עבור לתוכן העמוד
Menu

סיכום הידיעות שאולי פספסתם השבוע – 18

סיכום הידיעות שאולי פספסתם: למחבל ממנצ'סטר קשרים לאל-קאעידה, בעזה הפגינו נגד טראמפ, איראן מברכת את הנייה והצ'כים קוראים להכרה בירושלים ומוחים נגד אונסק"ו

סיכום הידיעות, מהארץ ומהעולם, שאולי פספסתם השבוע

  • סלמאן עביד, המחבל המתאבד מהפיגוע במנצ'סטר, היה קשור לארגון אל-קאעידה וקיבל הדרכה בטרור בחו"ל, כך דיווח השבוע (שלישי) איש מודיעין אמריקני. עבידי זוהה על ידי כרטיס בנק שנמצא בכיסו במקום הפיצוץ. הוא נסע ללוב ב -12 החודשים האחרונים, אחת ממדינות רבות שבהן ביקר, והיה לו "קשר ברור לאל-קאעידה". הפצצה של עבדי הייתה "גדולה ומתוחכמת", תוך שימוש בחומרים קשים להשגה בבריטניה. "זה כמעט בלתי אפשרי לראות שלא היתה לו עזרה". אפילו חברים מבני משפחתו הודיעו בעבר לשלטונות הבריטיים שהוא מסוכן. (חדשות NBC)

  • מאות פלסטינים יצאו לרחובות בעיר עזה כדי למחות על ביקורו של דונלד טראמפ (שלישי) ולהביע את זעמם על תיוגו את תנועת חמאס "כארגון טרור" במהלך שהייתו בסעודיה. העצרת האנטי טראמפ אורגנה על ידי "החזית העממית לשחרור פלסטין", שהיא עצמה נחשבת לקבוצת טרור על ידי ארה"ב והאיחוד האירופי. המפגינים קראו סיסמאות אנטי-אמריקאיות ונופפו בדגלי פלסטין, חמאס, איראן והחזית העממית. בראש התהלוכה עמדה משאית, על גבה היה דמות קשורה של טראמפ, כששני חמושים רעולי פנים הצביעו עליה עם רובים שלופים47. תמונתו של הנשיא האמריקני עם טביעת רגל על פניו היתה מעוגנת גם היא למשאית. (RT-Russia)

  • השבוע הלילה התקיימה פעילות בשיתוף שב"כ לתפיסת בית מלאכה לייצור נשק בשוויכה, שבגזרת החטיבה המרחבית ״מנשה״. בפעילות תפסו כוחות צה״ל ציוד אשר שימש לייצור אמל״ח. הפעילות התקיימה כחלק בלתי נפרד מהמערכה כנגד הייצור העצמי של אמצעי לחימה ואחזקתם במרחב יהודה ושומרון. המבצע כלל תפיסת כספים שניתנו למשפחת המחבל אשר ביצע את ניסיון הדקירה במחסום הקיוסק. במהלך הפעילויות נתפס רכב בשווי המענק שקיבלו משפחת המחבל מהרשות הפסלטינית. (כל הזמן)

  • ראש מערך הסייבר בפרקליטות המדינה, חיים ויסמונסקי, אמר כי עיקר מיקוד עבודת היחידה שלו היא בניטור אירועי טרור פוטנציאליים אשר מושפעים מקריאות הסתה ברשתות והופכים למעשי טרור לאחר מכן. לדבריו, ספקיות הרשת הגדולות כמו "גוגל" ו"פייסבוק" משתפות פעולה בכל הנוגע לנושאי טרור. הבעיה, לשיטתו, היא מה קורה כשספקיות הרשת מסרבות לשתף פעולה בטענה כי התוכן אינו מאיים להיות מתורגם למעשה טרור. הוא הבהיר כי החוק למאבק בטרור מאפשר כבר היום לחסום אתרים שעוסקים בתחום, אך ציין כי אין ספק שהחוק לא מכסה את כל התופעות. הוא הבהיר שהצעת חוק הסייבר החדש תעסוק באכיפה נגד אתרים אשר יסרבו מרצונם להסיר תכנים. עם זאת, ויסמונסקי הביע פסימיות באשר ליכולת האכיפה מול פשעי סייבר בגלל ההתקדמות המהירה של הטכנולוגיה. (Ynet)

