עבור לתוכן העמוד
Menu

בפעם השנייה סוכל פיגוע בהר הבית; התמיכה בדאע"ש בישראל בירידה

גם הפעם מדובר בחולייה תומכת דאעש מאום אל פאחם, שניסתה לחקות את פיגוע הירי בהר ביולי האחרון. כמו בפיגוע ביולי, ובסיכול מספטמבר - בין העצורים נמצאים בני חמולת ג'אברין

בפעם השניה בתוך חצי שנה הצליח השב"כ לסכל החודש פיגוע ירי בהר הבית. גם הפעם, כמו בסיכול הפיגוע בספטמבר האחרון, מנתה החוליה שלושה חברים מאום אל פאחם, מעוז התנועה האסלאמית בישראל. גם הפעם כמו בספטמבר, מדובר בשלשה תומכים של הרעיונות והאידיאולוגיה של ארגון הטרור 'המדינה האסלאמית" ( דאע"ש), וגם הפעם נמנע הפיגוע הודות למידע מודיעיני מדויק שאפשר את מעצר חברי החוליה מבעוד מועד ובטרם הצליחו לממש את כוונותיהם.

במרכזם של שני ניסיונות הפיגוע האחרונים בהר הבית, ממש כמו בפיגוע שהתרחש בהר הבית בחודש יולי שעבר, שבו נרצחו שני שוטרי מג"ב, עומדים צעירים מחמולת ג'אברין, שמרכזה באום אל פאחם.

אתמול הוגש בבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום נגד שניים מהעצורים שתכננו את הפיגוע האחרון: מוחמד ג'בארין, תושב אום אל פאחם בן 21 וקטין כבן 17. על פי כתב האישום, לאחר חודש הרמאדן האחרון שמע גאברין מאחיו כי הוא ואדם נוסף מתכננים "לבצע פיגוע באיזור מסגד אל אקצא בירושלים במסגרתו ירצחו אנשי בטחון ואזרחים שאינם מוסלמים, כל זאת בשם ארגון דאע"ש ובכוונה לסייע לאוייב נגד ישראל" ( מתוך הודעת משרד המשפטים). על פי כתב האישום השניים תכננו לההרג בעצמם בפיגוע ולהפוך ל'שהידים'.

גאברין עצמו לא דיווח על השיחה עם אחיו. יתרה מזאת: בסוף 2017 הוא שוחח עם הקטין על אפשרות להוציא אל הפועל פיגוע או פיגועים במספר מתווים: דריסה באמצעות משאית בה נהג במסגרת לימודי הנהיגה שלו; רצח מעסיקו לשעבר ובנו החייל; פיגוע דקירות נגד נוצרים בנצרת במהלך חג המולד, ורצח פועל נוצרי שעבד עימו. כתב האישום נגד השניים מפרט עוד כי בראשית דצמבר או בסמוך לו, "לאחר הכרזתו של נשיא ארה"ב כי יש להכיר בירושלים כבירת ישראל, שוחחו הנאשמים על המצב הקשה בירושלים, קיללו את נשיא ארה"ב וציינו כי הוא ראוי להירצח".

'חגורת נפץ באל אקצא'

סעיף 19 לכתב האישום מספר על תוכנית נוספת שאותה בחנו השניים: רצח 'מספר רב של כופרים – אזרחים שאינם מוסלמים – בפיגוע התאבדות', תוך שימוש בחגורת נפץ שתוצמד לגופו של גאברין ותופעל על ידו, כשבמקביל הקטין יבצע ירי באמצעות נשק חם עד למותו. במסגרת התוכנית הזאת, ולטובת קידומה בחנו השניים מספר מקומות אפשריים לביצוע הפיגוע ובכלל זה בית הכנסת בת"א, איזור מסגד אל אקצא, או "וערים מרכזיות בישראל בהן מתגוררים 'כופרים'-אזרחים שאינם מוסלמים".

כאמור, גם בספטמבר נעצרו שלושה אזרחים ישראלים תושבי אום אל-פחם, מתומכי דאע"ש בחשד שתכננו פיגוע ירי בהר הבית. אז, ממש כמו עכשיו ( החוליה האחרונה) התכוונו השלשה, אוהדי דאע"ש, לחקות את הפיגוע התקדימי שהתרחש ביולי 2017 בהר הבית.

לאחר הפיגוע ביולי הציבה כזכור המשטרה גלאי מתכות ( מגנומטרים) בכניסה להר הבית. בעימותים שפרצו בעקבות כך נהרגו שלושה פלסטינים, ונדרש מאמץ רב כדי להרגיע את הרוחות ולהשיב את הסדר על כנו המגנומטרים הוסרו.

גורמי בטחון מציינים כי אום אל פאחם הפכה בשנים האחרונות למוקד של הקצנה דתית בעלת פוטנציאל נפיץ, בעיקר על רקע עצרות 'אל אקצא בסכנה' שנערכו שם לאורך שנים, בניצוחו של שייח' ראאד סאלח, ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, וכן על רקע ניסיונות של מיעוט זעיר מקרב תומכי דאע"ש בעיר להתבלט בפעילות חריגה, כמו הפעם – בפעולת טרור.

דאע"ש בנסיגה בישראל

לאחרונה הצביעו גורמי בטחון על ירידה חדה בפעילות ערביי ישראל, תומכי המדינה האסלאמית בארץ, ובעיקר במספר הערבים הישראלים שיוצאים לזירות הלחימה בסוריה ובעיראק. על פי נתונים שמסר לאחרונה גורם בטחוני למוסף 'ישראל השבוע', של עיתון 'ישראל היום", הרי ככל שידוע למערכת הביטחון, בשנת 2017 לא יצא לזירות הלחימה של דאע"ש בחו"ל אף לא ערבי־ישראלי אחד, לאחר שבשלוש השנים הקודמות יצאו לשם כ־60 ערבים־ישראלים. פחות ממחציתם נותרו שם, חלקם חי וחלקם נהרגו בקרבות.

הגורם הביטחוני העריך כי ב־2018 תהיה ירידה גם במספר העצורים בקרב ערביי ישראל בגין פעילות תומכת דאע"ש בארץ. בכל אחת משלוש השנים האחרונות (2017-2015) נעצרו כ־30 ערבים־ישראלים תומכי דאע"ש, רובם המכריע בעלי רקע עברייני, בעיות אישיות או "חוזרים בתשובה" שלקחו את הדת לקיצוניות. כמעט כולם הועמדו לדין בגין מעשיהם או תוכנותיהם לפגע בישראל. המעצר הלפני האחרון היה של איש דת מטייבה, שעל פי החשד תכנן פיגועי תופת וירי בירושלים.
.
על פי הגורם הביטחוני, למרות הבידוד האידיאולוגי של קומץ אוהדי המדינה האסלאמית בארץ, "שהם יריבים מרים אפילו לתנועה האסלאמית", האוכלוסייה הערבית לא נידבה באופן יזום מידע על פעילי דאע""ש לאורך השנים האחרונות, והסיכולים השונים היו תוצר של עבודת מודיעין מאומצת. (כמו במקרים של חשיפת התוכניות לפיגועים בהר הבית – נ.ש.)
.
ההזדהות עם דאעש בקרב ערביי ישראל בשלוש השנים האחרונות היתה לדבריו מועטה מאוד, "ברמה של בודדים", והתרכזה בעיקר בגליל, באזור נצרת ומעט בנגב ובמשולש.