עבור לתוכן העמוד
Menu

נקמתו של עבאס

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס גירש מתנועת פת"ח את נאצר אל-קידווה, אחיינו של יאסר ערפאת ושר החוץ לשעבר, שהימרה את פיו והקים רשימה עצמאית לבחירות לפרלמנט • אל-קידווה החל בהקמת הרשימה שאמורה להיות רשימת האליטה הפלסטינית שלחבריה יש קשרים הדוקים עם גופים בינלאומיים

בצעד דרמטי, גירש יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, את נאצר אל-קידווה, אחיינו של יאסר ערפאת ושר החוץ לשעבר, מתנועת פת"ח בהחלטה שהעביר בועדה המרכזית של פת"ח ב-10 במרץ.

המהלך הזה של עבאס מזכיר מהלך דומה שהוא נקט בשנת 2011 נגד יריב פוליטי אחר שלו, מוחמד דחלאן שמו. דחלאן גורש מתנועת פת"ח בהחלטה של הועדה המרכזית של פת"ח באשמות שחיתות ונאלץ לעזוב את השטחים.

נאצר אל-קידווה גורש לאחר שהקים רשימה עצמאית שתתמודד בבחירות לפרלמנט ב-22 במאי בניגוד לרצונו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ולאחר שהדף את כל הניסיונות של הנהגת פת"ח לשנות את דעתו.

העיתון הירדני "א-סביל" דיווח ב-12 במרץ כי כמה מחברי הועדה המרכזית של פת"ח התנגדו לגירושו של נאצר אל-קידווה מהתנועה והזהירו כי הדבר "ידרדר אותה אל התהום", אולם מחמוד עבאס התעקש להעביר את ההחלטה. כשהזכירו שניים מהחברים את קירבתו המשפחתית של נאצר אל-קידווה ליאסר ערפאת, קילל אותו מחמוד עבאס.

נאצר אל-קידווה לא הופתע מההחלטה הוא צפה אותה, הוא הגיב בתגובה מצולמת לערוץ "אל-כופיה" ואמר כי ההחלטה לגרש אותו מתנועת פת"ח היא "פתטית ועצובה".

פדווא, רעייתו של מרוואן ברגותי האסור בכלא הישראלי ושנאצר אל-קידווה תומך בו לתפקיד יו"ר הרש"פ הבא במקום מחמוד עבאס, הגיבה על ההחלטה לגרש את אל-קידווה  מתנועת פת"ח בהודעה קצרה לתקשורת:

" עמדתנו היא שדיאלוג ומיצוי  ההזדמנויות הם הפיתרון במקום הפרדה והרחקה. נאצר אל-קידווה הוא איש תנועת פת"ח, הוא אדם אותנטי, בעל ערך, אינלקטואל ואיש ארגון, ההחלטה לגרשו מתנועת פת"ח איננה מקובלת ואינה לטובת התנועה".

מוחמד דחלאן, יריבו של מחמוד עבאס גינה את ההחלטה לגרש את אל-קידווה מתנועת פת"ח והאשים את יו"ר הרש"פ בדיקטטורה ובהריסת תנועת פת"ח.

רשימת האליטה הפלסטינית

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי נאצר אל-קידווה איננו חושש והוא מתכוון להגיש את הרשימה שלו לועדת הבחירות המרכזית לצורך ההתמודדות בבחירות לפרלמנט.

הרשימה שנקראת כעת "המועדון הלאומי הפלסטיני" חולקה בסוף השבוע לקבוצות עבודה לקראת הבחירות.

מקורבים לנאצר אל-קידווה טוענים כי בכוונתו להקים את "רשימת האליטה" הפלסטינית שתכלול אישים עצמאיים בכירים בגדה שיש להם קשרים עם גופים בינלאומיים כמו: נביל קסיס, שר האוצר לשעבר, רסאן אלח'טיב שר ההסברה לשעבר, פרופ' עלי ג'בראווי מאוניבסיטת ביר זית,האני אלמצרי,שעאוואן ג'בארין ועוד.

