עבור לתוכן העמוד
Menu

סדרת התקפות משולבות של החות'ים  על יעדים אסטרטגיים בסעודיה ותימן

תקיפת דמאם הסמוכה לבחריין – איתות איראני על ההתקרבות לישראל • ההתקפה משולבת עם טילים בליסטים ומזל"טים • שר הביטחון גנץ: "איראן מאמנת מילציות מעיראק, תימן, לבנון וסוריה בהפעלת כטב"מים מתקדמים בבסיס כאשאן"

שר הביטחון בני גנץ נאם הבוקר (ראשון ) בכנס המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן בהרצליה וחשף כי "איראן יצרה "טרור שליחים" שבחסותו הוקמו "צבאות טרור" מאורגנים, שמסייעים לה בהגשמת מטרותיה הכלכליות, המדיניות והצבאיות. אחד הכלים המשמעותיים שפיתחה איראן בכדי לסייע לאותם "שליחים", הוא מערך הכטב"מים שיכולים לחצות אלפי קילומטרים ומאות מהם פרוסים בתימן, עיראק, סוריה, ולבנון. גם ברצועת עזה, מנסה איראן להעביר ידע שיאפשר ייצור של כטב"מים."

שר הביטחון הוסיף כי "בבסיס "כאשאן" הנמצא צפונית לעיר אספהאן בשדה התעופה, מתבצעות הכשרות לפעילי טרור מתימן, עיראק, סוריה ולבנון בהטסת כטב"מים מתוצרת איראן. הבסיס הוא אבן הראשה של מערך ייצוא הטרור האווירי האיראני באזור".

המורדים החות'ים בתימן הגבירו מאז סוף אוגוסט את ההתקפות באמצעות מל"טים וטילים בליסטיים נגד יעדים סעודיים בתימן ובסעודיה. ב-29 אוגוסט תקפו החות'ים את הבסיס האווירי אלענד (AlAnad) צפונית לעדן,  בו שוהים כוחות הקואליציה בהובלת סעודיה. בהתקפה נהרגו למעלה מ-30 בני אדם ונפצעו למעלה מ-60 בני אדם.

המלצת בכיר פת”ח: עדיף לבורחים לצאת לחו”ל ולא לבוא לשטחי הרש”פ

ב-4 ספטמבר תקפו החות'ים במל"טים ובטילים בליסטיים בו זמנית מספר יעדים סעודיה ובהם העיר דמאם (Dammam) במזרח הממלכה לא הרחק מבחריין. היעד היה מתקן של חברת הנפט ארמק"ו Aramco Residential Camp)). כוחות ההגנה האווירית של סעודיה דיווחו, כי הצליחו ליירט את המל"טים והטילים הבליסטיים ששוגרו לעבר המתקן. שברים מהיירוט פגעו בשכונה אזרחית וגרמו לפציעת שני ילדים. במקביל, הותקפו גם יעדים סעודיים ב גי'זאן (Jazan) , נג'ראן (Najran) בדרום הממלכה  ועציר (Asir).

דובר צבא מטעם החות'ים, יחיא סריע, הודיע כי במסגרת מה שכנה "המבצע השביעי של משוואת ההרתעה" שוגרו 10 מל"טים חמושים וששה טילים בליסטיים "לעבר תשתיות ויעדים אסטרטגיים , בסיסי צבא ושדות תעופה בסעודיה". לדבריו, לעבר מתקני חברת הנפט ארמק"ו בג'דה, גזאן ונג'ראן שוגרו 5 טילים בליסטיים מסוג בדר ו-3  מל"טים חמושים  לתקיפה בטווחים ארוכים (1600 ק"מ) מסוג צמאד-3 Sammad-3)) [1] ולעבר מתקני הנפט בראס-תנורה באזור דמאם שוגרו 8 מל"טים (Sammad-3)    וטיל בליסטי מסוג ד'ואלפקאר (חרבו הדו להבית של עלי)  (Dhulfiqar)[2].

