עבור לתוכן העמוד
Menu

נמנעים: מדינות ערב מתכנסות לדון במשבר באירופה

לאחר לחץ מצרי הסכימו מדינות ערב לקיים דיון חירום בדרג שרי חוץ בעקבות המשבר באירופה • רוב המדינות הביעו עמדה נטרלית עד עתה במטרה לא לפגוע ביחסים עם מוסקבה וושינגטון וקייב

היום (שני) צפויה הליגה הערבית למפגש לדיון בעקבות פלשית רוסיה לאוקראינה. רוב מדינות ערב נמנעו מלגנות את רוסיה עד עתה.

איחוד האמירויות הערביות פרסמה הודעה כי היא קוראת לצדדים להגיע לפתרון מוסכם ודיפלומטי והודיעה כי אינה מתכוונת לצדד באחד מן הצדדים הלוחמים. כזכור איחוד האמירויות הערביות נמנעה בהצבעה במסגרת מועצת הביטחון.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

חוסאם זכי, סגן ראש הליגה הערבית בקהיר, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי המושב יתקיים ברמת שרי החוץ.

ּסוריה, אלג'יריה וסודאן, מצידן, קשורות לרוסיה בהסכמים צבאיים.

מספר מדינות ערביות תלויות במידה רבה באספקת חיטה מאוקראינה ומרוסיה, וכל מחסור בדגן הבסיסי יכול לעורר אי שקט. "אם האספקה הזו תופרע, ותעלה את מחירי הלחם, "משבר אוקראינה עלול לעורר מחאות מחודשות וחוסר יציבות" באזור, כך לפי המכון למזרח התיכון בוושינגטון.

במישור ההומניטרי, אלפי סטודנטים ערבים נתקעו באוקראינה. רבים מהם הצליחו לברוח מאוקראינה.

ב-27 לפברואר קיימו יורש העצר הסעודי , מוחמד בן סלמאן ונשיא צרפת מקרון שיחת טלפון בעקבות המצב באירופה.

בעקבות בקשות ארה"ב להפנות גז טבעי לאירופה במקרה של הסלמה באוקראינה, שר האנרגיה הקטארי, סעד אל-כעבי, הצהיר ב-22 בפברואר שלמדינתו אין את היכולת להחליף את אספקת הגז הרוסית ליבשת. בעקבות הפלישה התקשר זלנסקי לאמיר תמים בן חמד אל-ת'אני; השיחה התקיימה יומיים לאחר שמוסקבה שלחה לדוחא מכתב המדבר על שיפור היחסים עם רוסיה.

לפי דיווחים בתקשורת במפרץ בשיחת הטלפון עם זלינסקי דובר על מציאת פתרון באמצעות דיאלוג.

ב-22 בפברואר פרסם משרד החוץ של לוב במסגרת ממשלת האחדות הלאומית של לוב (GNU) הצהרה המסרבת להכיר בשני אזורי הבדלנים הרוסים באוקרינה.
איש הדת הבכיר והפוליטיקאי, מוקתדה א-סאדר צייץ בטוויטר כי הפלישה הרוסית אינה מוצדקת, בהתייחס לחוויותיה של עיראק עצמה בסכסוך, "מהם לא הרווחנו אלא חורבן, חולשה ופיזור על רקע החרפת הקיצוניות והטרור במדינות האסלאמיות והערביות שלנו. #NoToWar." מוקדם יותר החודש, קרא משרד החוץ של עיראק לאזרחיו לצאת מאוקראינה.

ב-24 בפברואר הצהיר משרד החוץ של לבנון כי הממשלה "מגנה את הפלישה לשטח אוקראינה וקוראת לרוסיה להפסיק את פעולתה הצבאית לאלתר ולהסיג את כוחותיה… ולחזור לדיאלוג ולמשא ומתן כאמצעי טוב יותר למציאת פתרון. ” כמה חברי פרלמנט מתחו ביקורת על הודעה זו, ושגרירות רוסיה בביירות אמרה כי היא "מופתעת" מההצהרה. ב-23 בפברואר, המשרד ציין כי המשא ומתן "יחסוך מתושבי שתי המדינות, יבשת אירופה והעולם את הטרגדיה והייסורים של מלחמה".

ב-24 בפברואר פרסם משרד החוץ של מצרים הצהרה כי הוא עוקב בדאגה אחר ההתפתחויות באוקראינה וקרא לפתרונות דיפלומטיים כדי למנוע משברים הומניטריים. בישיבת קבינט שלשום ציין ראש הממשלה מוסטפא מדבולי כי מצרים תלויה ביבוא חיטה מרוסיה ואוקראינה, וסבר כי המשבר ימשיך להשפיע על מחירי האנרגיה, וכי הממשלה תגוון את מקורותיה ותשתמש בסובסידיות כדי לייצב את המצב.

בהצהרה מ-24 בפברואר, ציין הדובר מוסטפה באייטס כי למרות שהסכסוך ישפיע על השווקים במרוקו, לממשלה יש עתודות משמעותיות של מוצרים נחוצים כדי לשמור על המצב בשליטה. מוקדם יותר החודש המליצה שגרירות מרוקו באוקראינה לאזרחים לעזוב את המדינ.