עבור לתוכן העמוד
Menu

נערכים להסכם גרעין חדש: "הקודם היה רע, המתגבש עוד יותר. גם המצב הקיים בעייתי"

ישראל אמנם מפעילה לחץ, אך ההערכה היא שהפור נפל - והסכם בין המערב לאיראן ייחתם בקרוב • ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר: "המצב כיום עדיף"
יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן, סבור כי ההסכם הוא חמור עוד יותר מקודמו. "ההסכם המקורי היה ונותר חמור מאוד, ויש בגרסה הנוכחית היבטים שהופכים אותו לחמור עוד יותר. ההסכם הזה מבטיח לאיראן יכולת לייצר כמות גדולה של נשק גרעיני ב-2031 גם אם היא תידבק בו. ההצהרות האמריקניות שהם מחויבים למנוע מאיראן להצטייד בנשק גרעיני הן מילים ריקות כי ארה"ב לא תוכל למנוע זאת. האמריקנים מרמים את עצמם כי הם אומרים שבגלל ההסכם, איראן לא תצטייד בנשק גרעיני. בפועל, תוך שמונה שנים היכולת של איראן לפרוץ לנשק גרעיני תגדל".
קופרווסר מאמין כי במציאות הנוכחית ישנה יכולת לעצור את איראן מלייצר נשק גרעיני – וטוען כי מטרת האמריקנים כפולה: מהותית ופוליטית. "מהותית, המטרה היא להימנע מעימות עם איראן. מבחינה פוליטית, הצוות שמנהל את השיחות על ההסכם היום, הוא אותו צוות שבנה את ההסכם אז, והוא רוצה להגיד שההסכם היה ועודנו הכי טוב שניתן להשיג".
לדבריו, מניעת פיתוח הנשק הגרעיני היא קשה, אך אפשרית. "לאיראנים יש כמות של אורניום מועשר והם יכולים לעבור לשלבים הבאים, אבל הם נמצאים תחת לחץ כלכלי, ההכנה האווירית שלהם מוגבלת והם יכולים לייצר חומר בקיע למספר קטן של מתקני נפץ גרעיניים ונדרש להם זמן להפוך אותם לפצצות. המצב כיום הוא בעייתי אבל עדיין עדיף על ההסכם שיסיר את המכשלות בפצי איראן, יציב אותה על סף ייצור כמות גדולה של כלי נשק גרעיניים עם הגנה אווירית משופרת ועם הון תועפות בקופתה שיתורגם לטרור ולעוצמה מדינית".
 
קופרווסר מצביע על שני אלמנטים מרכזיים שהופכים את ההסכם לגרוע עוד יותר. "המרכיב שהיה בהסכם הקודם איפשר לכל אחת מהחברות בהסכם להחזיר את הסנקציות של כולם באופן חד צדדי, 'סנאפבק'. על פי הדיווחים של האיראנים, זה לא בהסכם. נשללה היכולת של החברות בהסכם לסגת מההסכם. בנוסף, בהסכם הקודם שהיה גרוע כאמור, נדרשה בו אמירה של ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית שהוא קיבל תשובות מהאיראנים לגבי הממדים הצבאיים האפשריים של תוכנית הגרעין של איראן והיו לו 11 תחומים שהצביעו שהתוכנית הגרעינית של איראן הייתה צבאית.
"הוא קיבל תשובות מהאיראנים שהיו לגמרי לא מספקות, אך למרות זאת, הוא אפשר להיכנס להסכם, מה שהצביע על שת"פ בין סוכנות הגרעין לממשל אובמה", אמר. ראש הסוכנות הוחלף ברפאל גרוסי שקיבל את הפרטים על תוכנית הגרעין האיראנית, ושם הוא גילה שלאיראנים היו עוד ארבעה אתרים עם פעילות גרעינית שלא הוזכרו בדו"ח הקודם ושהאיראנים לא הצהירו עליהם כלל ובכך הפרו את האמנה לאי-הפצת נשק גרעיני (NPT). בחלקם הוא הצליח למצוא שאריות של אורניום שעבר טיפול כלשהו. הוא פנה לאיראנים שנתנו לו פרטים על המקומות ופתח בחקירה נגדם, אך הם סירבו לשתף פעולה ובתגובה לכך הסוכנות לאנרגיה אטומית אימצה החלטה נגד איראן".
ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר ציין כי "למרות כל זה, מצאו דרך שבה האיראנים לא יצטרכו לענות כעת לשאלותיו לגבי מה קרה באותם אתרים וזה לא ימנע כניסה להסכם הגרעין. גרוסי לא מוכן לכך אבל האמריקנים מוכנים להתעלם מזה וזה פשוט מסוכן כי אף אחד לא יודע מה באמת נעשה באותם אתרים".
לגבי היכולות של איראן להגיע לנשק גרעיני העריך קופרווסר: "האיראנים התקדמו מאוד בכל מה שקשור לחומר הבקיע ויש להם כמות גדולה של אורניום מועשר ברמות של 60% ו-20% והם יכולים להפיק חומר מועשר לרמה של 90% תוך שבועות ספורים. בנוסף, אף אחד לא יודע באמת מה מצב פרויקט ההנשקה. המספר שרבים נוקטים בו הוא שנתיים. בעיניי זה מוגזם. אם יהיה להם מזל, הם יוכלו לעשות זאת בפחות זמן". קופרווסר מאמין כי ישנו סיכוי גבוה שההסכם ייתחם "אם האיראנים לא ידחו את העמדות האמריקניות". הוא הזהיר מ"תרחיש אימים", ובו לאיראן יהיו ב-2031 מאות כלי נשק גרעיניים. "זה יכול להוות סכנה לעולם כולו".
מתוך ראיון באתר YNET