עבור לתוכן העמוד
Menu

סיכום הידיעות מהארץ ומהעולם שאולי פספסתם השבוע – 5

השבוע: טראמפ אומר כי "מוקדם מידי" לדבר על השגרירות, איראן ביצעה ניסוי בטילים ארוכי טווח, פלסטינים כועסים על מזכ"ל האו"ם שקישר את ירושלים ליהדות ועוד.

סיכום הידיעות מהארץ ומהעולם, שאולי פספסתם השבוע

  • נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר אמש (ה'), בראיון לפוקס ניוזס, כי "עדיין מוקדם מדי" לדבר על העברת השגרירות האמריקאית מתל-אביב לירושלים. "אינני רוצה לדבר על כך; זה מוקדם מדי", הוא אמר. זו אינה הפעם הראשונה שממשל טראמפ מתחמק מתשובות על שאלות לגבי העברת השגרירות. דובר הבית הלבן, ג'ון ספייסר, אמר בתחילת השבוע, כי ממשל טראמפ לא קיבל החלטה על העברת השגרירות האמריקאית בישראל מתל-אביב לירושלים. הדברים נמצאים בניגוד להצהרות חוזרות ונשנות של המועמד דונלד טראמפ בחודשים שחלפו, כי ארה"ב תעביר את השגרירות.

  • תגובות קשות לטראמפ: איראן אוסרת על כניסת אזרחי ארה"ב. מנהיגים רבים, כולל של טורקיה וצרפת, תוקפים את צעדיו של נשיא ארה"ב החדש, שאסר על כניסת מהגרים מ-7 מדינות מוסלמיות. נוסעים רבים בעולם לא הועלו למטוס, וגם האו"ם הביע ביקורת.

  • כוחות אמריקניים ערכו ביום ראשון פשיטה במרכז תימן וחיסלו כ-40 פעילי אל-קאעידה, בהם גם שלושה מפקדים בכירים. הכוחות הונחתו במטוס וניהלו את הקרב במשך כ-45 דקות. הייתה זה הפעילות הקרקעית האמריקנית השלישית מסוגה בתימן, במסגרת המאבק של ארצות הברית נגד הארגון הקיצוני, והראשונה תחת הנשיא דונלד טראמפ.

  • ראש הממשלה בנימין נתניהו הזהיר מפני תקיפות סייבר ובפרט מפני תקיפות שמקורן באיראן: "אנחנו נעים מהר לעולם שבלחיצת כפתור ניתן להוריד אומות על הברכיים, כי כל מערכת יכולה להיפרץ: הבנקים, המטוסים, בתי החולים, מאגרי המידע. בהיבט הזה, הגודל של ישראל לא פגע בנו, אולי להפך. ישנו ריכוז של אנשים מוכשרים שיושבים ביחד, מסתכלים אחד לשני בעיניים ומוצאים פתרונות".(TheMarker)

  • הנשיא דונלד טראמפ וסלמאן מלך סעודיה שוחחו טלפונית ביום ראשון, במטרה לחזק את המאמצים נגד טרור ולהתמודד עם הפעילויות שנועדו להביא ל"ערעור האזור". שני המנהיגים "הסכימו על החשיבות של חיזוק מאמץ משותף כדי להילחם בהתפשטות הטרור האסלאמי הקיצוני", נמסר מהבית הלבן. (בלומברג)

  • מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטיירס הצהיר כי "ברור לחלוטין כי המקדש שהרומאים החריבו בירושלים היה בית מקדש יהודי." הוא גם אמר שאין לו כוונה לדחוף תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, אם כי הוא יסייע שהמטרה באם יידרש לכך. (קול ישראל) בתגובה, אחראי על ענייני ירושלים ברשות הפלסטינית, עדנאן אל-חוסיין דרש מגוטיירס התנצלות בפני העם הפלסטיני ואמר כי הלה "חרג תפקידו כמזכ"ל." (ג'רוזלם פוסט)

  • איראן ביצעה ניסוי בטיל בליסטי. לפי הדיווח ביצעה איראן את הניסוי באתר שנמצא מחוץ לסמנן, הממוקמת כ-225 קילומטרים מטהראן. בכירים אמריקנים: "הטיל שוגר למרחק של כ-965 קילומטרים לפני שהתפוצץ". מדובר בניסוי שני לטיל מסוג זה. משלחת ארה"ב לאו"ם בקשה כי מועצת הביטחון של האו"ם תקיים פגישה בדלתיים סגורות, בכדי לדון בניסוי הטילים האיראני. (Fox News)

  • שלוש סירות מורדים חות'ים תקפו ספינת סיור של ערב הסעודית, בים האדום ממערב לחודיידה, בתימן. אחת הסירות התנגש עם החלק האחורי של הספינה והתפוצצה. שני אנשי צוות סעודים נהרגו ושלושה נפצעו. גורמים בריאד מאשימים את איראן בחימוש החות'ים בתימן. (AFP)

  • ועדת העבודה והרווחה אישרה פה אחד לקריאה ראשונה הצעת חוק המבקשת לשלול זכאות לקצבה מקופת גמל ממי שביצע עבירת ביטחון. בנוסף, מבצע העבירה לא יהיה זכאי לקצבת נכות שנגרמה מפעולת הטרור. (Ynet)

  • ניקי היילי, שגרירת ארה"ב החדשה לאו"ם, טלפנה לעמיתה הישראלי בכדי להציג את "תמיכת הברזל" של אמריקה למדינה היהודית. היילי התחייבה לשגריר דני דנון, שהיא תבלום פעולות אנטי-ישראל, שהתקבלו על ידי האו"ם, תוך התייחסות להחלטת מועצת הביטחון בחודש שעבר נגד ההתנחלויות. (Washington Free Beacon)