עבור לתוכן העמוד
Menu

סוגית הגבול הימי: איראן מגבה את נסראללה

במאמר פרשנות ארוך ומפורט שפורסם ב"תסנים ניוז" אודות האזהרות של נסראללה לישראל מבהיר לכולם כי ךנסקראללה יש גיבוי מלא לצעדים שלו ואין לקשור אותם לסוגיות בינלאומית • "ניסיון הכובשים להימלט מהאופציה של מלחמה עם חיזבאללה"

סוכנות הידיעות האיראנית, "תסנים ניוז," הקרובה למשמרות המהפכה, פרסמה פרשנות על דבריו האחרונים של חסן נסראללה לרגל ציון יום השנה למלחמת לבנון השנייה.  מזכ"ל החזבאללה, הדגיש (20.8) כי אזהרותיו מלמדות שהזמן שעומד לרשות ישראל לפני פרוץ מלחמה חדשה, הולך ואוזל[1].

לדברי סוכנות הידיעות, זו הסיבה מדוע שליח ארה"ב למו"מ,  עמוס הוכשטיין, צריך לאמץ במהירות במהלך נסיעתו הקרובה לישראל, עמדות שיספקו את הלבנונים.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

הסוכנות מציינת, כי המצב הוא  שארה"ב וישראל "מנסות לחבל במשוואות שנוצרו על ידי חיזבאללה בסוגיית שרטוט הגבולות הימיים", בין לבנון לישראל או לקשור את הנושא לסוגיות אזוריות ובינלאומיות אחרות, וכי  ההתנגדות הלבנונית וחסן נסראללה אשר עוקבים באופן קבוע אחרי הנושא, לא יאפשרו לאויבים "לתמרן ולשחק".

עוד צוין במאמר הפרשנות כי לפני כשבועיים, לאחר אזהרותיו של נסראללה לישראל על השלכות הפגיעה באזור הימי השנוי במחלוקת והאפשרות שחיזבאללה יאמץ אופציה צבאית, הודיעה ישראל במהלך מסעו של השליח האמריקאי, ​​כי החליטה לדחות את שאיבת הגז עד לאחר ספטמבר. לדעת הסוכנות האיומים של נסראללה גרמו לאמריקה ולישראל "להזיע".

"תסנים ניוז" ציינה, כי ישראלים אמרו בעבר שיתחילו להפעיל את השדה בתחילת ספטמבר, ובהקשר זה ​​מזכ"ל חיזבאללה השמיע אזהרה תקיפה לישראל לסגת מהשדה לפני תחילת ספטמבר. יחד עם זאת, הישראלים שמודאגים מהסיכונים הביטחוניים והצבאיים ונמנעים מחיפושים וקידוחים בשדה זה, מזהירים שאם לא יצליחו להפיק גז מהים התיכון בזמן הרצוי, הם יצטרכו לשלם לפחות 30 מיליון דולר פיצויים. גם עמוס הוכשטיין מודע היטב לעובדות אלו, ולכן הוא ניסה תחילה לנהל את הסוגיה באותה "השיטה הרגילה של סחיטת לבנון", אבל גם הוכשטיין וגם השגרירות האמריקאית בביירות יודעים היטב שגישה זו לא תעבוד על חיזבאללה.

"תסנים ניוז" המשיכו לכתוב כי  לכן, כמעט כולם הבינו שהמילה האחרונה בנושא תיאמר ע"י ההתנגדות שקבעה כי לישראל רק יש חודש זמן (עד אמצע ספטמבר) להחזיר את מלוא זכויותיה של לבנון ותאפשר לחברות קידוחים בינלאומיות לפעול עבור לבנון, או שגם לישראל לא תהיה הזכות להיות נוכחת באזור השנוי במחלוקת.

הסוכנות של משמרות המהפכה באיראן מציינת כי "רבים" חוזים שארה"ב וישראל עשויות לנקוט בתמרונים חדשים כדי להיפטר מהמצוקה הזו או לקשור את גורל נושא התיחום הימי עם סוגיות אחרות בעולם ובאזור. חלק מהמשקיפים סבורים כי ייתכן ששני הצדדים ירצו להעמיד פנים שגורל סכסוך הגבול בין לבנון לישראל יכול להיות קשור לתוצאות המשא ומתן הקיים בווינה והסכם הגרעין האיראני.

לדברי כותב מאמר המערכת,  בהקשר זה, הדגיש חסן נסראללה בנאומו (מיום 19.8) כי אין כל קשר בין נושא הגבולות הימיים ומשאבי הנפט והגז של לבנון לתיק הגרעין של איראן, והוסיף כי נותרו רק ימים ספורים להבהיר את סוגיית הפקת גז ושרטוט הגבולות, כך שאם הצד הישראלי והאמריקאי ייענה לדרישות ממשלת לבנון בנושא זכויות הימיות של המדינה, המצב יירגע, אולם אם ינהגו אחרת,  המצב יוחרף.

