עבור לתוכן העמוד
Menu

נפטר דודו של אסד איל ההון מוחמד מכלוף

מכלוף נפטר מוירוס הקורונה • סיפורה של המשפחה שחשבה שהיא שולטת בסוריה ומאבקי השליטה אינם נפסקים

איש העסקים הסורי מוחמד מכלוף, דודו של הנשיא בשאר אסד ואביו של איל ההון רמי מכלוף, נפטר ביום שבת מוירוס הקורנה, כך נמסר לסוכנות הידיעות AFP על ידי שני מקורות מקורבים.

מכלוף, 88, דודו של אסד מצד אמו, נתפס פעם כעמוד התווך של משטרו של חאפז אסד, אביו המנוח של הנשיא הנוכחי ומקרוב מאוד לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין.
נכדו, שנקרא גם מוחמד מכלוף, התאבל על מותו בהודעה שפורסמה באינסטגרם.

 

מכלוף, אחד מאנשי העסקים הסורים הבולטים בשנות השבעים והשמונים, נלקח לבית החולים בבירה דמשק ב -23 באוגוסט, כך דיווחו כלי תקשורת מקומיים.
עסקיו כבר הועברו זה מכבר לבנו רמי, שפיתח אימפריה מסחרית המוערכת בכמה מיליארדי דולרים.
רמי מכלוף היה מקורב לבן דודו אסד, אך מוקדם יותר השנה הסתכסכו.

התחלת הרומן אסד-מחלוף

במאמר שפורסם מוקדם יותר השנה פרס איימן עבדול טור , במסגרת מאמר רחב את תולדות הקשרים בין המשפחות. עבדול טור, הוא רפורמיסט סורי, ועורך ראשי של אתר All4Syria.

וכך הוא כותב: " חאפז אל-אסד תפס את השלטון בהפיכה בנובמבר 1970. אחמד אל-חטיב מונה לנשיא למספר חודשים עד שהתקיימו בחירות במרץ 1971, מה שהעניק לאסד מראה של לגיטימציה. אסד ידע שכדי ששלטונו יהיה בר קיימא הוא זקוק לכסף.

הוא היה זהיר במיוחד מהאליטה הקפיטליסטית בדמשק וחאלב ששלטה בעושר המדינה. בסביבה קומוניסטית, סוציאליסטית ומרקסיסטית היה קשה לחאפז הצעיר לצבור עושר על שמו.

בנוסף, כראש מדינה, פתיחת חשבון על שמו בחו"ל עלולה להוביל לחקירה מצד העיתונות ושערורייה. הוא היה זקוק לבן זוג. הוא מצא זאת אצל אחיו של אשתו, מוחמד מכלוף – ההתאמה המושלמת לפרויקט הפוליטי שלו. ידידות חזקה קשרה את שני הגברים שנפגשו כמעט כל יום ושיחקו בעיקר שש-בש.

בשנת 1972 מינה חאפז את מוחמד לראש הארגון הכללי לטבק (GOT) שהיה בעל הזכות הבלעדית לרכוש טבק מחקלאים סורים. זה נמכר אז באמצעות חברה מקפריסין שבבעלות מוחמד ליצרני טבק ברחבי העולם.

החברה הניבה הכנסה רבה למוחמד; כאשר ה- GOT הפך ליבואן היחיד של סיגריות, הוא נהג לגבות עמלה על מנת לאשר מכירה של מותגים זרים בשוק המקומי.
מאוחר יותר, כאשר מותגי סיגריות זרים הוברחו לשוק הסורי דרך לבנון, הוא לקח את חלק בתעשייה זו וכך החל לצבור עושר.

 

לאחר שעזב את החברה נכלא יורשו, מוחמד קאפא, שבועיים לאחר שקיבל את תפקידו כיוון שאשתו חשפה את השחיתות של מכלוף. מוחמד מכלוף החל את מיסוד השחיתות בסוריה, והשחיתות שעליה פיקח אמורה הייתה לספק לחאפז את המשענת הכספית לה נזקק משטרו.

בשנות השמונים הייתה סוריה עדה לתנופת בנייה. בשנת 1985 הפך מוחמד לראש בנק הנדל"ן שתפקידו היה להעניק הלוואות לפרויקטים לבנייה. כל איגודי המגורים היו צריכות לעבור דרכו כדי לקבל הלוואות. הוא היה ידוע בשם "מר. 10 אחוז "- מעולם לא מאשר הלוואה אלא אם כן קיבל עמלה של 10 אחוז. הוא שמר על התפקיד עד שנת 2004.

כאשר סוריה החלה לייצא נפט באמצע שנות השמונים, צצו הזדמנויות עסקיות חדשות נוספות. מוחמד היה מעורב שוב, אך ללא מתחרים כמו ריפאת אל-אסד, אחיו של חאפז, שעד אז הוגלה לצרפת.

