עבור לתוכן העמוד
Menu

"נזק כבד למתקן הצנטריפוגות בנטנז": איראן מזהירה את ישראל לא לחצות "קווים אדומים"

ישראל לא תוכל להתרברב בפעולות חבלה נגד איראן בנוסח סדרת הטלוויזיה "טהראן" אומרים באיראן על רקע סדרת הפיצוצים במדינה

רצף הפיצוצים במתקני גרעין (נטנז, פראצ'ין), מתקנים החשודים בפעילות צבאית ומתקני אנרגיה ( תחנת הכח שהיד מדחג' – זרגאן בח'זסטאן)[1] שהחלו לפני כשבועיים,  שבים ומציפים את המתיחות באזור סביב קידום תוכנית הגרעין האיראנית כאשר הסיכויים לחידוש הדיאלוג בין איראן לבין המדינות החתומות עדין על הסכם הגרעין נראים קלושים מתמיד.

המשטר האיראני פרסם בעקבות הפיצוצים והשרפות הודעות עמומות  ואמר,  כי הם הוכלו והנזק שנגרם היה מועט זאת,  בניסיון להמעיט בחומרתם ובחומרת הנזק שהסבו לתוכנית הגרעין האיראנית ולתוכניות ביטחוניות אחרות ולהרגיע את הביקורת הנמשכת מבית על המשטר בשל מחדליו הביטחוניים בתחומים שונים מהפלת מטוס הנוסעים האוקראיני, עבור נגד הפגיעות החוזרות ונשנות בתשתיות בסוריה ובאבטחת מתקנים ביטחוניים ותשתיות אזרחיות קריטיות ברחבי איראן.

(האתר איראן אינטרנשיונל הפיצוץ באתר בנטנז ואחרי[4])
(האתר איראן אינטרנשיונל הפיצוץ באתר בנטנז ואחרי[4])

בהמשך הודה המשטר כי במתקן הגרעיני על רקע הפיצוץ בקומפלקס הגרעין ע"ש השהיד אחמדי רושן (מדען גרעין איראני שנהרג בהתנקשות  ב-2012)  בנטנז נגרם נזק כבד שיפגע בפיתוח הצנטריפוגות ובתוכנית הגרעין של איראן. בתוך כך, דיווח הניו-יורק טיימס מפי "איש מודיעין במזרח התיכון המכיר את האירוע מקרוב" כי ישראל היא העומדת מאחורי החבלה במתקן בנתנז באמצעות "פצצה רבת עוצמה" אל אינה קשורה לשאר הפיצוצים והתקריות. בדיווח נמסר עוד כי גם איש משה"מ שעודכן באירוע הודה כי בחבלה נעשה שימוש בחומרי נפץ[2].

דובר הארגון האיראני לאנרגיה אטומית : "נזק כבד למתקן בנטנז"

לדברי דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית בהרוז כמאלונדי, לאתר בנטנז ש"שיועד לטיפול בשלבים האחרונים של הרכבת הצנטריפוגות המתקדמות"  נגרם נזק כבד וחלק מהציוד באתר ששמש למדידות הושמד וחלק ניזוק.

דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית בהרוז כמאלונדי
דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית בהרוז כמאלונדי

כמאלונדי אמר, כי גורמי הביטחון באיראן מודעים לסיבת הנזק שנגרם לאתר בנטנז, אך לא ידברו על כך מסיבות ביטחוניות". הדובר הוסיף, כי הבניה באתר החלה ב-2013 והוא הושמש ב- 6 ביוני 2018, יומיים לאחר שמנהיג איראן, ח'אמנהאי, קרא לסלול את הדרך להעלאת רמת ההעשרה של האורניום בעקבות נסיגתה של ארה"ב מהסכם הגרעין  . עם זאת, כמאלונדי הבהיר כי הבנייה באתר טרם הסתיימה לאחר שאיראן הפחיתה את פעילותה הגרעינית בעקבות החתימה על הסכם הגרעין ב-2015. הוא הוסיף, כי דגמים נוספים של צנטריפוגות מתקדמות היו אמורות לעלות על קו הייצור במתקן שניזוק בנטנז ו"יתכן שהאירוע יאט את פיתוח והרחבת הצנטריפוגות המתקדמות". לדבריו, נוכח "שיקולים ביטחוניים" לא ברור אם המתקן החדש ייבנה באותו מקום אך ברור כי "המתקן החדש יהיה גדול יותר ומתקדם יותר מבחינת הציוד".

