עבור לתוכן העמוד
Menu

נלכד "ראש הנחש" של הטרור המצרי

גורמי הביטחון של מצרים עצרו אחרי מצוד שנמשך כמה שנים את מחמוד עיזת, ראש תנועת "האחים המוסלמים" ומפקד הזרוע הצבאית האחראי לשורה של פיגועי טרור • מדובר בהצלחה מבצעית ומודיעינית חשובה שתפגע קשות בפעילות התנועה, אולם מדובר במכה זמנית, התנועה כבר הוכיחה את יכולתה להתאושש במהירות

מנגנוני הביטחון של מצרים השיגו בסוף השבוע שעבר הישג חשוב בתחום המלחמה בטרור האסלאמי הקיצוני. אחרי 7 שנים של מצוד אינטנסיבי הם הצליחו לעצור את מחמוד עיזת, המנהיג הזמני של תנועת "האחים המוסלמים" וראש הזרוע הצבאית שלה שאחראי לשורה של פיגועים במצרים.

עיזת הנהיג את התנועה ממקום מסתור לאחר שב-2013 נעצר מוחמד בדיע, המדריך הכללי של התנועה, ומאז הוא אסור בכלא המצרי, נגד מחמוד עיזת תלויים ועומדים עונשים של 2 גזרי דין מוות ו-3 מאסרי עולם לאחר שנשפט ונדון שלא בפניו.

על פי הודעת משרד הפנים המצרי הוא נלכד ב-28 באוגוסט בדירת מגורים שבה הסתתר במזרח קהיר. גורמי הביטחון המצרי תפסו בדירה מכשירי טלפון סלולאריים, מחשבים ומסמכים שחלקם היה מוצפן, מהדירה הזו הוא הפעיל את התנועה בכל רחבי מצרים וקים את הקשר עם מנהיגי תנועת "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים לקטאר וטורקיה אחרי עלייתו של הנשיא א-סיסי לשלטון.

בשנים האחרונות הפיצה תנועת "האחים המוסלמים" "פייק ניוז" כי מחמוד עיזת נמלט לרצועת עזה או לטורקיה בניסיון להטעות את גורמי הביטחון של מצרים שניסו להתחקות אחר עקבותיו.

עיזת נחשב לדמות המסוכנת ביותר בתנועת "האחים המוסלמים" אחרי שמנהיג הזרוע הצבאית מוחמד כמאל חוסל לפני 4 שנים על ידי גורמי הביטחון של מצרים. הוא אמון על פעילות הטרור החשאית. עיזת יליד 1944 ואחד מתלמידיו הנאמנים של הוגה הדעות של "האחים המוסלמים" סייד אלקוטוב.

הכינוי שלו במצרים היה "מיסטר איקס" או "הקופסא השחורה" של תנועת "האחים המוסלמים".

בעבר הוא ריצה עונש מאסר של 10 שנים בכלא המצרי בגלל פעילותו במסגרת תנועת "האחים המוסלמים".

בשנים האחרונות הוא היה אחראי לשורה של פיגועים בבכירי מערכת אכיפת החוק במצרים שפעלו על פי הוראת הנשיא א-סיסי נגד תנועת "האחים המוסלמים".

בין היתר הוא אחראי לרצח התובע הכללי של מצרים, הישאם ברכאת, ב-2015 וראשי הביטחון המצרי הגנרל עאדל רג'אא'י והגנרל וואיל אלטאחון.

מחמוד עיזת היה המממן העיקרי של תנועת "האחים המוסלמים", מתאם הקשר עם תנועת "האחים המוסלמים" העולמית ועם מנהיגי התנועה שנמלטו לקטאר וטורקיה וקיבלו שם מקלט מדיני.

בין היתר הוא הקים "צבא אלקטרוני" שהפיץ פייק ניוז ברשתות החברתיות בכל רחבי העולם נגד משטרו של הנשיא א-סיסי.

על פי גורמים מצרים היה לו גם קשר עם מנהיג טרור מצרי נוסף, שוכרי מוצטפא, ראש ארגון "אלתכפיר וואלהיג'רה".

 

משמעויות

מעצרו של מחמוד עיזת הינו הישג מבצעי, מודיעיני ומורלי חשוב של שלטונות מצרים בתחום המלחמה בטרור האסלאמי הקיצוני ומאבקה בתנועת "האחים המוסלמים" שהינה תנועת האופוזיציה הגדולה ביותר במצרים אשר הנשיא א-סיסי הוציאה מחוץ לחוק, הנחית מכות קשות על מנהיגיה והכריז עליה כתנועת טרור.

מערכת הביטחון המצרית משדרת באמצעות מעצר של מחמוד עיזת מסר לאזרחי מצרים כי לאף טרוריסט אין חסינות וכי ידה הארוכה מגיעה לכל מנהיגי הטרור.

ההערכה של גורמי הביטחון במצרים היא כי חקירתו והחומר שנתפס בדירת המסתור שלו יספקו מודיעין שלא יסולא בפז, דבר שיאפשר סיכול פיגועים מתוכננים ומידע על מערכת הקשרים המסועפת של "האחים המוסלמים" במצרים ומחוצה לה, חשיפת פעילי הזרוע הצבאית של התנועה ודרכי המימון שלה.

ההערכה היא כי בימים הקרובים יפתחו גורמי הביטחון של מצרים בגל מעצרים נרחב בעקבות חקירתו של מחמוד עיזת.

מעצרו של מחמוד עיזת צפוי ליצור בלבול ומבוכה בקרב פעילי תנועת "האחים המוסלמים" במצרים, מדובר במכה זמנית קשה אך התנועה כבר הוכיחה את יכולתה להתאושש במהירות ממעצרי בכיריה ולמלא את השורות בהנהגה חדשה, קיים גם חשש במצרים כי היא תנסה להוציא בטווח הזמן הקרוב פיגועים כדי להראות שמעצרו של מחמוד עיזת לא פגע באופן משמעותי בכוחה.

"