עבור לתוכן העמוד
Menu

ניסויי הנשק האיראני בתימן

איראן הפכה את תימן לשדה ניסויים בכלי טיס ושיט לא מאוישים העלולים להופיע בעתיד בעימותים עם ישראל המשבר המתמשך בתימן, שסופו אינו נראה באופק, מהווה עבור איראן הזדמנות להפוך אותה לשדה ניסויים עבור מגוון אמצעי לחימה שהיא מפתחת בתווך הימי והצבאי . במסגרת זו זוכים המורדים החות'ים, שהשתלטו על חלקים בצפון תימן ובהם הבירה צנעא, לסיוע […]

איראן הפכה את תימן לשדה ניסויים בכלי טיס ושיט לא מאוישים העלולים להופיע בעתיד בעימותים עם ישראל

המשבר המתמשך בתימן, שסופו אינו נראה באופק, מהווה עבור איראן הזדמנות להפוך אותה לשדה ניסויים עבור מגוון אמצעי לחימה שהיא מפתחת בתווך הימי והצבאי . במסגרת זו זוכים המורדים החות'ים, שהשתלטו על חלקים בצפון תימן ובהם הבירה צנעא, לסיוע שוטף מ משמרות המפכה האיראניים בעיקר באמצעות מדריכים ב"חיזבאללה" , בתחום הפעלת טילים ורקטות ואספקה שוטפת של אמצעי לחימה אחרים  (כטבמ"ים, מטעני חבלה, חומרי נפץ , אמצעי לחימה אחרים).

במסגרת זו הכריז בסוף פברואר הקונסוליה הפוליטית הראשית  – גוף ביצועי עליו הכריזו אנצאראללה  החות'י ביולי  2016, כדי לשלוט בתימן בראשו עומד סאלח עלי אל-סאמד, האמור לנהל את ענייני המדינה מהלך תערוכה על יכולת ייצור עצמית של כלי טייס בלתי מאוישים, מייצור עצמי של משרד ההגנה. על פי הדיווח, כטב"מים אלה יכולים לבצע מגוון רחב של משימות תקיפה ואיסוף מודיעין.  מספר דגמים של כטב"מים הוצגו בתערוכה[1] :

Qasef -1  כטב"ם. טווח: 150 ק"מ; פעיל לאורך שעתיים.מצויד במערכת חכמה כדי לזהות, לנטר ולפגוע במטרה, עם כמה סוגים של ראשי נפץ נתונים, המתאימים לסוג היעד.

Hudhud-1  (דוכיפת-1) סיור; טווח 30 ק"מ; משך הפעלה: 90 דקות. מאופיין בגודל קטן, וחיתוך מכ"ם קטן (RCS) אשר קשה לזהות, לעקוב אחריו, ליירט לא להפעיל נגדו קרינה תרמית, מה שמפחית את הסבירות להפגע מטילים מונחי אינפרא-אדום.

Rased (הצופה) – מזל"ט סיור מזל"ט ניהול אש; טווח 35 ק"מ; משך 2 שעות.
Raqeeb – (סמל) טווח: 15 קילומטר; משך הפעלה: 98 דקות. מצויד במערכת ליזרף המבוססת על ניטור מדויק ומעקב, טכניקות הדמיה מרובות כולל הדמיה תרמית.

ב-10 בפבר' אמר עבד אל-מאליק אל-חות'י, מנהיג החות'ים בתימן, כי הם החלו בייצור כטב"מים ואמצעי הגנה אווירית אחרים כולל טילי קרקע אוויר שביכולתם ליירט את מטוסי הקואליציה הסעודית וטילים "היכולים לפגוע בשטח סעודיה ומעבר לו." [2]מאז תחילת השנה הגבירו את קצב שיגור הטילים משטח תימן לעבר מטרות שונות בסעודיה ובהן נמלי תעופה ותשתיות אזרחיות כמו גם ירי טילים לעבר מטרות של הקואליציה בשטח תימן. בחלק שיגורי הטילים משתתפים יועצים של "חיזבאללה".

