עבור לתוכן העמוד
Menu

סוף החג לא הביא בשורה לתושבי עזה

אכזבה וחשש בקרב תושבי רצועת עזה לאחר החג וזאת לאחר שהמעברים לא נפתחו

עיקרי המאמר:

  • חשש ברצועה מאי מימוש ההסכם מול חמאס-דחלאן-מצרים
  • מעבר הגבול ברפיח לא נפתח מיד לאחר החג כפי שקיוו התושבים
  • עדויות על קשיים ומעצרים בקרב אנשים שהצליחו לחצות את מעבר הגבול
  • אבו מאזן ממשיך בלחץ על מצרים לא לקיים את ההסכם
  • על רקע העבודות של צה"ל בנושא המנהרות, קיים חשש כי חמאס לא יעמוד מנגד

חג הקורבן (עיד אלאדחא) הסתיים ברצועת עזה ללא אירועים מיוחדים, אך בקרב 2 מיליון הפלסטינים החיים בה גוברים החששות מהצפוי.

הציפיות  בקרב האוכלוסיה העזתית היו שלאחר החג ייפתח מעבר רפיח, בהתאם להבנות בין תנועת החמאס למצרים ולמוחמד דחלאן, דבר שיביא להקלות משמעותיות במצור המוטל על הרצועה, כבר למעלה מ-10 שנים, אולם הסימנים המגיעים ממצרים אינם מעודדים.

עולי הרגל שיצאו מהרצועה לחאג' במכה סיפרו כי בצד המצרי של מעבר רפיח, נמשכות אומנם עבודות השיפוץ והרחבת המעבר אולם הן מתנהלות בעצלתיים, גם תושבי הרצועה שהצליחו לצאת דרך המעבר למצרים זכו ליחס קשה מצד שלטונות מצרים.

Gigi Ibrahim - Flickr: Egyptian Convoy to Gaza
Gigi Ibrahim – Flickr: Egyptian Convoy to Gaza

גורמי הביטחון המצרים עיכבו בשדה התעופה בקהיר 10 מתושבי הרצועה שהיו אמורים לטוס למכה מבלי לתת שום הסבר.

משפחת אלקישטה מרפיח סיפרה כי בנה, עבד אלקאדר, שיצא באוטובוס של עולי רגל דרך מעבר רפיח, נחטף בצד המצרי של המעבר ע"י חיילי קומנדו מצרים ומאז הוא עצור במצרים.

לפני שנתיים נחטפו בנסיבות דומות 4 פעילים של הזרוע הצבאית של חמאס שיצאו באוטובוס למצרים בדרכם לחו"ל ומאז הם מוחזקים בכלא המצרי מבלי שום מידע עליהם.

 אולי יעניין אותך לקרוא

ספטמבר השחור של אבו מאזן // פנחס ענברי

אין דבר כזה עסקת שבויים עם החמאס // עו"ד אלן בייקר

גורמים בחמאס מאשרים, כי גם בצמרת התנועה גוברים החששות כי מצרים לא תעמוד בסיכומים שלה מול חמאס ומוחמד דחלאן, לגבי ההקלות במצור. יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, פיזר אומנם הצהרות אופטימיות בשבועות האחרונים במיוחד בכל הקשור לפתיחה תכופה יותר של מעבר רפיח, שנפתח עד כה במהלך השנה החולפת ל-17 ימים בלבד, אולם גם הוא מודאג מההתפתחויות האחרונות.

דחלאן ועבאס

לדוגמא, ישנה ירידה באספקת הסולר התעשייתי לייצור חשמל שמגיע ממצרים לרצועת עזה בעקבות ההבנות של חמאס עם מצרים ומוחמד דחלאן.

האספקה אינה סדירה בגלל המצב הביטחוני בסיני וגם הרש"פ, שאמורה לשלם עבור הסולר, מערימה קשיים בתשלום.

ניתן לסכם כי התחושות הקשות של האוכלוסיה ברצועות עזה נובעות מהסיבות הבאות.