בתוך כך דן המג'לס (פרלמנט) עם עלי אכבר צלאחי, יו"ר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, בהיקף ובהשלכות התקרית במתקן בנטנז ודובר הועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ של בית המחוקקים האיראני, אבו אלפצ'ל אמואי, אמר כי יו"ר הועדה עדכן כי נבחנים מספר תרחישים לגבי האירוע ותוצאות החקירה יפורסמו בקרוב. גם צאלחי הדגיש כי בידי איראן מידע על הסיבות לפיצוץ אל הוא יפורסם, משיקולים ביטחוניים,  בזמן המתאים

האתר "נור" המקורב למועצה העליונה לביטחון לאומי[3], כי על הקהילה הבינלאומית לגלות דאגה רבה יותר נוכח "חבלות הסייבר" המכוונות נגד תוכנית הגרעין של איראן שכן הן יכולות לגרום לזיהום גרעיני רחב היקף ולנזקים סביבתיים  בעלי השפעות לא ידועות. על פי הדיווח בפיצוצים האחרונים לא נגרמה כל דליפה גרעינית. הדיווח צוטט בהרחבה גם בעיתון "כיהאן" המשקף את דעת המנהיג.

האתר התייחס לפרסומים בכלי התקשורת הבינלאומיים, הישראלים והערבים שרמזו, כי יתכן ומדובר במתקפת סייבר ישראלית  והבהיר,  כי למרות מדיניות העמימות שהיא נוקטת ושתיקתה בנוגע לחבלה במתקני הגרעין של איראן, אין ספק, כי היא זו העומדת מאחורי המעשים, בהינתן "רקורד העויינות שלה כלפי איראן ותוכנית הגרעין למטרות שלום שהיא מנהלת…רגישותו וחשיבותו של הנושא הופכים ברורים יותר אם מביאים בחשבון את טבעו של המשטר הישראלי ואת פגיעותה של ישראל לתגובת הנגד".

איראן ממשיכה לשקר ולטעון כי ארבעת הדיפלומטים האיראנים בידי ישראל

 גם סוכנות הידיעות הרשמית של איראן אירנ"א רמזה כי מאחורי ההתקפה עומדות אויבותיה של איראן דוגמת  ישראל וארה"ב וציינה כי "עד עתה נמנעה איראן מלהרחיב את המשבר וליצור תנאים ומצבים בלתי ניתנים לצפייה, אולם, לאור חציית קווים אדומים על ידי מדינות עויינות, ובמיוחד המשטר הציוני וארצות הברית, עלולה איראן לבחון מחדש את האסטרטגיה שלה".

המשטר באיראן הדגיש כי זהה את נסיבות התרחשות השרפה שפרצה במתקן הצנטריפוגות  בנטנז, הנתון לפיקוח סבא"א,  ב-2 ביולי והבטיח לעדכן בהן "בעיתוי נוח יותר בעתיד" נוכח הנסיבות הביטחוניות הקשורות לאירוע. מקורות ביטחון שצוטטו בעיתון "כיהאן" אמרו כי איראן תגיב אם יתברר כי ישראל או ארצות הברית עמדו מאחורי לפגוע במתקני ובאתרי הגרעין של איראן. באתר "נור" נכתב עוד כי על ישראל לצפות להשלכות קשות אן "תחצה את הקווים האדומים". בהתייחסות לסדרה הישראלית טהראן" המשודרת בימים אלה נכתב באתר "כי ישראל לא תוכל עוד להתרברב בפעילות חבלה נגד איראן באמצעות סדרות טלוויזיה דוגמת טהראן" המשודרת כיום בשטחים הפלסטינים הכבושים". הסדרה מסוקרת במרבית אמצעי התקשורת באיראן וניתן אף לצפות בחלקים ממנה באיראן 

(מקור https://www.hamshahrionline.ir)
(מקור https://www.hamshahrionline.ir)

 

ע'לאם רצ'א ג'לילי ראש תחום ההגנה האזרחית באיראן הזהיר אף הוא כי איראן תגיב ביד קשה נגד כל גורם שינהל מתקפת סייבר נגד איראן "תגובה למתקפות סייבר היא חלק מיכולות ההגנה של איראן, אם יוכח כי מדינתנו הותקפה באמצעות התווך הקיברנטי , אנו נגיב". ג'לילי הודה כי בוצעה "התקפת סייבר מוגבלת מאד" נגד מתקנים איראנים בחודשים האחרונים ואמר כי "רשתות חברתיות, הנשלטות על ידי מדינות זרות משמשו להתקפות ביטחוניות וכלכליות ולזריעת כאוס בקרב מדינות אחרות" .

מחדלים בטיחותיים ובטחונים

גם התקשורת האיראנית עסקה בנושא בהרחבה והעלתה מספר תרחישים אפשריים לגבי החבלה במתקן הגרעין בנטנז. העיתון הרפורמיסטי "אעתמאד" העלה  (4 יולי) שלושה תרחישים אפשריים לגבי התקרית : פיצוץ כתוצאה מהזנחה, חדירה למתקן מצד גורמים מתוך איראן (מקומיים או כאלה המופעלים על יד גורמי חוץ) וגורמים ממשלתיים מחוץ לאיראן ולאפשרות זו "לארצות הברית ולישראל היסטוריה ארוכה של פעולות חבלה בתוך איראן". העיתון כתב שטוב שהפיצוץ לא ארע באזור בו מוחזקים חומרים גרעיניים שכן היה עלול להיגרם נזק רב כתוצאה מקרינה לאנשים ולסביבה. העיתון הביע דאגה רבה מהפירצה הביטחונית וההזנחה  שאפשרה את האירוע וקרא למצות את הדין עם האחראים ולחדד את אמצעי הביטחון במתקנים אחרים ברחבי המדינה וכן להגביר את רמת הבטיחות( ( safety  בהם לצד הגברת רמת האבטחה. "אעתמאד" דחק גם בסבא"א להעריך ולבדוק את נסיבות האירוע והשלכותיו בתחום בטיחות הטיפו בחומרים גרעיניים.