מאז תחילת 2017 החלו החות'ים להשתמש בכטב"מים למשימות איסוף מודיעין ולפי מספר דיווחים גם לתקיפת כוחות הקואליציה בהובלת סעודיה בתימן. שה"ח התימני עבדול מאליק עבדול ג'ליל  אמר כי ביכולתו של כטב"מ שיורט על יד צבא תימן היה לשגר טילים עובדה המצביעה על הגברת המעורבות האיראנית במשבר בתימן[3].  יצויין, כי הכטב"מ התוקף Qasef דומה מאד לדגמים קודמים של כטב"מ תוצרת איראן מסדרתAbabil .[4] גם הדגמים האחרים מזכירים כטב"מים בשימוש איראן.

במקביל, לשימוש בכטב"מים בתווך האווירי במהלך גוברת פעילות החות'ים גם בתווך הימי באזור באב אלמנדב. במקביל, לירי מעת לעת של טילים נגד ספינות[5] אותם מספקת איראן. עולה כי חות'ים החלו להשתמש, ככל הנראה בסיוע איראן באמצעים בלתי-מאוישים, הנשלטים מרחוק, גם בתווך הימי. גורמי צי אמריקאים העריכו כי תקיפת פריגטה סעודית אל-מדינה (30 ינואר) סמוך לנמל חודידה בתימן בוצעה באמצעות סירת נפץ לא מאוישת.[6] על פי הדיווח שהופיע במכון המחקר של הצי האמריקני, סירות הנפץ סופקו על ידי משמרות המפכה האיראניים (IRGCN).[7]

תחילה טענה סעודיה כי הפיגוע בוצע באמצעות סירות ובהם מתאבדים והחות'ים טענו כי ירו טיל חוף ים[8]  ( ברגע הפגיעה צועקים ברקע: "אללה וואכבר, מוות לאמריקה, מוות לישראל. ניצחון לאיסלאם, קללה על היהודים". בהמשך הסתבר כי מדובר בסירת נפץ לא מאוישת[9], המציבה איום חדש על תנועת כלי שיט אזרחיים, פותחת דף חדש בעימותים בין איראן לבין סעודיה באזור רגיש זה ועלולה להגיע לידי ארגוני טרור נוספים בהם תומכת איראן ברחבי העולם.

יודגש, כי איראן מפתחת בהתמדה את יכולות ההתמודדות הא-סימטריות הימיות שלה כדי להתמודד עם יכולותיה הימיות העדיפות של ארצות הברית ובכלל זה את יכולתה לתקוף את אניות הצי האמריקני באמצעות נחילים של ספינות מהירות מאוישות ובלתי מאוישות. תקיפת הפריגטה הסעודית מהווה דוגמה טובה ליכולת תקיפה באמצעות כלי שיט לא מאויש העמוס בחומרי נפץ.  היא עולה בקנה אחד עם דוקטרינת הלחימה האיראנית להתמודד עם אויבים להם יתרון טכנולוגי באמצעים א-סימטריים . כך מצליחים המורדים החות'ים להחזיק מעמד מול סעודיה וכחות הקואליציה הערבית במשך מספר שנים ללא כל אפשרות הכרעה. לאחרונה מתרחבת הלחימה גם לתווך הימי.

במהלך תקופת נשיאותו של הנשיא אובמה הרבו כלי שיט קטנים של ממשרות המהפכה להפגין כוח בסמוך מאד לכוחות הימיים האמריקניים המוצבים במפרץ הפרסי  ולסכנן אותם[10] תוך שהם זוכים לתגובה מינורית מצד הכוחות האמריקנים שחששו מתקרית חמה. במקביל מטיסה איראן מזלט"ים מעל כלי השיט האמריקניים ומצלמת  את פעילותם. זאת כחלק מהתמודדות אפשרית עמם וכדי להפריע לפעילותם השוטפת באזור. בתמרונים ימיים שאיראן מקיימת מעת לעת, כמו זה שקיימה לאחרונה ובו חשפה טיל חוף ים חדש, היא מתרגלת הטבעת כלי שיט אמריקניים גדולים ובהם נושאות מטוסים.

