עבור לתוכן העמוד
Menu

סוריה ואסד – המאבק בין פוטין לביידן

ממשל ביידן ממשיך בקו של ממשל טראמפ בכל הקשור לסוריה ודורש עריכת בחירות לנשיאות תחת פיקוח האו"ם והסדר מדיני על פי החלטת האו"ם 2254  • הנשיא פוטין פועל להחזיר את סוריה לחיק האומה הערבית כדי לתת לגיטימציה לבשאר אסד להישאר בתפקיד הנשיא

שר החוץ הסורי, פייצל מקדאד, ביקר בסוף השבוע שעבר בנסיכות עומאן כדי לנסות להניע מהלך של החזרתה של סוריה לחיק העולם הערבי דרך מדינות המפרץ.

לעומאן יש תפקיד  מסורתי של מתווכת אזורית והיא ביחסים טובים גם עם איראן.

המהלך הסורי הוא בתיאום עם רוסיה, גם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ביקר באחרונה בכמה מדינות במפרץ כדי לנסות ולמצוא מסלול לחזרת סוריה לליגה הערבית. כל המהלך הזה מיועד כהכנה לבחירות לנשיאות בסוריה בעוד 3 חודשים, הנשיא פוטין רוצה "להכשיר את השרץ" ולפעול למען קדנציה נוספת של באשר אל אסד כנשיא, זאת למרות שחלפו 10 שנים מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה שבמהלכן ביצע הנשיא הסורי פשעי מלחמה איומים נגד בני עמו.

במלחמה הזו נהרגו מאות אלפי אזרחים ונפצעו ונעצרו עשרות אלפי אחרים, כמו כן היא הביאה למיליוני פליטים ועקורים מבתיהם.

אולם, ממשל ביידן עומד על המשמר ועוקב אחר הנעשה בסוריה, במיוחד על רקע  היחסים המתוחים בין הנשיא ביידן לנשיא פוטין. הממשל החדש בארה"ב מתחיל לחשוף את  מדיניותו ווושינגטון מציבה תנאים להכרה בבחירות לנשיאות בסוריה לאור הכוונה של רוסיה ואיראן להכתיר מחדש את בשאר אסד כנשיא סוריה.

הממשל האמריקני הבהיר בסוף השבוע  כי ארה"ב לא  תכיר בתוצאות הבחירות לנשיאות בסוריה אם הן לא יתקיימו תחת פיקוח האו"ם "באופן שישקף את נקודת המבט של כל החברה הסורית".

הנשיא ביידן מתנגד לבחירות בסוריה ש"אינן חופשיות" ומטרתן לתת לגיטימציה מחודשת לנשיא בשאר אסד.

עמדת הממשל החדש בארה"ב היא כי הדרך היחידה להתקדם להסדר מדיני בסוריה היא על פי החלטת מועצת הביטחון 2254 שהתקבלה ב-18 בדצמבר 2015 וקבעה "מפת דרכים" להפסקת מלחמת האזרחים בסוריה ומציאת הסדר פוליטי.

גם בקונגרס האמריקני הייתה בשבוע שעבר דרישה מהממשל החדש לגלות יד קשה כלפי סוריה. חברי קונגרס דרשו משר החוץ טוני בלינקן תשובות על "פשעים נגד האנושות" שעושות איראן והמליציות הנאמנות לה בסוריה ובעיראק כולל "טיהור עדתי" בפרברי דמשק.

כאמור, רוסיה היא המנוע הראשי להנצחתו של בשאר אסד כנשיא סוריה. על פי גורמים במפרץ,סעודיה וקטאר דחו את הבקשות של שר החוץ הרוסי לברוב ודרשו כי חזרת סוריה לליגה  הערבית תהייה תלויה בהשגת פתרון פוליטי כולל שיהיה מקובל גם על האופוזיציה הסורית.

ממשל ביידן מגלה עמדה נחרצת נגד הבחירות לנשיאות בסוריה ומיישר קו עם העמדה של מדינות אירופה כי  הבחירות לנשיאות בסוריה הן בעצם תרגיל רוסי-סורי שמטרתו להכשיר מחדש את בשאר אסד כנשיא.

ממשל ביידן מאמץ גם את "חוק קיסר" שנכנס בתוקף בחודש יולי שעבר  שמטיל סנקציות על משטר אסד וכל מי שמסייע לו.

נראה כי המדיניות של הנשיא ביידן כלפי סוריה ממשיכה את דרכו של ממשל טראמפ בכל הקשור לנשיא בשאר אסד,בינתיים, למרות הניסיונות של הנשיא ביידן ליצור דיאלוג עם איראן בנושא הסכם הגרעין, הוא איננו מנסה לבוא לקראתה בסוריה וזו נקודה חשובה מאוד.

על פי דיווחים באמצעי התקשורת הרוסיים, רק 31 אחוזים מאזרחי סוריה צפויים להצביע עבור המשך כהונתו של בשאר אסד כנשיא. קשה לראות את הבחירות לנשיאות מתקיימות במועדן לאור התנגדות ארה"ב ומדינות אירופה ובגלל משבר הקורונה בסוריה וההדרדרות הכלכלית של משטר אסד.

רוסיה יכולה לסייע כלכלית למשטר אסד באופן מוגבל בלבד. נשיא פוטין רוצה שבשאר אסד ימשיך בתפקידו אך הקהילה הבינלאומית לא תסכים לבחירות לנשיאות ללא פיקוח או זיופים בבחירות, מעניין יהיה לראות איזו "לגיטימציה" יצליח הנשיא פוטין לסדר לבשאר אסד.