התגובה האיראנית: לחכות לנובמבר או להגיב עכשיו

בד בבד, דווחו כל תקשורת מקומיים כי באיראן נעצר מחמד סעידי,  חבר לשעבר בצוות המו"מ בנושא גרעין באשמת שחיתות לאחר שקבל לידי 4 מיליון דולר , תוך הדגשה כי ל"מעצרו אין כל קשר לסוגיות גרעין וכי מדובר במעורבותו בשחיתות בחברת הספנות  של איראן בה עבד". סעידי הי חבר בצוות המו"מ בשנת 2000 ומונה לסגן יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן בזמן כהונתו של הנשיא אחמדינז'אד . סעידי מונה על ידי הנשיא רוחאני  לראש חברת הספנות של איראן (IRISL Group).

לחץ גובר על איראן מבית ומחוץ

סדרת התקריות באיראן מתרחשת בשיאו של משבר הקורונה באיראן ובעיצומן של הסנקציות האמריקניות נגד המשטר המסבות נזקים כלכליים קשים. בין היתר הובילו המשבר הכלכלי באיראן לקיצוץ בתקציב המיליציות הפרו-איראניות בעיראק וככל הנראה גם לשחיקת הסיוע לגורמים אחרים באזור להם מגישה איראן סיוע ולקשיים גוברים מבית.

גם אם מדובר בתקריות שאינן קשורות זו לזו הרי שהרצף שלהן בתוך כעשרה ימים ששיאן, כפי שמתברר והולך בפגיעה קריטית במתקן לייצור צנטריפוגות בנטנז, יוצר הדבר תחושת מבוכה וחוסר ביטחון בתוך המשטר האיראני ומעמיק את אי האמון בו מקרב העם האיראני העד לפגיעות החוזרות ונשנות במשטר ולאוזלת ידו בתגובה להן. זאת, כאשר במקביל, מתמודד הנשיא רוחאני  גם עם ביקורת גוברת על דבקותו בתוכנית הגרעין מבלי שאיראן זכתה עד כה לכל תמורה ומצבה אף החמיר. שה"ח האיראני, ז'ריף זכה ל"מקלחת צוננת" במג'לס והוטח לעברו "שקרן" נוכח הבטחותיו לנסות ולעקוף את הסנקציות במסגרת דיאלוג עם אירופה וסין ונוכח המשך צניחת המטבע האיראני מול הדולר בו איראן אינה יכולה לסחור נוכח הסנקציות האמריקניות. חברי מג'לס אחרים הדגישו, ברוח המוטו של המנהיג ח'אמנהאי  כי איראן נתונה במלחמה כלכלית ועליה לאחד כוחות.

באופק גם סוגיית הסרת האמברגו על החלטת מועבי"ט באוקטובר השנה ופעילות ארצות הברית וסעודיה למנוע אותה ול"גזול" מאיראן עוד הישג שהיה מקופל בתוכנית הגרעין וגרוע מכך גם אפשרות להחזרת הסנקציות מתוקף החלטת מועבי"ט.  במסגרת מנגנון ה-snap back

יחד עם זאת נראה, כי למרות הלחצים מבית ומחוץ איראן מעוניינת להישאר עם הראש מעל המים עד לבחירות בארצות הברית, ומקווה שהנשיא טראמפ לא יזכה בכהונה נוספת ואולי ארה"ב תשוב, כפי שרמז המועמד הדמוקרטי, ביידן, להסכם הגרעין. איראן מפנה אצבע מאשימה כלפי ארצות וישראל, שיתכן ומעוניינות בחלון הזמנים שנותר עד לסוף כהונתו של לא לנקוט מהלך שיוביל לתגובה ישראלית אמריקנית חריפה נגד המשטר ותוכנית הגרעין האיראנית. אירן יכולה עדין להפעיל את בני החסות שלה – בעיראק, סוריה לבנון ותימן, לפגוע באינטרסים ישראלים ואמריקנים, אולם נראה כי המשבר הכלכלי הנמשך באיראן – ובלבנון – מתחיל לתת את אותותיו גם על כלי משחק איראניים אלה.

[1] https://reportcybercrime.com/zargan-power-plant-explosion-ahwaz-iran-later-a-chlorine-leak-the-cyber-shafarat/

[2] https://www.nytimes.com/2020/07/05/world/middleeast/iran-Natanz-nuclear-damage.html

[3] https://tinyurl.com/ydafubyg

[4] https://twitter.com/IranIntl_Ar/status/1279700620820217856