עבור לתוכן העמוד
Menu

סין מתגברת כוחות בים הדרומי

כתבי סוכנות הידיעות AP השתתפו בסיור של מפקד פיקוד הינו-סין של ארה"ב ונחשפו לתגבור הכוחות המדאיג של סין בחד מהאזורים הדליקים באזור

סוכנות הידיעות AP דיווחה ב-21 למרץ כי סין תגברה את כוחות הצבא שלה בשלושת האיים המלאכותיים שבנתה בים סין הדרומי השנויים במחלוקת וחימשה אותם במערכות טילים נגד ספינות ונ"מ, ציוד לייזר ושיבוש, ומטוסי קרב כך מסר לסוכנות קצין בכיר בצבא ארה"ב.

מפקד פיקוד הודו-פסיפיק האמריקני, האדמירל ג'ון סי אקווילינו, אמר כי הפעולות העוינות עומדות בניגוד מוחלט להבטחות העבר של נשיא סין, שי ג'ינפינג, כי בייג'ין לא תהפוך את האיים המלאכותיים לבסיסים צבאיים. לדברי האדמירל מדובר בצעד סיני על מנת "להראות שרירים" באזור.

"אני חושב שבמהלך 20 השנים האחרונות אנו עדים להצטברות הצבאית הגדולה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה על ידי סין", אמר אקווילינו בראיון ל-Associated Press, תוך שימוש בראשי התיבות של שמה הרשמי של סין.

"הם קידמו את כל היכולות שלהם והצטברות הנשק מערערת את האזור".

ביג'יין לא הגיבה לדיווח ומקפידה לשמור על פרופיל הגנתי בכלל.

סין בעלת תקציב ההגנה השני בגודלו בעולם לאחר ארה"ב ועסוקה בשנים האחרונות בשדרוג צבאה ויכולותיה כולל ייצור של מטוס חמקן מקומי וטילים היפרסונים. כמו כן לסין 2 נושאות מטוסים פעילות ושלישית בבנייה.

אקווילינו שוחח עם סוכנות הידיעות AP על סיפון מטוס סיור של הצי האמריקני שטס ליד מוצבים סיניים בארכיפלג ספראטלי בים סין הדרומי, אחד האזורים המתוחים ביותר בעולם.

במהלך הסיור, הוזהר מטוס ה-P-8A פוסידון שוב ושוב על ידי הסינים כי הוא נכנס באופן לא חוקי למה שלדבריהם הוא שטח סין והורה למטוס להתרחק.
מסלול אווירה של סין נראה ליד מבנים ומבנים באי מעשה ידי אדם בשונית Mischief Reef בארכיפלג איי ספראטלי, ים סין הדרומי.

מקור: ויקפדיה
מקור: ויקפדיה

"לסין יש ריבונות על איי ספראטלי, כמו גם על האזורים הימיים שמסביב. התרחק מיד כדי למנוע שיקול דעת מוטעה", נאמר באחת מהודעות הרדיו.
אבל המטוס של הצי האמריקני דחה את האזהרות המרובות והמשיך בהתרסה עם הסיור שלו ברגעים קצרים, אך מתוחים שבהם היו עדים שני עיתונאים של AP שהוזמנו למטוס.

"קצין חיל הים ג'ואל מרטינז, שהוביל את צוות ה-P-8A פוסידון, אמר שהתרחש תקרית כאשר מטוס סיני טס קרוב למטוס אמריקאי באזור השנוי במחלוקת.
צוות הטיסה האמריקאי הזכיר בשלווה לסינים לציית לתקנות הבטיחות בתעופה, אמר.

כאשר ה-P-8A פוסידון טס עד 4,500 מטר ליד השוניות הכבושים הסינים, חלקן נראו כמו ערים קטנות על המסך, עם בניינים רבי קומות, מחסנים, האנגרים, נמלי ים, מסלולים ומבנים עגולים לבנים, אמר אקילינו. היו מכ"מים.

אקווילינו אמר לעיתונאים שהיו בסיור כי מעל אחד האיים, נראה כי בנייתם של ארסנל טילים, האנגרים למטוסים, מערכות מכ"ם ומתקנים צבאיים אחרים באזור סובי ריף ו-Fiery Cross הושלמה, אך נותר לראות אם סין תמשיך בבניית תשתית צבאית באזורים אחרים.

"תפקידם של האיים הללו הוא להרחיב את היכולת ההתקפית של סין מעבר לחופי היבשת שלהם", אמר. "הם יכולים להטיס לוחמים, מפציצים ועוד את כל היכולות ההתקפיות האלה של מערכות טילים".

לדבריו, כל מטוס צבאי ואזרחי שטס מעל נתיב המים השנוי במחלוקת יכול להגיע בקלות לטווח של מערכת הטילים של האיים הסיניים.
"אז זה האיום שקיים, בגלל זה הוא כל כך מדאיג את המיליטריזציה של האיים האלה", אמר.

"הם מאיימים על כל האומות שפועלות בסביבה ועל כל הים והמרחב האווירי הבינלאומי".

סין ביקשה לחזק את תביעותיה הטריטוריאליות העצומות על כמעט כל ים סין הדרומי על ידי בניית בסיסי איים על אטולי אלמוגים לפני כמעט עשור.
ארה"ב הגיבה בשליחת ספינות המלחמה שלה דרך האזור במה שהיא מכנה משימות חופש הפעולה.