עבור לתוכן העמוד
Menu

סולימאני הצליח? האינתיפאדה של חמאס

תנועת חמאס מתכננת להפוך את קמפיין "השיבה" לאינתיפאדה חדשה על גבול רצועת עזה עם ישראל • מדובר באסטרטגיה איראנית שנועדה ליצור "גבול חם" ברצועת עזה, לסכל את "עסקת טראמפ" ואת ההתקרבות בין ישראל למדינות ערב

הנהגת חמאס כבר לא מנסה להסתיר כי היא זו שתכננה ודחפה את קמפיין "השיבה" נגד מדינת ישראל, לאור ההצלחה באירועי "יום האדמה" ב-30 במרץ, היא לוקחת את הקרדיט על מה שקרה ומתכוונת להוביל בגלוי את הקמפיין עד "יום הנכבה" ב-15 במאי.

עפ"י גורמים בחמאס, בהנהגת התנועה יש כבר דיונים איך לשמור על המומנטום של המחאה גם אחרי "יום הנכבה". דבר אחד כנראה מוסכם על ההנהגה, האסטרטגיה האיראנית של הגנרל קאסם סולימאני הצליחה – גבול הרצועה שהיה שקט יחסית מאז תום מבצע "צוק איתן" יהפוך מעתה ואילך למקור חיכוך קבוע ואלים בין תושבי הרצועה לחיילי צה"ל.

בחמאס מציגים את קמפיין "השיבה" כנקודת מפנה באסטרטגיית "ההתנגדות" של הארגון, מעתה מאמצת חמאס אסטרטגיה לאינתיפאדה חדשה נגד ישראל לאחר אינתיפאדות האבנים, הסכינים והשימוש בנשק חם.

עכשיו הגיעה תורה של אינתיפאדת ההמונים הצועדים באלפיהם לעבר הגבול עם ישראל בדרישה לקבל את הזכויות שלטענתם נגזלו מהם, תנועת הטרור חמאס לובשת תחפושת חדשה של ארגון עממי הדורש להשיב את זכויותיו  באופן לגיטימי של הפגנות ב"דרכי שלום".

אולם, בשטח היא תנסה לנצל את האירועים ההמוניים בגבול הרצועה ובחסותם תבצע פיגועים נגד חיילי צה"ל.

 

בחמאס מונים כבר כמה הישגים לקמפיין "השיבה".

א.העלאת הבעיה הפלסטינית ו "זכות השיבה" של הפלסטינים לראש סדר היום האזורי והבינלאומי.

ב.גרימת מבוכה לישראל בזירה הבינלאומית, חמאס הצליחה להביא לכך שצה"ל יפתח באש ויפגע ב-1400  פלסטינים ביום אחד.

חמאס היא המובילה את המאבק הפלסטיני ולא הרש"פ והעומד בראשה.

עפ"י שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי, הרש"פ עומדת לדרוש ממזכ"ל האו"ם הקמת ועדת חקירה רשמית באירועי "יום האדמה" ולחילופין להגיש הצעת החלטה למועצת הביטחון למתן הגנה בינלאומית לעם הפלסטיני.

ג.העלאת נושא המצור והמשבר ההומניטארי ברצועת עזה לראש סדר היום הבינלאומי.

ד.הערמת מכשולים על "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

ה. הפיכת גדר המערכת של רצועת עזה למקור חיכוך חדש ואלים בין תושבי הרצועה לצה"ל.

ו. החזרת האופי העממי וההמוני  למחאה ולמאבק הפלסטינים, למרות שמרביתם של 40 אלף המשתתפים באירועי יום האדמה היו פעילי חמאס וכמחציתם מקבלי משכורות מהתנועה.

ז.ניטרול יו"ר הרש"פ מהאפשרות להטיל סנקציות חדשות על רצועת עזה.

האינתיפאדה החדשה של חמאס הצליחה, בתחילת דרכה, להביא לכינוס חירום של מועצת הביטחון של האו"ם ולכינוס חירום של הליגה הערבית  ולשנות את האווירה האדישה לנושא הפלסטיני בסביבה האזורית והבינלאומית.

תנועת חמאס מנסה להעביר באמצעות קמפיין "השיבה" מסר  למצרים ולסעודיה שלא לסייע לממשל טראמפ בהוצאה לפועל של תוכנית השלום החדשה המכונה "עסקת המאה".

מדובר בהצלחה של האסטרטגיה האיראנית, ככל שיילך ויגדל מספר הנפגעים הפלסטינים כתוצאה מקמפיין "השיבה" במהלך השבועות הבאים, כך יקשה הדבר על יצירת נורמליזציה בין ישראל למדינות ערב הסוניות בראשות סעודיה ובהקמת ברית אסטרטגית בין ישראל למדינות אלה נגד איראן.

קמפיין "השיבה" הוא גם סטירת לחי של חמאס למצרים, היא תכננה את הקמפיין מאחורי גבה של מצרים למרות שהמצרים הבטיחו להם הקלות משמעותיות בפתיחת מעבר רפיח, הקמת אזור סחר חופשי בצפון סיני והכנסת סחורות וסולר תעשייתי ליצור חשמל לרצועת עזה ללא הגבלה.

בתנועת חמאס לא שוללים גם את האפשרות לקיים בהמשך הפגנות המוניות על גבול מצרים בדרישה לפתוח באופן קבוע את מעבר רפיח.