקי תבערה ומטענים ולירי לעבר חיילי צה"ל על גבול הרצועה.

לכן, יש לקחת ברצינות את דבריו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר, הוא באמת מתכוון להמשיך בדרכו של יאסר ערפאת אבל רק בדרך שדגלה בטרור וב"מאבק המזויין" נגד ישראל.

יאסר ערפאת הפך את נשק הטרור לכלי החשוב ביותר לקידום האידיאולוגיה שלו וקידם מטרותיו המדיניות, לכן יחיא סינוואר רוצה ללכת בדרכו.