הוא הוסיף, כי כל המטרות נפגעו[3]. הד'ואלפקאר הוא גרסה תימנית, בטווח מעט מוגדל, כדי שיגיע למזרח הממלכה, על בסיס הטיל האיראני קיאם (Qiam). בידי החות'ים גם מל"ט מסוג סמאד-4 לטווח 2000 ק"מ.

 

 ("צמאד-3 תקיפת יעדים בעומק שטח האוייב).
("צמאד-3 תקיפת יעדים בעומק שטח האוייב).

כל שיגורי הטילים והמל"טים מלוות בקריאות "אללה אכבר, מוות לארה"ב, מוות לישראל, יקוללו היהודים והניצחון לאסלאם".

ב-11 ספטמבר תקפו המורדים החו'תים באמצעות 5 מל"טים  וטיל בליסטי את נמל אלמח'אא'  (Al-Makha) ששופץ ונחנך לאחרונה, השוכן לחוף הים האדום. בתקיפה נפגעו תשתיות אסטרטגיות של הנמל וכן מחסנים של סוכנויות סיוע בינ"ל ובהם סיוע הומניטרי לעם התימני. אף ארגון לא נטל אחריות להתקפה. איחוד האמירויות משתמשת בנמל להעברת  אמצעי לחימה לתימן ובימים שקדמו להתקפה הועברו כלי רכב לכוחות הנלחמים בחות'ים באזור חצ'רמות Hadhramaut.

נראה, כי ההתקפה על הנמל נועדה לאותת לאיחוד האמירויות כי להמשך מעורבותה בלחימה בתימן, למרות צמצום הכוחות, יש מחיר. בתוך כך ממשיכים החות'ים במתקפה במחוז מארב  (Marib) , מערבית לחצ'רמות, במסגרת מה שהם מגדירים מערכת "הניצחון הברור" (אלנצר אלמבין)

במקביל, פרסמו כלי התקשורת החות'ים את הפעולות הקודמות של "משוואת ההרתעה" ואת האמצעים בהם השתמשו במהלכן תוך הדגשה כי "אין מקום אחד בטוח בעומק הממלכה מפני עוצמת הטילים והמל"טים של התימנים".  תקיפת מתקני הנפט הסעודים האסטרטגיים באבקיק וח'ריץ, בה הושבת מחצית מכוח ההפקה של סעודיה , ב-14 ספטמבר 2019 צוינה כפעולה השנייה במערכת "משוואת ההרתעה" (7 מבצעים  נגד יעדי איכות).

ההתקפות סוקרו בהרחבה רבה בכלי התקשורת של "מחנה ההתנגדות" וכותרות העיתונים באיראן כמו גם אמצעי התקשורת המזוהים עם חזבאללה[4] דיווחו עליהן בהרחבה, תוך הדגשת חולשתה של סעודיה "השקועה בבוץ התימני" ואוזלת היד של אמצעי היירוט (סוללות הפטריוט) המערביים מול המל"טים והטילים הבליסטיים שבידי החות'ים .

 

(המצבע בעיני אתר אלמיאדין המזווה עם חזבאללה , אילוסטרציה :מל"ט מעל מתקנים של ארמק"ו).
(המבצע בעיני אתר אלמיאדין המזווה עם חזבאללה , אילוסטרציה :מל"ט מעל מתקנים של ארמק"ו).

ביום התקיפה, באזור דמאם, וככל הנראה לא במקרה, מתחה איראן ביקורת חריפה על בחריין "שאינה לומדת מלקחי העבר וממשיכה לבצע את אותן טעויות עד להשלמת המסלול התאבדותי בו היא צועדת…היא קושרת את גורלה בגורל היישות הציונית הלא חוקית שנמצאת בדרכה לאבדון".