עוד כנתב כי הביקור הבא של עמוס הוכשטיין בלבנון נדחה עד סוף החודש (אוגוסט), אך ממשלת ישראל שולחת את אייל חולתא לוושינגטון בין היתר כדי לדון בסוגיית התיחום הימי עם לבנון בנוסף לסוגיית הגרעין האיראני.

הסוכנות מביטה מהצד השני על החזית הישראלית וכותבת, כי במהלך הימים האחרונים ביצע צבא הישראלי מספר "צעדים חשודים" בחזית הצפונית ובמיוחד בחופי לבנון, שמקורות "יודעי דבר" מתארים אותן פעולות מנע.

"תסנים ניוז" מבחינה בכך שחרף הצעדים האחרונים של הצבא הישראלי בחזית הצפונית, הנהגת ישראל ממשיכה ב"שתיקה מכוונת כדי לא לגרום למתיחות ביטחונית חדשה בגבול עם לבנון, אך לפי התבטאויות של חוגים לא רשמיים של ישראל, הצבא שלה מנסה להכין את עצמו להתמודדות עם התקפות אפשריות של חיזבאללה". יחד עם זאת, מקורות דיפלומטיים מערביים מדגישים כי וושינגטון עושה הכל כדי למנוע כל פעולה שתוביל למלחמה או עימות צבאי בין ישראל לחיזבאללה, וגם האירופים הזקוקים למשאבי הנפט והגז של הים התיכון, מצדדים ביציבות המצב.

כטב"מים של חיזבאללה מעל השדה כריש
כטב"מים של חיזבאללה מעל השדה כריש

 

"התוכנית החדשה של אמריקה לגרום לכאוס בלבנון"

סוכנות הידיעות של משמרות המהפכה של איראן סבורה כי הצעדים המעשיים שנקטה ארה"ב בסוגית  הסכסוך הגבול הימי בין לבנון לישראל "מלמדים כי וושינגטון מתכוונת לקשור את הנושא הזה להתפתחויות הפנימיות בלבנון", וע"י תמרונים שונים היא מנסה לדחות את ההכרעה בסוגיה עד לאחר בחירת נשיא חדש בלבנון. מכיוון שישראל וארה"ב לא רוצות שהנושא יוכרע כל עוד מישל עאון, בן בריתו של חיזבאללה, נושא בתפקיד הנשיא, והן מקוות שהנשיא הבא ייבחר מתוך הגורמים שנחשבים בני ברית של אמריקה, ובמצב הקיים ייתכן שראש הממשלה, נג'יב מיקאטי, נטול הכוח להגיד לא לאמריקה, יתפוס את השלטון.

תסנים ניוז מגיעה למסקנה כי אמריקאים "מתכננים מזימה" על מנת  לגרום למתיחות בלבנון והם חושבים שלאחר חודש  ספטמבר, בצל המשבר הפוליטי והכלכלי המחניק של המדינה הזו, יעלה בידיהם להטיל אחריות על חיזבאללה לעיכוב נושא הגבול הימי ובכך להסית את העם הלבנוני נגד ההתנגדות. לכן המכשולים האחרונים שאמריקאים והבנק העולמי שמו בפני בתהליך העברת גז וחשמל ממצרים וירדן ללבנון קשורים בהחלט למזימה אמריקאית זו במטרה להפוך את המצב הכאוטי של הלבנונים לקריטי עוד יותר בכדי לסחוט את המדינה הזו בתיק תיחום הגבול הימי.

"ניסיון הכובשים להימלט מהאופציה של מלחמה עם חיזבאללה"

במאמר נכתב כי הנאום הקצר של חסן נסראללה בא כדי לומר שהוא וההתנגדות "מודעים היטב לתוכניות והתמרונים" של ארה"ב וישראל "לרמוס את זכויות לבנון ולתכנן מזימות נגד חיזבאללה" ו"איומיו אינם מילים גרידא".

הסוכנות הדגישה, כי ככל שמתקרב המועד שנסראללה קבע לנסיגת ישראל משדה כריש, אזהרותיו של נהיות רציניות יותר בשעה שהשתיקה של ישראל הופכת לכבדה יותר ו"הצנזורה הביטחונית והצבאית מונעת מחוגים ישראלים לדבר על הצהרותיו האחרונות של נסראללה". יחד עם זאת היו גורמים בתקשורת הישראלית שהציעו לממשלתם לפעול בצורה שתגיע להסכמה דיפלומטית עם לבנון ולהימנע מהאופציה הצבאית.

בסיכום המאמר נכתב כי בימים הקרובים נראה התפתחויות חדשות בפרשת תיחום הגבול בין לבנון לישראל, ובנסיעתו הקרובה של השליח האמריקאי לישראל, עליו לאמץ עמדותיו שיספקו מענה לאזהרות האחרונות של חסן נסראללה כי "כל צעד של תמרון או ניסיון להתמהמה ולקנות זמן פירושם לסכן את האינטרסים של ישראל לא רק בים אלא בכל רחבי פלסטין הכבושה".

[1] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1401/05/29/2760802/%D8%A7%D8%AE%D8%B7%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D9%86%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%87%D8%B1%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%80-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%B2%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%84%D8%AA-%D8%B5%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA