עבור לתוכן העמוד
Menu

סוריה הפכה למעוז של "ציר הרשע"

התקיפה האמריקנית בסוריה היא מסר חשוב שמסמל את התנגדות הקהיליה הבינלאומית לשימוש בנשק כימי נגד אזרחים • אולם, הסכנה לישראל מצדה של סוריה לא חלפה והיא תצטרך ככל הנראה להתמודד מולה לבדה

ככל שנוקף הזמן נחשף יותר ויותר כישלונו של הנשיא אובאמה בטיפול בנשיא הסורי בשאר אסד.

באוגוסט 2013 הייתה לאובאמה הזדמנות להנחית מכה צבאית על המשטר הסורי בעקבות שימוש בגז נגד אזרחים בע'וטה, אך הוא העדיף ללכת להסדר של הוצאת הנשק הכימי מסוריה, בדיעבד התברר כי בשאר אסד הוליך שולל את ארה"ב והצליח להסתיר כמויות של נשק כימי שהוא משתמש בהן כעת נגד אזרחים.

אם הנשיא אובאמה היה פועל ברצינות להפלת שלטונו של בשאר אסד,הוא היה מציל את חייהם של מאות אלפי בני אדם ומונע ממיליונים של אזרחים סורים להפוך לפליטים.

הנשיא טראמפ שונה לחלוטין מאובאמה, בתוך שנה הוא תקף פעמיים בסוריה לאחר שבשאר אסד עשה שימוש בנשק כימי נגד אזרחים.

בנאום שנשא באוהיו ב-29 במרץ הכריז הנשיא טראמפ באופן מפתיע כי ארה"ב תיסוג מסוריה בקרוב, הוא הורה למפקדי הצבא האמריקני לסיים את המבצע הצבאי בסוריה ולאפשר יציאה מסוריה בעוד כמה חודשים.

עפ" גורמים אמריקנים, הנשיא טראמפ נסוג בו מהתוכנית לשהות ארוכת טווח בסוריה, מתן סיוע בהשבת היציבות לסוריה וחיסול דאע"ש.

טראמפ הסכים להשאיר כוחות צבא אמריקניים בסוריה לעוד כמה חודשים כדי למנוע את התאוששות דאע"ש, אולם ההתפתחויות האחרונות מעידות על כך שהנשיא הסורי בשאר אסד מסוכן פי אלף מונים מארגון דאע"ש.

המדיניות האמריקנית כלפי משטרו של בשאר אסד תצטרך להשתנות, אי אפשר לטפל עוד בסוריה בכפפות של משי, בשאר אסד מפרש זאת כחולשה והוא מרשה לעצמו לעשות ככל העולה על רוחו בגיבוי רוסי-איראני.

ההתקפה האמריקנית-צרפתית-בריטית נמנעה מלפגוע בסמלי השלטון הסורי,היא גם לא פגעה בצבא הסורי, במקרה הטוב היא ניטרלה לתקופה ארוכה את מפעלי הנשק הכימי בסוריה, אבל המסר הוא חשוב ,הממשל האמריקני עושה עתה ההערכה מחדש של המדיניות כלפי סוריה.

הנשיא טראמפ הורה למחלקת המדינה להקפיא את הסיוע הכלכלי לסוריה בשווי 200 מיליון דולר כל עוד ארה"ב מעריכה מחדש את תפקידה ואת מעורבותה בסכסוך בסוריה.

אם משטרו של בשאר אסד יצליח להחזיר את שליטתו הצבאית על כל שטחי סוריה סביר להניח שמדינות המערב ובראשן ארה"ב יאכלו ממנו מרורים.

סוריה הפכה למעוז של "ציר הרשע" –  ברית האינטרסים בין בשאר אסד לאיראן ולרוסיה היא שקובעת, בשאר אסד מקבל הגנה מהן ובתמורה מאפשר להן נוכחות צבאית בשטח סוריה, זוהי "תעודת הביטוח" שלו.

הנשיא טראמפ  ציין לשבח כמה פעמים השבוע את האופן שבו טיפלה ארה"ב בדאע"ש בסוריה, אולם הוא צריך להבין שהסתלקותה של ארה"ב באופן חד צדדי מכל מעורבות בסוריה משרתת את האינטרסים של בשאר אסד שזכה לכינוי "הקצב מדמשק".

ישראל איננה מוכנה להשלים עם ההתבססות האיראנית בסוריה שנועדה לפתוח חזית נוספת מולה ברמת הגולן,ישראל נחושה למנוע זאת ואנו נמצאים במסלול בלתי נמנע של הסלמה.

הנשיא טראמפ מבין היטב את הסכנה האיראנית, אולם הוא צריך גם לקחת בחשבון את הסכנה שבשאר אסד מהווה ליציבות והביטחון באזור.

ארגון דאע"ש הובס בסוריה ובעיראק, ה"ח'ליפות האסלאמית" שהוא הקים קרסה אבל סוריה בהנהגתו של בשאר אסד יצאה מחוזקת ממלחמת האזרחים שנמשכת כבר שבע שנים.

אסור לנשיא טראמפ לחזור על הטעויות של הנשיא אובאמה, הוא אומנם כינה את הנשיא אסד במילה "חיה", אך הוא צריך לאמץ קו תקיף בכל הקשור בטיפול במשטר הסורי הנוכחי.

ישראל הינה בת ברית נאמנה של ארה"ב, יציאה מוחלטת של ארה"ב מסוריה מותירה את ישראל לבדה בהתמודדות עם הסכנה האיראנית-סורית.

יש לקוות שהאירועים האחרונים בסוריה יביאו לכך שהנשיא טראמפ  יגבש מחדש את המדינות האמריקנית כלפי משטרו של בשאר אסד, סוריה בהנהגתו של אסד מהווה איום אזורי שכן היא פתחה את הדלת בפני איראן כדי שתוכל להתבסס צבאית בשטחה.

גובר החשש שהנשיא טראמפ יראה בהתקפה על מתקני הנשק הכימי בסוריה  את אקורד הסיום של המעורבות הצבאית האמריקנית בסוריה.

זה רע עבור ישראל שמעתה ואילך תצטרך להתמודד לבדה עם האיומים האיראניים המגיעים משטח סוריה.