ראס תנורה (אזור דמאם) מרוחקת כ-80 ק"מ בלבד ממנאמה, בירת בחריין. היעד נבחר כדי לאותת לבחריין, כי היא נמצאת בטווח הטילים ומל"טים של החות'ים. מאמר המערכת של "כיהאן", שופרו של מנהיג איראן, האשים את משפחת המלוכה ("הפירטים ממנאמה")  בבגידה ו""במאסר עינוי והרג אזרחים בחריינים תמימים". זאת לאחר שלפני מספר ימים בחריין חנכה "בניגוד לדעת העם הגאה של בחריין שגרירות ישראלית במנאמה תוך התעלמות ממחאת של אלפי בחריינים שהפגינו סולידריות עם פלסטין…באותו יום גם חנכה בחריין שגרירות בישראל"[5].

בשיא המתקפות – האמריקאים מוציאים את מערכות ההגנ"א המתקדמות

בד בבד עם הגברת מתקפות הטילים הבליסטיים והמל"טים אשרו גורמים בפנטגון דיווח של סוכנות הידיעות AP  כי ארה"ב פרסה מחדש (מחוץ לסעודיה)  את סוללות טילי הפטריוט המתקדמות שהיו מוצבות בבסיס האוויר סולטן ( (Prince Sultan Air Base בסעודיה[6].  מערכת הגנה אווירית זו  נחשבה לאחד הנדבכים המרכזיים של סעודיה בהגנה מפני ההתקפות החות'יות מן האוויר.

צמצום סוללות הפטריוט בסעודיה, דווקא לאחר הנסיגה האמריקנית הכאוטית מאפגניסטן ובעיצומו של המשבר בשיחות הגרעין בווינה מגביר את חששן של מדינות המפרץ מפני איראן ואת סימני השאלה שלהן לגבי הנכונות האמריקנית לעמוד לצידן במקרה של מתקפה איראנית.

נוכחות מרכיבי ההגנה האווירית האמריקנית בבסיס הוגברה לאחר מתקפת הטילים החות'ית-איראנית על מתקני הנפט האסטרטגיים באבקיק וח'ריץ. נראה כי דברי הרגעה של דובר הפנטגון, ג'ון קרבי, לפיה,  למרות הפריסה מחדש של מערכות ההגנה האווירית, נותרה מחויבותה של ארה"ב לבעלות בריתה במזה"ת "עמוקה ורחבה"[7],  לא הפחיתו את החשש בקרב מדינות המפרץ. מכל מקום, איראן והחות'ים טוענים  לאחר התקפות על יעדים אסטרטגיים  כי מערכות ההגנה האמריקניות בסעודיה אינן יעילות ביירוט המל"טים והטילים הבליסטיים.

 

ציוד החות'ים במגוון רחב של אמצעי לחימה וידע לייצורם

איראן ממשיכה לצייד ולסייע לחות'ים לבנות זרוע אווירית המשלב טילים בליסטיים, טילי שיוט, רקטות ומל"טים תוקפים לצד תמיכה בייצור אמצעי לחימה נוספים. מרבית  המערכות המוגמרות שבידי החות'ים מקורם באיראן. בה בעת איראן פועלת במרץ לסייע לחות'ים לבסס מערך ייצור עצמאי על בסיס ידע איראני כדי שלא יהיה תלויים במערכות איראניות מוגמרות אותם מצליחה איראן להבריח לתימן. במרץ 2021 הציגו החות'ים מגוון רחב של אמצעי לחימה מגוונים ובהם מל"טים, רחפנים, טילים ורקטות מסוגים שונים, מרגמות, רובי צלפי, מוקשים ימיים, מטענים חלולים ((Shaped charge להרכבה על סירות נפץ לא מאוישות[8].

(מוקשים ימיים בשימוש החות'ים).
(מוקשים ימיים בשימוש החות'ים).

באמצעות מדיניות זו איראן מצליחה לבסס בתימן כוח צבאי אפקטיבי ומרתיע נגד סעודיה, יריבתה המושבעת, ואף נגד מדינות המפרץ האחרות. החות'ים אף שגרו מל"טים וטילים לעבר איחוד האמירויות. ב-2018 תקף מל"ט מסוג "צמאד-3" את שדה התעופה בדובאי,[9] ב- 2017 נורה טיל לעבר תחנת כח גרעינית  Barakah באבו ט'בי על רקע המעורבות של איחוד האמירויות במלחמה בתימן בעיקר בדרום.

