עבור לתוכן העמוד
Menu

סיכום הידיעות שאולי פספסתם השבוע – 17

סיכום הידיעות, מהארץ ומהעולם, שאולי פספסתם השבוע הסרת הסנקציות בעקבות הסכם הגרעין של טהרן עם המערב טרם הניב יתרונות לחברה האיראנית. שיעור האבטלה גבוה, ומחירי הנפט נמוכים. עם זאת, האיום ארוך הטווח הגדול ביותר ליציבות של איראן נוגע לניהול כושל של איראן במים שלה. חברות בבעלות משמרות המהפכה האיסלאמית קיבלו שליטה על פרויקטים הנדסיים הגדולים. […]

סיכום הידיעות, מהארץ ומהעולם, שאולי פספסתם השבוע

  • הסרת הסנקציות בעקבות הסכם הגרעין של טהרן עם המערב טרם הניב יתרונות לחברה האיראנית. שיעור האבטלה גבוה, ומחירי הנפט נמוכים. עם זאת, האיום ארוך הטווח הגדול ביותר ליציבות של איראן נוגע לניהול כושל של איראן במים שלה. חברות בבעלות משמרות המהפכה האיסלאמית קיבלו שליטה על פרויקטים הנדסיים הגדולים. בפזיזות, חברות אלה החלו לבנות סכרים לנהרות גדולים, לתת העדפות מים לבעלי קרקע חזקים ולקהילות אתניות מועדפות ועוד. במקביל, המשטר מתיר לחקלאים לקדוח בארות ללא פיקוח. לאחר שנים של מציאות כזו, האקוויפרים החלו להתייבש ואגמים מצטמקים במהירות. אורמיה, לשעבר אגם בשטח של 2,000 קמ"ר, הצטמק ב-90% בין 1985-2015. עם חקלאות הרוסה, שכבת קרקע עליונה מרוסקת ומחסור חמור במים לגידול יבול, מיליוני חקלאים ורועים עזבו את אזורי הכפר, שעה שמדבריות האזור התרחבו על שטחים רבים. (וושינגטון פוסט)

  • שר החוץ הדני אנדרס סמואלסן ביקר השבוע בישראל וחתם (חמישי) ברמאללה על העברת 30 מיליון שקלים לארגונים קיצוניים אנטי-ישראלים, התומכים בטרור נגד ישראל. המימון יועבר דרך קרן "מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי" לארגונים המכפישים את ישראל ומנסים לבודד אותה בזירה הבינלאומית. המנהלת היא מנגנון מימון של ממשלות שוויץ, דנמרק, שבדיה והולנד, הפועל מאוניברסיטת ביר זית ברמאלה. (ישראל היום)

  • חשד: תושב טייבה רצה להתגייס – ונכלא בחדרו. בן 19 מטייבה חולץ על ידי המשטרה, לאחר שהתקבלה התרעה בדבר כליאתו במשך שבועות ארוכים. על פי החשד, אחיו בן ה-21 נעל אותו בחדרו לאחר שהצעיר הביע רצון להתגייר ולהתגייס לצבא. (NRG)

  • בכירים בדרום אפריקה פתחו השבוע (ראשון) בשביתת רעב בת יממה לאות הזדהות עם האסירים הפלסטינים הכלואים בישראל. סוכנות הידיעות הטורקית אנדולו דיווחה כי מטה המאבק למען הגדלת הלחץ הכלכלי והפוליטי על ישראל, ארגון המזוהה עם ה-BDS במדינה, הודיע כי בשביתת הרעב בת 24 השעות ישתתפו כ-12 שרים וסגני שרים. (הארץ)

  • לקראת ביקור טראמפ: בישראל מגבשים חבילת הטבות כלכליות-אזרחיות. כחלק מתיאום הפעולות, נפגשו לראשונה תחת מעטה חשאיות שר האוצר משה כחלון ומקבילו הפלסטיני, שוקי בשארה, בכדי לדון בשורה של נושאים שהפלסטינים מעוניינים לקדם. בין הנושאים עליהם דנו השניים עלו פתיחת מעבר אלנבי למשך כל שעות היממה פיתוח מואץ של איזורי תעשייה סמוך לג'נין וסמוך לחברון. (MAKO)

  • מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע השבוע (שני) על נוהל חדש בנוגע לארגונים העורכים בישראל סיורים משותפים ליהודים ולפלסטינים, בעקבות פיגוע שביצע אחד המשתתפים בסיור כזה. מעכשיו הם יחויבו למנות נאמן ביטחון ישראלי, שילווה את הקבוצות במשך כל תקופת ההכנות לביקור. עם החלטה זו, חודשו ההיתרים לקבוצות אלו, שהוקפאו לאחר הפיגוע. (NRG)

  • גורמי מודיעין אמריקניים ובכירים במשרד החוץ וההגנה של ארה"ב, לוחצים על הנשיא טראמפ שלא להכיר בירושלים כבירת ישראל ולא להעביר אליה את השגרירות, בעקבות החשש שהדבר יעורר זעם בקרב הפלסטינים ומדינות ערב. עוד חוששים הבכירים כי תהליך השלום בין הצדדים ייפגע. (NANA10)

  • דובר הבית הלבן נשאל על הכותל והבהיר כי "הצדדים ידונו על הנושא" במהלך ביקור טראמפ. היועץ לביטחון לאומי טען כי "זו שאלה של מדיניות". בביקורו, טראמפ יישא תפילה בכותל, ללא בכירים ישראלים. הוא יבקר גם בבית לחם, ויישא נאום במוזיאון ישראל – במקום במצדה. (וואלה!)

  • רוצים לערוך היכרות מקרוב עם ענף הלקרוס? כנראה שתהיה לכם הזדמנות בשנה הבאה. ישראל צפויה לקבל בשבוע הבא הודעה לפיה אליפות העולם בלקרוס תתקייה ב-2018 באצטדיון העירוני בנתניה. 2000 ספורטאים מ-50 מדינות יגיעו לאירוע שיתקיים ביולי 2018 ויימשך 10 ימים. בחירתה של ישראל לארח את אליפות העולם בלקרוס מגיעה על רקע ההצלחות האחרונות שלה בזירה הבינלאומית. הנבחרת סיימה במקום השני באליפות אירופה ב-2016 ובמקום השביעי באליפות העולם האחרונה שנערכה בשנת 2014. (Ynet)