הזדמנות אחת כזו, באמצעות LEAD Contracting & Trading, הייתה בשירותי שדה נפט. LEAD קבלנות ומסחר, בבעלותו של ע'סאן מוחאנה, גיסו של מוחמד, שנוהלה על ידי שותפו וקרוב משפחתו ניזר אל אסעד, הפכה לספק שירותי שדות הנפט היחיד של חברת אל פוראט נפט, מיזם משותף בין ממשלת סוריה לבינלאומית.
יצוא הנפט של סוריה הציג הזדמנות נוספת. הוא נמכרו על ידי משרד הנפט, באמצעות המועצה לשיווק נפט בלשכת ראש הממשלה, אך ורק לשבע חברות שהוקמו בקפריסין וביוון שהיו בהסכם להעניק את העמלה של מוחמד בשיעור של 7 אחוזים. עסקי הנפט סימנו קפיצה אדירה לעושרו של מוחמד. הכסף ממכירות נפט הגיע בדמות של מטבע קשה ובכמויות גדולות.

מכלוף בנה את הבסיס לבנו להשתלט על החברה ולהמשיך את מורשת המשפחה. רמי סיים את לימודיו בהנדסה אזרחית באוניברסיטת דמשק בשנת 1993. הוא היה ידוע כאדם רגוע ביותר.

רמי גדל על ידי אביו במנטליות שהם חלק בלתי נפרד משלטון סוריה. המכלופים טיילו בדרכונים דיפלומטיים והתארחו בטרקליני VIP השמורים לראשי מדינות.
בשדה התעופה דילגו על בדיקות האבטחה. מכוניות הועברו מארמון הנשיאות כדי לאסוף אותן מהמטוס – המאבטחים, לוחיות הרישוי והמכוניות שלהם סופקו על ידי ארמון הנשיאות. אפשר להתקשר למרכזיה הראשית של ארמון הנשיאות ולהעבירם למכלופים. התייחסו אליהם כמו לאסד. הפגנות כוח אלה העבירו מסר לציבור הסורי: המהלופים הם שותפים לאסדות. הם תפסו את עצמם ככאלה; זה לא היה רק משטר האסדים, אלא גם שלהם.

בשנת 2004 פרש מוחמד מכלוף מעסקי הנדל"ן. לאחר שצבר עושר כה רב, החל לחפש יוקרה ורצה למצב את עצמו כאינטלקטואל – הכלכלן הראשי של סוריה. הוא החל לפתח את היחסים הבינלאומיים של המשטר, לבנות קשרים עם אנשי עסקים לבנוניים, פקידים מערביים מושחתים ועסקים מוצלים באירופה ובארה"ב.
בינואר 2005, כאשר הסנטור ג'ון קרי ביקר בדמשק, פגשתי אותו כיועץ פוליטי יחד עם עבדאללה דרדארי, אז ראש הוועדה לתכנון המדינה, סמיר אל-טאקי, ראש מרכז המחקר במזרח, ונוואר אל- שארע, בתו של שר החוץ דאז פארוק א-שארע. מסלול הסנטור כלל הזמנה לארוחת ערב לביתו של מכלוף בשכונת מלכי.
מוחמד התרשם מג'מיל אל-אסד, אחיו של חאפז. ג'מיל היה ראש הוועדה לביטחון לאומי של הפרלמנט במשך תקופה ארוכה. מוחמד ביקש לעצמו תפקיד דומה. כשפגש את קרי הוא התרשם מתוארו. המילה סנטור נראתה כה גדולה. בסוריה אפשר להפוך לחבר בפרלמנט, המכונה מועצת העם, אך מוחמד רצה משהו יוקרתי יותר עבורו. הוא רצה ליצור משהו בסוריה שיעניק לו את אותו היוקרה שהיה לסנטור קרי בארה"ב.

כך תפסו המכלופים את "המדינה": כארגון שהם יכולים לעצב כך שיתאימו לגחמותיהם. מוחמד התקשר לעוזר המזכ"ל של מפלגת הבעת 'וביקש ממנו להקים ועדה של מומחים משפטיים בכירים שתקים סנאט דומה לארה"ב, שאותו הוא יעמוד בראש. ארבעה מומחים בכירים במשפטים סורים הועסקו בתפקיד: האיתם סתאיחי, סם דאלה, אדוארד חולי, ועומרן אל-זועבי. במהלך הדיונים בקונגרס הבעת 'ביוני 2005, דחה בשאר את הרעיון, וסימן למכלופים כי מקומם בתחום הכלכלי. לא היה להם שום תפקיד פוליטי בסוריה".