בתנועת פת"ח הדביקו לה את הכינוי "רשימת –NGO" וטוענים כי אל-קידווה מבקש בדרך הזו להשיג הגנה בינלאומית לרשימתו מפני מחמוד עבאס.

לצוות ההקמה של אל-קידווה הצטרפו אנשים ממחנהו של מרוואן ברגותי כמו חאתם עבד אלקאדר בכיר פת"ח במזרח ירושלים, המחבלת לשעבר עביר אלווחידי ועבד אלקאדר אלחוסייני בנו של פיצל אל חוסיייני.

גורמים בפת"ח מביעים חשש כי מקורבי מחמוד עבאס ינסו לפגוע פיזית בנאצר אל-קידווה כדי שלא יגיש את הרשימה העצמאית שלו, אחרים בפת"ח חוששים כי הוא יושלך לכלא באשמות שחיתות מפוברקות.

המסר של יו"ר הרש"פ

מחמוד עבאס כבר איבד כל זיק של בושה והוא יעשה הכל כדי להעביר את החלטותיו הדיקטטוריות. הצעד הזה נגד אל-קידווה נועד להמחיש למוחמד דחלאן ולמרוואן ברגותי כי מחמוד עבאס נחוש לבצע את איומיו וכל בכיר או זוטר בפת"ח שימרה את פיו יגורש לאלתר מהתנועה.

עבאס רוצה להרתיע את מרוואן ברגותי, את נביל עמרו ואחרים ששוקלים להתמודד ברשימות עצמאיות ולא ברשימה המרכזית של פת"ח.

גורמים בכירים בפת"ח מסרו לעיתון "אלאח'באר" הלבנוני כי הועדה המרכזית של פת"ח שינתה את הקריטריונים של המועמדים לרשימה המרכזית של פת"ח, נאסר על מנהיגי השורה הראשונה של תנועת פת"ח להיכלל ברשימה המרכזית, המסר הזה הועבר כבר אל מרוואן ברגותי בתוך הכלא הישראלי.

צברי סיידם, חבר הועדה המרכזית של פת"ח הסביר כי התנועה קבעה קריטריונים פנימיים מי יכלל ברשימה המרכזית לבחירות לפרלמנט, תוך לקיחה בחשבון בצורך לשלב את בני הדור הצעיר ונשים, בימים הקרובים יוקם "בנק שמות" שממנו יבחרו שמות המועמדים להיכלל ברשימה.

המתח בתנועת פת"ח הולך וגובר,רשידה אלמוגרבי, אחותה של המחבלת דלאל אל-מוגרבי שהובילה את ההתקפה ל אוטובוס הדמים" ב-1978, התפטרה מתפקידה במועצה המהפכנית של פת"ח, קדורה פארס, יד ימינו של מרוואן ברגותי הודיע כי לא יתמודד בבחירות לפרלמנט, בכירים רבים בפת"ח חוששים מנקמתו של מחמוד עבאס.

שלושה בכירים בפת"ח מאיימים על מנהיגותו של יו"ר התנועה והם: מרוואן אלברגותי, מוחמד דחלאן ונאצר אל-קידווה, הם זכו ברחוב הפלסטיני לכינוי "שלושת המוסקטרים", בינתיים יו"ר הרש"פ שולט בעניינים והוא עושה הכל כדי להחלישם באמצעות שינוי חוק הבחירות הפלסטיני, הקמת בית דין מיוחד לענייני הבחירות והחלטות הועדה המרכזית של פת"ח.

אולם,כל קול שיגרע מתומכי פת"ח ויילך לרשימה של אחד מהשלושה האלה מחזק את תנועת חמאס ומחליש את פת"ח, מחמוד עבאס מבין זאת והוא יצטרך להחליט אם להמשיך בתהליך או לסגת ממנו מבלי לספק הסברים לחמאס, ההחלטה הסופית תיפול כנראה רק לאחר מפגש הפלגים הפלסטינים בקהיר ב-17בחודש.