עבור לתוכן העמוד
Menu

נתניהו ופוטין קבעו להיפגש -כללי המשחק בסוריה השתנו

רוסיה כפתה על ישראל כללי משחק חדשים בסוריה באמצעות אספקת טילים מתקדמים מסוג  300-S למשטרו של בשאר אסד • ישראל חייבת להמשיך את התקיפות בשטח סוריה על מטרות איראניות כדי למנוע את התבססותה של איראן בסוריה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו אמר היום (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה כי שוחח עם הנישא פוטין והנשיים קבעו להיפגש בקרוב. הדברים באים על רקע המשבר והמתיחות על רקע הפלת המטוס הרוסי והעברת טילי ה S-300 לידיים סוריות על ידי פוטין.

במקביל ישראל שומרת על שתיקה כדי שלא להחריף את המשבר עם רוסיה אך בקרב הדרג המדיני-ביטחוני גוברת הדאגה מהצבת סוללות ה-300-S הרוסיות בסוריה. נראה כי מאחורי הקלעים מתייעצת ישראל עם ממשל טראמפ כיצד להיערך לבאות בהתמודדות עם ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה.

ההצהרות הרשמיות של ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון ליברמן הן כי ישראל תמשיך לתקוף מטרות איראניות בסוריה כדי לעצור את התבססותה הצבאית של איראן, אולם בפועל, ב-3 השבועות האחרונים, מאז הפלת המטוס הרוסי בטילי קרקע אוויר ע"י מערכת ההגנה האווירית הסורי, הפסיקה ישראל את ההתקפות האוויריות על המטרות האיראניות בסוריה.

הדאגה הישראלית איננה רק מהצבת 4 סוללות 300-S בסוריה, הרוסים העבירו לסורים מערכות לזיהוי מטוסי "עמית" ו"טורף" (זע"ט), רוסיה התחייבה גם לשבש אלקטרונית את המערכות של המטוסים הישראלים שמתקרבים למרחב האווירי הסורי ואת מערכות ה-GPS שבאמצעותן מדייקים  מטוסי חיל האוויר את הפגיעה במטרות על הקרקע ובכך למעשה היא מגבילה את חופש התנועה והפעולה של חיל האוויר הישראלי בשמי סוריה.

אספקת המערכות הרוסיות החדשות לסוריה נועדה גם לשבש את פעילות המטוסים האמריקנים, הצרפתים והבריטים שנלחמים בדאע"ש וממריאים מאזור הים התיכון.

המהלך הרוסי בהצבת סוללות 300-S בסוריה נועד רשמית להגן על החיילים הרוסים שמוצבים בסוריה בעקבות הפלת המטוס הרוסי מסוג "אליושין 20" שעסק במשימות ביון על אנשי צוותו, אולם המטרה האמיתית היא ליצור הרתעה אסטרטגית כלפי ישראל כדי שתפסיק את תקיפותיה האוויריות בסוריה.

מי שמרוויח מהמהלך הזה הן סוריה ואיראן. המהלך הרוסי יעודד את איראן להבריח עוד כמויות גדולות של נשק למליציות שלה ובראשן חזבאללה וכן טכנולוגיות ומתקנים לשיפור הדיוק של הטילים שנמצאים בידי הצבא הסורי ובידי חזבאללה.

3 השבועות שחלפו מאז הפלת המטוס הרוסי והפסקת התקיפות הישראליות בשטח סוריה בוודאי נוצלו כבר ע"י איראן להגביר את משלוחי הנשק לסוריה ולחזבאללה, גם אם יתחדשו התקיפות הישראליות בשטח סוריה סביר להניח כי הן יוגבלו בגלל סכנת טילי ה 300-S.

רוסיה איננה מעוניינת בהסלמה בסוריה, היא רוצה לייצב את משטרו של הנשיא בשאר אסד ולשקם את המדינה אבל המהלך שעשתה נועד לכבול מבחינה צבאית את ידיה של ישראל למרות שהיא זקוקה לה כדי שלא להביא להסלמה צבאית בסוריה, הנשיא פוטין מעריך שישראל תאלץ "לבלוע את הצפרדע" ולא להתעמת צבאית עם רוסיה ולהסתכן בהפלת מטוסיה באמצעות סוללות ה-300-S החדשות שהציב בסוריה.

סגן שר החוץ הרוסי סרגיי ורישנין קרא לישראל "להתנהג בחוכמה" בתגובה על העברת טילי ה-300-S לסוריה,"אסור שסוריה תהיה זירה לחיסול חשבונות אין להם קשר למלחמה בטרור".

הוא העריך כי איראן וישראל ינהלו משא ומתן ביום מן הימים.

העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-6 באוקטובר כי רוסיה מנסה להקים ערוצי הידברות בין ישראל לאיראן, בדיווח נמסר כי המהלך של מוסקבה נועד "להפחית את המתיחות ואת הסיכוי לחיכוך" באזור על רקע העברת מערכות ההגנה -300-S לידי משטר אסד.

האתגר הישראלי

עפ"י מקורות זרים לישראל יש 750 מטוסי קרב מהם כ- 6 או 8 מטוסי 35-F ("חמקן") שיכולים להתמודד בהצלחה עם מערכות טילי קרקע אוויר 300-S הרוסיות שהוצבו בסוריה.

ייתכן גם שלישראל יש יכולת לשבש אלקטרונית את המערכות הרוסיות החדשות ולהסיט את טילי הנ"מ המשוגרים לעבר מטוסיה.

השאלה היא אם הממשל האמריקני יתיר לישראל לעשות שימוש מבצעי קרבי במטוסי ה"חמקן" החדשים בשמי סוריה לצורך תקיפות יעדים איראנים וסוללות נ"מ סוריות.

עפ" דיווחים בתקשורת הרוסית, יקח למומחים הרוסים כ-3 חודשים כדי ללמד את עמיתיהם הסורים כיצד להפעיל את סוללות ה 300-S החדשות. בינתיים יופעלו הסוללות ע"י הרוסים, בזמן הזה לא תוכל ישראל לתקוף את הסוללות החדשות מכיוון שאיננה מעוניינת בעימות צבאי עם הרוסים.

רוסיה הבליטה את המשבר עם ישראל כדי להראות לכל מתנגדיה כי היא בעלת הבית בסוריה וכי היא לא תאפשר לשבש את מדיניותה לשקם את סוריה ולעצב את הפתרון המדיני והפוליטי  בתום מלחמת האזרחים העקובה מדם.

הכנסת סוללות ה-300-S לסוריה יוצרת מציאות חדשה עבור ישראל, ברור שכללי המשחק שהיו נהוגים עד כה השתנו, מוסקבה מדגישה כי המצב סוריה נכנס לשלב חדש כדי למנוע את הפרת המרחב האווירי הסורי, רוסיה מחזקת את מערכות ההגנה האווירית כדי שיכסו את כל שטח סוריה.

הכללים החדשים שכופה רוסיה באמצעות המהלך החדש מכוונים גם כלפי ארה"ב וצרפת ולא רק כלפי ישראל.

ממשל טראמפ מתנגד להכנסת טילי ה-300-S לסוריה הוא רואה בה סיוע לאיראן להגן על ההתבססות הצבאית שלה בסוריה והנושא יהפוך למחלוקת נוספת ברשימת המחלוקות בין ארה"ב לרוסיה.

שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו אמר כי מדובר ב"הסלמה מסוכנת" ואילו ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי,  אמר כי מדובר ב"טעות גדולה" שתביא להסלמה באזור.

משרד החוץ הצרפתי פרסם הודעה ב-5 באוקטובר כי העברת מערכת הנ"מ הרוסית 300-S למשטר הסורי עלולה לתרום להסלמה צבאית ולפגוע בסיכויים למציאת פתרון פוליטי למלחמת האזרחים בסוריה, "צרפת מודאגת מהעברת יכולות מתקדמות נגד מטוסים לטובת המשטר הסורי" נאמר בהודעת דובר משרד החוץ הצרפתי.

ישראל חייבת להמשיך את התקיפות האוויריות  על המטרות האיראניות בסוריה למרות הכנסת סוללות הנ"מ הרוסיות החדשות אחרת הדבר יתפרש כחולשה ואיראן תראה בכך "אור ירוק" לעשות כרצונה בתוך סוריה.

ישראל תצטרך לתאם את מהלכיה הצבאיים נגד ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה עם ממשל טראמפ מכיוון שמדובר במשבר אסטרטגי חדש.

חיל האויר הישראלי,שנחשב לחיל האוויר הטוב בעולם, יצטרך לעמוד באתגר החדש מול סוללות ה-300-S ולהתמודד עימן בהצלחה, הוא יכול לעשות זאת באמצעות שימוש במטוסי ה"חמקן" החדשים שקיבל מארה"ב.

מה שנותר עכשיו הוא להמתין להזדמנות הטובה ביותר כדי לחדש את התקיפות האוויריות בסוריה באופן מתוחכם העוקף את סוללות הנ"מ הרוסיות החדשות מבלי להתעמת עימן ישירות כל עוד הן מאויישות ע"י מומחים רוסיים.

המסר הישראלי חייב להיות ברור, ישראל ממשיכה להילחם בנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה שנועדה לסכן את ביטחונה ללא כל קשר לסוגי הנשק שהצבא הסורי קיבל ממוסקבה.