א. אי בהירות לגבי השאלה האם ומתי ייפתח שוב מעבר רפיח, רשימת הממתינים ליציאה דרך המעבר למצרים ארוכה מאוד ורק חלק קטן מהם הצליח לצאת לקראת חג הקורבן.

ב. חשש כי הסנקציות של הרש"פ נגד רצועת עזה יימשכו.

ג. מידע שהגיע לתנועת חמאס כי במצרים ישנם חילוקי דעות קשים בקרב גורמי הביטחון השונים לגבי יישום ההבנות עם חמאס.

חלק מגורמי הביטחון אינם מאמינים בטוהר כוונותיה של החמאס, וכי היא אכן חדלה ממעורבות בתמיכה בגורמי הטרור במצרים. אותם גורמים  פועלים להקפיא את ההבנות בפועל ולהעמיד את תנועת החמאס בתקופת מבחן ארוכה לפני ביצוען.

ד. מחריף המאבק בין יו"ר הרש"פ לבין מוחמד דחלאן. מחמוד עבאס, מפעיל לחצים על ההנהגה המצרית לסגת מההבנות עם חמאס ודחלאן, לשם כך הוא נסע לטורקיה בשבוע שעבר ונועד עם הנשיא ארדואן כדי לנסות ולהלחיץ את השלטון המצרי שהרי טורקיה נחשבת אוייבת מרה של הנשיא א-סיסי.

ה. הידיעות המתפרסמות ע"י מערכת הביטחון הישראלית על עבודות אינטסיביות שיתחילו בקרוב לבניית המכשול הקרקעי שיקיף את כל רצועת עזה כדי להתמודד עם תופעת המנהרות.

מעבר לתחושת המצור שבניית הגדר מסביב לרצועה תוסיף לתושבים ברצועה, הם חוששים מהסלמת המצב הביטחוני לקראת סבב לחימה נוסף עם ישראל.

מנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר, הבהיר אומנם בשבוע שעבר באמצעי התקשורת הפלסטינים כי חמאס איננה מעוניינת במלחמה, אך רבים ברצועה מעריכים כי חמאס תשנה את דעתה ולא תשלים עם בניית המכשול שישמוט מידיה את נשק המנהרות האסטרטגי שהיא בונה במשך שנים.

לכן,מבחינתם, שאלת העימות הצבאי עם ישראל היא רק עניין של זמן מכיוון שעבודות הבנייה המואצות של צה"ל לאורך הגבול רק יקרבו את מועד העימות הצפוי.

לכך יש להוסיף את המצוקות היומיומיות, מחסור בחשמל ובמים ושיעור האבטלה הגבוה של כ-45 אחוז בעיקר בקרב הדור הצעיר.

רצועת עזה הינה פצצת זמן, ההבנות בין מצרים לתנועת חמאס ומוחמד דחלאן, התממשו רק בחלקן בכל הקשור לסיוע הכספי של איחוד האמירויות (מאע"מ(, שהסכימה להעביר סכום של 15 מיליון דולר מדי חודש לפרוייקטים חיוניים ברצועה, ובעניין הפיוס החברתי בין פת"ח לחמאס בעקבות אירועי הדמים ב-2007, אולם הנושא הקריטי המיידי הינו פתיחת מעבר רפיח.

מצרים מבינה זאת היטב והיא משתמשת במנוף הלחץ הזה על הנהגת חמאס כדי לוודא שהיא אכן נסוגה לגמרי מתמיכה בגורמי הטרור בתוך מצרים ואיננה משחקת משחק כפול.

משטרו של הנשיא א-סיסי איננו ממהר לפתוח את המעבר באופן קבוע. הנישא המצרי, נכווה בעבר רבות מההבטחות של החמאס ונראה כי יחיא סינוואר יצטרך לנקוט עוד הרבה פעולות בשטח בתחום המלחמה בטרור ובארגונים הסלפים כדי לשכנע את מצרים כי כוונותיו טהורות.