עבור לתוכן העמוד
Menu

חיזבאללה: בין הטילים המדויקים למצב הכלכלי

בנאומו השבוע נצראללה הוכיח כי אינו מתרגש מהלחץ של ארה"ב על ממשלת לבנון בסוגית הטילים המדויקים ואף ציין כי הטילים עצמם הם החלטה של החיזבאללה • למרות הפרסומים השונים אודות המצב הכלכלי של הארגון, נדמה כי הסנקציות אינן משפיעות עליו ועל פעילתו

החרפת האיומים האחרונים של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נצראללה, להגיב בכוח נגד ארה"ב וישראל, שבאו לידי ביטוי בדברים ב"יום קודס" האחרון (31 אפריל 2019) משקפים חשש אמיתי בחיזבאללה. המסר שהביאו מזכיר המדינה מייק פומפיאו ואחריו עוזרו למזרח התיכון דיויד סאתרפילד לצמרת הלבנונית: הנשיא מישל עון, ראש הממשלה חארירי ויושב ראש הפרלמנט נבי ברי, נתפס בחיזבאללה כאיום אימננטי.

על פי דיווח באלחיאת (2 ביוני 2019) הנראה כאמין, הזהירו האמריקנים את צמרת הממשל בביירות, שארה"ב לא יכולה להתעלם מהמידע המודיעיני, התמונות והמפות של אתרי הטילים המדויקים של חיזבאללה והיא לא תוכל לרסן את ישראל מלפעול נגדם.

צה"ל חשף תיעוד של מפעלי הטילים המדויקים בלבנון, בהמשך לנאום ראש הממשלה באו"ם. לדברי נתניהו, הטילים נועדו להגיע לרמת דיוק של 10 מטרים // צילום: דו"צ
צה"ל חשף תיעוד של מפעלי הטילים המדויקים בלבנון, בהמשך לנאום ראש הממשלה באו"ם. לדברי נתניהו, הטילים נועדו להגיע לרמת דיוק של 10 מטרים // צילום: דו"צ

נצראללה הגיב בתוקפנות. הוא אמנם הכחיש שקיימים מפעלים לייצור טילים מדויקים בלבנון, אך הדגיש כי עצם הקמת המפעלים היא החלטה של חיזבאללה. באותה נשימה איים נצראללה שוב, להשתמש בטילים מדויקים וארוכי טווח היכולים לפגוע במטרות אסטרטגיות בישראל. אין זאת הפעם הראשונה שנצראללה מכחיש עובדות קיימות. הוא עשה זאת בעבר בנסיבות שונות. האמת איננה האופציה הבלעדית אצל נצראללה.

בפרשנות שפורסמה באתר הרשמי של חיזבאללה "אלעהד" הודגש כי ישראל איננה יכולה להתעלם ממסריו של נצראללה ובכללם דבריו בנושא הטילים המדויקים שבידי חיזבאללה ו"כישלונה" של ארה"ב להביא לדיון פנימי בלבנון בנושא הטילים המדויקים, ולהציגם כסיבה העיקרית לחוסר היציבות בלבנון. נטען כי במקום לאמץ מדיניות של Policy of ambiguity בנושא הטילים, חסן נצראללה הבהיר באופן חד משמעי את הזכות להחזיק בכל היכולות על מנת להתעמת עם האיום הישראלי, לרבות טילים מדויקים ארוכי טווח שיכולים לפגוע בכל מטרה בישראל.

הסגרת עשמאווי למצרים – ניצחון ענק לא-סיסי

הפרשנות הבהירה כי חיזבאללה דוחה את הניסיון להשתמש בשיחות עם ארה"ב על שרטוט הגבול היבשתי והימי עם ישראל לצורך איום בנושא הטילים. יתר על כן לארה"ב אין כל עסק (No business) אם קיימים בלבנון מפעלים לייצור טילים מדויקים או לא. לחיזבאללה נתונה הזכות לייצר כל נשק.

."It is our right to have weapons to defend our countries, and it is our right to manufacture any weapons"

"If the Americans want to keep this file open, we have the full capacity to manufacture and to get manufacturing machines, and we will set up factories to manufacture precision rockets in Lebanon," Nasrallah said.

בדברי הפרשנות נטען כי:

Hezbollah’s equation has left Tel Aviv with two scenarios: adapting to the presence of precision rockets and to be rational and be silent to avoid a worse outcome, or bear the effects of the most dangerous scenario which is the construction of factories for precision missiles, which will raise the challenge and limit their options.

By sticking to the first option, they would avoid the scenario involving the construction of precision missile factories, giving in to      the equation of the precision rockets in Lebanon. The fighters will not be fighting

But if they try to outsmart the resistance and keep up the pressure, they will face a gradual response from Hezbollah, involving the construction of factories. This will deprive them of a good night sleep. More seriously, they realize the magnitude of the constraints binding them from initiating any military endeavor, which they know will be very costly for them.

בחיזבאללה התקבלה החלטה לפיה, אם תהיה הידרדרות צבאית בין ארה"ב ואיראן תפעל חיזבאללה נגד ישראל. תגובת חיזבאללה יכולה לבוא בקשת של אפשרויות, מהפעלת המליציות השיעיות בסוריה נגד מטרות ישראליות ברמת הגולן, הפעלת חוליות של חיזבאללה נגד ישראל בגבול רמת הגולן ואם תהיה תקיפה אמריקנית באיראן עצמה תגיב חיזבאללה בירי טילים לעבר ישראל.

באיראן ובחיזבאללה קיבלו החלטה אסטרטגית לבנות בלבנון תשתית לשדרוג טילים מדויקים. ביסוד החלטה זאת עומדת הנחישות הישראלית לפגוע בהקמת תשתית זאת באתרים שונים בסוריה והשמדתם בכל פעם שהם מתגלים במעבר מסוריה ללבנון. הדעת נותנת שבחיזבאללה מניחים שישראל תמנע מלפעול באופן חופשי נגד מתקנים אלה בלבנון מכוח מאזן הרתעה שמונע ממנה להיגרר למלחמה ביודעה שחיזבאללה תגיב בירי טילים לעבר ישראל.

האם המצב הכלכלי של החיזבאללה באמת מושפע מן הסנקציות על איראן?

יודגש כי על החלטה אסטרטגית זאת , לא קיימים אילוצים כלכליים או כספיים הנובעים מהסנקציות הכלכליות על איראן וחיזבאללה. לאחרונה פורסמו גלים של ידיעות על המצב הכלכלי הקשה באיראן ובחיזבאללה לרבות צמצום דרסטי בסיוע האירני לחיזבאללה וקיצוצים משמעותיים המשפיעים על פעילותה הצבאית והחברתית. נראה כי קיימת הגזמה רבה בכל הקשור לחיזבאללה. טוני בדראן (Tony Badran) ניתח בכישרון רב את השפעת המצב הכלכלי על חיזבאללה וקבע בצדק כי:

Hezbollah is not bankrupt. But have Iranian funds to the group been affected by sanctions on Tehran? The answer is most likely yes but it misses the key point. The more critical question is: Has Hezbollah’s ability to continue to run its operations, both military and nonmilitary, been substantially curtailed at this point in the maximum pressure campaign? There is no convincing evidence to suggest that anything like that is happening

1 https://english.alahednews.com.lb/48322/269

2 https://www.tabletmag.com/jewish-news-and-politics/285612/Hizbullah-isnt-broke