איראן הפכה את תימן באמצעות מדיניות זו איראן מצליחה לבסס בתימן כוח צבאי אפקטיבי ומרתיע נגד סעודיה, יריבתה המושבעת, ואף נגד מדינות המפרץ האחרות (החות'ים גם שגרו מל"טים וטילים לעבר איחוד האמירויות ב-2018 תקף מל"ט מסוג "צמאד-3" את שדה התעופה בדבי,[10] ב- 2017 נורה טיל לעבר תחנת כח גרעינית  Barakah באבו ט'בי ) ומעבר לזאת,  הפכה את תימן לשדה הניסויים ול"מוקד ידע" האופרטיבי-מבצעי הגדול ביותר שלה. התקיפות החות'יות החוזרות ונשנות של יעדים בעומק סעודיה בטווחים (תשתיות אסטרטגיות, שדות תעופה, מתקני נפט, מוסדות שלטון וכו') וכן הקרבות באזורים שונים בתימן נגד הקואליציה הסעודית, מספקות לאיראן ידע רב וניסיון מבצעי בהפעלת אמצעי לחימה שונים. במקרים מסוימים מעורבים אנשי וזרוע הטילים של משמרות המהפכה וכן אנשי חזבאללה הלבנוני בהפעלת המערכות והדרכת החות'ים.

כמו כן עוקבת איראן מקרוב אחר הפעלת מערכות ההגנה האווירית הסעודית ובעיקר סוללות הפטריוט וה THAAD (Terminal High Altitude Area Defense) המיירטים טילים בליסטיים בגובה רב יותר מהפטריוט.

במוקד המאמץ לפתח את יכולות הטילים והמל"טים של מרכיבי מחנה ההתנגדות עומדת יחידה – 340 של כח קדס. עיקר המאמץ הוא הארכת טווח הפעולה, שיפור הדיוק והגברת יכולת ההרס באזור המטרה. פעילות הכוח נעשית באמצעות מדריכים של הכח באזורים שונים וביקור של פעילי חמא"ס וגא"פ  באיראן ללימוד הטכנולוגיה ואמצעי הייצור ותאום הברחת רכיבים לבניית רקטות כבדות, טילים ואמצעי לחימה אחרים (טילי נ"ט, רובי צלפים, מרגמות) לאזורי העימות, ובכלל זאת רצועת עזה. החות'ים וארגוני הטרור מצליחים לייצר רקטות כבדות יותר ולטווחים ארוכים יותר, לעיתים לא לפי טילים\רקטות איראניות קיימים אלא מייצור עצמי על סמך ידע טכנולוגי איראני.

איראן צוברת ניסיון רב מהפעלת מערכות נשק מגוונות  בזירות השונות של "מחנה ההתנגדות"  דוגמת סוריה, לבנון ועיראק וכן מנסה בהדרגה להביא יכולות אלה לביטוי גם בסבבי ההסלמה בין ארגוני הטרור הפלסטינים וישראל בעזה וכן בעיראק נגד הכוחות האמריקאים.  במהלך מבצע "שומר החומות" נעשו מספר ניסיונות מצד ארגוני הטרור לשגר מל"טים לעבר שטח ישראל. איראן פועלת בהתמדה לצייד את כל מרכיבי מחנה ההתנגדות ביכולות א-סימטריות המסוגלות לפגוע בעומק השטח הישראלי ושטחים של יריביה האזוריים בעיקר במפרץ ובעיראק.

בשנים האחרונות מנסה איראן להגביר את התאום בין מרכיביו השונים של מחנה ההתנגדות ולשפר את היכולת הצבאית-מבצעית של מרכיביו. לשיטתה, "מחנה ההתנגדות" בסופו של דבר יהיה גדול יותר מסך מרכיביו ויוכל, תחת הנהגתה,   לפעול כמקשה אחת במהלך עימות עם ישראל, ארה"ב או כאשר איראן תמצא לנכון, בעיקר אם תוקף על ידי ישראל, ארה"ב או קואליציה ערבית כלשהי .