בהקשר זה הסכסוך הנמשך תימן המתקיים בתווך הימי והיבשתי מהווה עבור איראן הזדמנות לבחון "על אמת" כמה מהפיתוחים ותורות הלחימה הצבאיות שלה. זאת, תוך סיכון התעבורה הימית העניפה באזור באב אלמנדב המחבר את מפרץ עדן עם תעלת סואץ. פיתוח אמצעי כמו סירות נפץ לא מאויישות היא משימה מורכבת ונראה, כי המורדים החות'ים לא פתחו אמצעי זה בעצמם אלא זכו לסיוע איראני, או קיבלו את הסירות מוכנות להפעלה. אפשרות נוספת היא שהסירות הופעלו על ידי הזרוע הימית של משמרות המהפכה (IRGCN) או על יי מדריכים מ"חיזבאללה" המסייעים גם ליחידות הטילים של החות'ים[11].

למעורבות הפעילה האיראנית בסכסוך בתימן ומגוון אמצעי הלחימה שהיא מציגה ובוחנת בזירה השלכות עתידיות גם על התמודדות אירגוני הטרור הפלסטינים ו"חיזבאללה" עם ישראל בסבבי עימות עתידיים עם ישראל. חמא"ס ו"חיזבאללה" כפר מפעיל כבר כלי טיס בלתי מאוישים מתוצרת איראן ו\או על פי ידע איראני במאבק בישראל. הכנסתם לזירת העימות עם ישראל של סירות נפץ  דוגמת אלה בהם השתמשו החות'ים בתימן, לא מאויישות עלולה להציב איום מסוג חדש גם על חיל הים וגם על אסדות הגז של ישראל בים התיכון. ככל שיימשך הסכסוך בתימן גם ייצטבר ניסיון בידי איראן ו"חיזבאללה" בשימוש באמצעי זה.

בעבר כבר הסתבר כי איראן בוחנת אמצעי לחימה במקומות שונים ומכניסה אותם לשימוש בזירות אחרות. כך מטעני שהופעלו נגד צה"ל בלבנון הופעלו גם נגד הכוחות האמריקניים וכוחות הקואליציה בעיראק וחות'ים משתמשים בהם גם בתימן.

מקורות

[1] http://www.ansarollah.com/archives/78748 ; http://www.ansarollah.com/archives/78724 ; https://www.youtube.com/watch?v=h1IUrrPdOXs

[2] http://yemenwatch.net/essay.php?id=7733&cid=119&english=0; http://muslimnews.co.uk/news/middle-east/yemen-houthis-manufacturing-drones-long-range-missiles/;  http://almashhad-alyemeni.com/news93629.html

[3] https://www.alyamanalaraby.com/print.aspx?175230

[4] https://southfront.org/unmanned-aerial-vehicles-of-houthi-forces-in-yemen/

[5] http://jcpa.org/article/iran-naval-weapons-houthi-hands-threaten-freedom-navigation-red-sea/

[6] https://www.youtube.com/watch?v=N2KObg4gAC4&feature=youtu.be

[7] https://news.usni.org/2017/02/20/navy-saudi-frigate-attacked-unmanned-bomb-boat-likely-iranian

[8] https://www.youtube.com/watch?v=bKDuss4aNX4

[9] http://www.defensenews.com/articles/new-houthi-weapon-emerges-a-drone-boat

[10] http://www.reuters.com/article/us-navy-iran-commentary-idUSKCN1151SB

[11] http://jcpa.org/islamic-revolutionary-guards-corps-revolution-continues-beyond-irans-borders/