עבור לתוכן העמוד
Menu

סבא"א: איראן ממשיכה להעשיר אורניום מעבר להתחייבות שלהם

את הדברים אמר רפאל גרוסי, בראיון שפורסם ב . Die Presse האוסטרי • קופרווסר: "כל עוד איראן לא תעשיר אורניום לרמה צבאית ניתן לומר שאין להם אורניום לפצצה, אבל כ- 1,000 קילו אורניום מועשר לרמה של 4.5% שיועשרו לרמה צבאית יספיקו לפצצה והזמן הדרוש לכך מרגע ההחלטה הוא קצת יותר משלושה חדשים."

לאיראן בשלב זה אין מספיק אורניום מועשר בכדי לייצר פצצה גרעינית אחת כך לפי דבריו של ראש סוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לעיתון אוסטרי.

"האיראנים ממשיכים להעשיר אורניום ובמידה הרבה יותר גבוהה ממה שהם התחייבו אליו. והכמות הזו הולכת וגדלה בכל חודש", אמר ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), רפאל גרוסי, בראיון שפורסם ב . Die Presse

כשנשאל בעוד כמה זמן להערכתו איראן תצטרך לבנות נשק גרעיני ( "זמן הפריצה"), אמר: "בסבא"א אנחנו לא מדברים על זמן הפריצה. אנו מסתכלים על הכמות המשמעותית ועל כמות המינימום המועשרת. אורניום או פלוטוניום הדרושים לייצור פצצת אטום. לאיראן אין כרגע כמות משמעותית זו. "

בדו"ח הרבעוני האחרון של סבא"א על איראן בחודש שעבר אמר כי היא מחזיקה ב 2,105.4 ק"ג אורניום מועשר, הרבה מעל מגבלת 202.8 ק"ג עליה התחייבה במסגרת ה-JCPOA .

תא"ל במיל יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר רח"ט המחקר באמ"ן אומר כי כל עוד איראן לא תעשיר אורניום לרמה צבאית ניתן לומר שאין להם אורניום לפצצה, אבל כ- 1,000 קילו אורניום מועשר לרמה של 4.5% שיועשרו לרמה צבאית יספיקו לפצצה והזמן הדרוש לכך מרגע ההחלטה הוא קצת יותר משלושה חדשים. יש להם מספיק חומר כרגע עבור שני מתקני נפץ גרעיניים.

הצנטריפוגות בנתנז

ב-22 לספטמבר פרסם תא"ל במיל. קופרווסר כי הדו”ח העיתי של הסוכנות הבינ”ל לאנרגיה אטומית (סבא”א) שפורסם ב-2 בספטמבר לא כלל התייחסות כלשהי לפיצוץ במתקן בנתנז או לכוונה להקים מתקן חדש לייצור והרכבת הצנטריפוגות המתקדמות. ככלל, איראן מחויבת להודיע לסוכנות מראש על הקמת מתקנים גרעיניים ולאפשר לפקחי הסוכנות גישה לכל המתקנים באתר הגרעין שלה, אך במשתמע היא איננה נוהגת כך. עם זאת, הדו”ח, המתאר בהרחבה את הפעילות האיראנית לניסוי ופיתוח צנטריפוגות מתקדמות מסוגים שונים להעשרת אורניום, מתייחס לכוונת איראן להתקין לראשונה צנטריפוגות מתקדמות באולמות התת קרקעיים בנתנז. על פי הדו”ח, צעד זה היה כבר אמור להתבצע, אך נדחה ברגע האחרון, ובכל מקרה ההכנות להרכבת קסקדות של צנטריפוגות מתקדמות במקום נמצאות כבר בעיצומן. יתכן שהדחיה נובעת מהפגיעה במתקן ההרכבה של צנטריפוגות אלה, ושבעקבות הקמת המתקן החדש ינסו האיראנים לזרז את הרכבת הצנטריפוגות המתקדמות באולמות התת קרקעיים. יודגש, כי מימוש כוונה זו הוא הפרה משמעותית נוספת של הסכם הגרעין, המתיר לאיראנים להפעיל רק 5,060 צנטריפוגות מהסוג הבסיסי לצורך העשרת אורניום בנתנז.

האיראנים כבר מפרים את התחייבויותיהם בכך שהם מעשירים אורניום בנוסף גם על ידי כ-1,000 צנטריפוגות במתקן התת קרקעי בקום, הבנוי בעומק רב, מעשירים אורניום במתקני הניסויים של הצנטריפוגות המתקדמות, מפתחים מגוון צנטריפוגות מתקדמות, מעשירים אורניום לרמה של 4.5% במקום 3.67% המותרת להם על פי ההסכם וצוברים אורניום מועשר בכמות הגדולה פי עשרה ממה שמותר להם על פי ההסכם (כ-2,100 ק”ג במקום 202 ק”ג המותרים להם).

משמעות הדברים היא שאיראן נחושה להמשיך ולהתקדם במהירות לעבר יצירת יכולת לייצר נשק גרעיני בתוך פרק זמן קצר. כמות האורניום המועשר שברשותה ויכולת ההעשרה הנוכחית כבר מאפשרות לה, אם תרצה בכך, להעשיר את האורניום לרמה צבאית ולייצר חומר בקיע לשני מתקני נפץ גרעיניים, כאשר כמות מספקת למתקן הנפץ הגרעיני הראשון יכולה להיות מיוצרת בתוך מעט למעלה משלושה חדשים, וחודשיים אחר כך יהיה ביכולתה לייצר את הכמות הנדרשת למתקן הנפץ השני. התקנת הצנטריפוגות המתקדמות באתר ההעשרה יכולה לקצר במספר שבועות את הזמן הדרוש להעשרה לרמה צבאית (יוזכר כי על פי ההסכם איראן הייתה אמורה להיות במרחק של שנה מהשגת כמות חומר בקיע למתקן נפץ אחד).

כל זה מתרחש כאשר איראן ממשיכה לפתח טילים ארוכי טווח שיאפשרו לה שיגור נשק גרעיני לא רק לישראל אלא גם ליעדים באירופה, והיא אף מאיימת ביכולות שהיא מפתחת, וכשמנגד נראה כי אירופה, יחד עם סין ורוסיה, מתכוונות להתעלם מהניסיון האמריקני לחדש את הסנקציות הבינ”ל על איראן ונחושות לאפשר למשטר האיראני להמשיך ולהפר את הסכם הגרעין. אין תמה לפיכך שככל שמתקרב מועד הבחירות בארה”ב, הולך ועולה המתח בין וושינגטון לטהראן, על השלכותיו על ביטחונה של ישראל.