הניסיון שצוברים מרכיבי חזית ההתנגדות בהפעלת מערכות הנשק , תוך הפקת לקחים ולימוד הדדי באמצעות איראן וחזבאללה, עלול לבוא לידי ביטוי הן בזירה האווירית, הימית (תקיפת אסדות גז, ספינות) והלחימה הקרקעית. במהלך "שומר חומות" אף פעל חמ"ל משותף שלך ארגוני הטרור חמא"ס וגא"פ עם חזבאללה.

(אלת'ורה-תימן : אצבע בעין הסעודית : "מבצע משוואת ההרתעה שבע"[11]).
(אלת'ורה-תימן : אצבע בעין הסעודית : "מבצע משוואת ההרתעה שבע"[11]).
לפי שעה איראן  אינה משלמת מחיר על פעולות שמבצעות על ידי הפרוקסי. גם על פעולות אותן היא מבצעת בעצמה, דוגמת השתלטות ופגיעה בכלי שיט אזרחיים במפרץ הפרסי, היא אינה משלמת מחירים.

יכולת ההרתעה מולה נשחקת, דבר המגביר את תעוזתה. הממשלה החדשה באיראן מבטיחה (בעיקר שה"ח הנהנה מקשרים עם כח קדס של משה"מ  והבטיח לשלבה מדיניות חוץ עם פעילות בשטח) גם להנהיג מדיניות אזורית ובינלאומית לעומתית ומתריסה יותר גם בכל הקשור לעידוד הפרוקסי שלה לפעול מול יריבותיה.

נוכח זו יתכן, כי ישראל, יחד עם גוש המדינות הערביות עמן חתמה על הסכם שלום, וסעודיה,  צריכה לראות ולנהל את המערכה בן המערכות (מב"מ) לא רק נגד איראן אלא גם נגד מחנה ההתנגדות כקולקטיב ולא לחכות לעוד הפתעות מצידו.

המהלך האיראני ליציקת תכנים מדיניים-צבאיים לאירועים שונים  (למשל סוגיית בריחת האסירים, ירושלים, ערביי ישראל) למחנה ההתנגדות ימשך. בריחת האסירים נתנה לאיראן הזדמנות לשובה ולהציג את ישראל בחולשתה ובקריקטורה בסוכנות הידיעות "תסנים", המזוהה עם משה"מ, נכתב, בהדהוד למבצע שומר חומות"  : ישראל מחוררת – גם כיפת ברזל והכלא שלה מחוררים בו זמנית".[12]

איראן תנסה כבעבר לנצל אירועים כאלה ואחרים ללכד את מחנה ההתנגדות ולהפכו למנוף לפעילות מדינית וצבאית יזומה ותגובתית. על ישראל ומדינות ערב וארה"ב להיערך ולהתמודד עם מגמה זו.

 

 

 

 

 

 

[1] https://www.youtube.com/watch?v=RmIj4GYGRp4

[2] https://twitter.com/GeneralSharaf2/status/1434879460248104968 ; https://twitter.com/Jhaid19/status/1434655703478714374

[3] https://www.ansarollah.com/archives/458847

[4] https://tinyurl.com/almayadeenUAV0409[5] https://kayhan.ir/en/news/93996/joint-suicidal-pact-beween-aal-e-khalifa-%26-zionist-regimes

[6] https://apnews.com/article/iran-asia-afghanistan-dubai-middle-east-b6aaf30d689d0a8e45901e51f0457381

[7] https://thehill.com/policy/international/571808-us-removes-defense-missiles-from-saudi-arabia-ap

[8] https://www.ansarollah.com/archives/419229

[9] https://tinyurl.com/zpz6f3yvhttp://althawrah.ye/archives/695986

[10] https://tinyurl.com/zpz6f3yvhttp://althawrah.ye/archives/695986

[11] http://althawrah.ye/archives/695986

[12] https://tinyurl.com/p9a322zb