  • אנשי תנועת רגבים תיעדו פלסטינים רועים את עדריהם באין מפריע, בלב שדה מוקשים צה"לי פעיל בצפון הבקעה, לאחר שעקרו והשחיתו עשרות מטרים מגדר הסימון. "יש יד מכוונת. מעודדי התופעה מנצלים את החקלאים לצרכים פוליטיים". בסרטון קשה להבחין היכן נמצא הרועה שהוליך את הפרות לתוך השטח המגודר, אולם ניתן להבחין בבירור כי גדר התיל שהקיפה את שדה המוקשים הוסרה ונעקרה לאורך מקטע ארוך. במהלך השנים התרחשו מספר מקרים של פציעות קשות ואף מוות של אנשים שנכנסו לשדות מוקשים בגולן ובבקעת הירדן. מלבד הגידור והסימון של מקומות אלו, בהתאם לדיני הלחימה, יש עליהם גם צו סגירה צבאי כדי למנוע כניסה אזרחית. (NRG)

  • המשטרה וצה״ל עצרו השבוע (רביעי) שלושה תושבי העיירה הפלסטינית חווארה בחשד שהשתתפו בתקיפת תושב איתמר בשבוע שעבר. בתקרית, שהתרחשה בעיירה שבאזור שכם, צרו עשרות מפגינים פלסטינים על רכבו של ישראלי ויידו לעברו אבנים כשאמבולנס חוסם את דרכו ומונע ממנו לעזוב את המקום. (הארץ)

  • ברקע ביקור טראמפ: איראן קורצת שוב לחמאס. אחרי כמה שנים של שפל ביחסים, בירך מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה את איסמעיל הנייה לרגל תפקידו החדש בחמאס. "אני מקווה שהג'יהאד התמידי שלכם יימשך עד לשחרור כל אדמת פלסטין", כתב קאסם סולימאני להנייה. הברכה הועברה ברקע הביקורת הקשה של טראמפ נגד חמאס ואיראן. (Ynet)

  • הקבינט הביטחוני של ישראל אישר השבוע (ראשון) מספר צעדים כלכליים לטובת הפלסטינים בגדה המערבית, כמחווה לעת ביקור הנשיא טראמפ באזור. האמצעים כוללים הקלת מעבר נרחב יותר במעברים המשמשים פועלים פלסטינים, שמירה על המעבר לירדן פתוח 24 שעות ביממה, הרחבת אזור התעשייה תרקומיא, ומתן היתרים לאלפי בתים פלסטיניים בשטח C הסמוכים לערים פלסטיניות. (הארץ)

  • תריסר שנים אחרי שפונה בהתנתקות, נשרף השבוע (שלישי) בית מדרש ביישוב חומש שפונה בהתנתקות מרצועת עזה. בשנים האחרונות פועל ביישוב בית מדרש בו מתפללים כ-30 בני אדם. על פי החשד במהלך יום זעם על רקע שביתת האסירים, שרפו פלסטינים את המבנה. (מעריב)

  • הפרלמנט הצ'כי אישר להכיר בירושלים כבירת ישראל, ערב יום השנה ה-50 לשחרור העיר. בנוסף החליטה צ'כיה לגנות את ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם (אונסק"ו), בעקבות החלטות אנטי ישראליות שקיבל הארגון לאחרונה. 112 מ-156 חברי הפרלמנט בפראג תמכו בהחלטה. חברי הפרלמנט קוראים לממשלתם לאמץ את ההחלטה ולהכיר בירושלים כבירת ישראל, זאת לצד פתיחה במשא ומתן ישיר וללא תנאים מול הפלסטינים. בנושא אונסק"ו גינה הפרלמנט את ההחלטות שאינן מכירות בזכויות היהודים על ירושלים. ההחלטה קוראת לממשלה לעצור את התשלומים לאונסק"ו, על רקע ההסתה נגד ישראל והפוליטיזציה של הארגון.(Ynet)