עבור לתוכן העמוד
Menu

נבחרת איראן נותרה ב"הלבשה תחתונה"

נבחרת איראן אמנם העפילה למונדיאל שיחל השבוע, אבל החשש מהסנקציות של ארה"ב משפיע על הנבחרת בצורה קשה

ישראל נגד איראן : "הפסדנו במשחק אך הרווחנו את חיינו"

איראן העפילה בפעם חמישית למשחקי המונדיאל שיתקיימו בעוד כשבוע ברוסיה. הפעם ראשונה הייתה בתקופת השאה הפרסי, כאשר המונדיאל התקיים בשנת 1978 בארגנטינה. נבחרות איראן וישראל נפגשו בעבר מספר פעמים.  ב- 19 מאי 1968 ניצחה נבחרת איראן את ישראל 1-2 במשחק שהתקיים במסגרת גביע אסיה באיצטדיון אמג'דייה בטהראן תחת אבטחה כבדה לעיני 40000  צופים ובנוכחות נציג הבכיר הישראלי בטהראן, מאיר עזרי. העיתון "חדשות הספורט" כתב אז  "40 אלף צופים משולהבים חרצו את גורל הקרב מהיציע…בגיהינו

ההרכב הסופי של הנבחרת האיראנית במונדיאל, שחקנים, המאמנים והעוזרים
ההרכב הסופי של הנבחרת האיראנית במונדיאל, שחקנים, המאמנים והעוזרים

ם של טהראן נוצחנו 2-1"  (ישראל עלתה ליתרון משער של גיורא שפיגל בדקה ה-53, האיראנים השוו לאחר שתקפו את הקוון ובדקה ה-92 הובקע שער הניצחון האיראני). לאחר סיום המשחק השתוללו הצופים אך משטר השאה מנע פגיעה ביהודים בטהראן ובנכסיהם. אך הקיצונים שביניהם הוליכו מספר חמורים בתהלוכה ביום המשחק כאשר על עין אחת היתה רטייה כמו של משה דיין (שר הביטחון דאז).

 

דוד תורג'מן, נספח התרבות באיראן כתב אז : "קודם כל יש לקבוע שהאירוע של המשחק המכריע בין ישראל לאיראן הפך כבר ימים אחדים קודם לכן, לנושא לאומי מובהק שכמעט ואין לו דבר עם ספורט. אין זה מוגזם לומר שבתודעת ההמון הצטייר הדבר כהתמודדות ומאבק כוח בין איראן המוסלמית לבין ישראל אשר הביסה את צבאותיהן של מדינות מוסלמיות אחרות. ניצחון על ישראל הווה עבורו [עבור השאה] הישג לאומי ומוסלמי ממדרגה ראשונה, כי בכך גבר על הכוח הבלתי מנוצח שהשפיל את המוסלמים פעמים רבות…נראה לנו כי מפגש ספורטיבי זה, נתן דחיפה לשחרור רגשות לאומיים בקרב ההמונים ואשר לא באו לידי ביטוי זמן רב בגלל היציבות והשקט ביחסי החוץ של המדינה והעדר כל אפשרות ביטוי עצמי חופשי בחיים הציבוריים-פוליטיים בתוך המדינה".[1]. באותה שנה זכתה איראן בגביע אסיה.

במשחקי אסיה ב-1974, שוב נתקלה המשלחת הישראלית ביחס עוין, שלל גידופים מהקהל ובמשחק הגמר הפסידה לנבחרת איראן 1-0. בעקבות המשחק אמר המאמן שוויצר "הפסדנו במשחק אך הרווחנו את חיינו" .

 

עשרים שנה מאז  פרוץ המהפכה האסלאמית, הצליחה איראן שוב להעפיל למונדיאל 1998 בצרפת. מוחמד ח'אתמי היה אז הנשיא והיו באותה תקופה ניסיונות לפשר בין איראן לבין ארה"ב בתקופת נשיאותו של ביל קלינטון. המשחק בין נבחרות ארה"ב (21.6.1998) הסתיים בהפסד של ארה"ב  2-1. הנשיא  קלינטון בירך את איראן אם כי מוחמד ח'אתמי ברח ממארב מתוכנן של הנשיא קלינטון "להיתקל בפתאומיות במסדרונות של האו"ם". המשחק כונה "המשחק הכי פוליטי" וזכה גם לכינויים "משחק המאה" או "אם כל המשחקים". איראן העפילה למונדיאל גם ב 2006 בגרמניה, ושוב ב-2014 בברזיל.

 

"נייקי" לא תספק נעלי ספורט לנבחרת איראן בגלל הסנקציות

רבים באיראן זוקפים את  עליית נבחרתם פעמיים ברציפות, הן בשנת 2014 והן השנה, לזכותו של קרלוס קירוש, המאמן הפורטוגזי המפורסם, המאמן את נבחרת איראן זה שבע שנים למרות קשיים ומכשולים רבים שמערים עליו המשטר בעבודתו המקצועית. הוא  ניסה לא פעם לעזוב אך  לאור ההערצה לה הוא זוכה  בקרב הקהל האיראני, המשטר נאלץ להאריך את החוזה שלו והוא הפך למאמן שאימן את הנבחרת האיראנית במשך  התקופה הארוכה ביותר אז הקמתה לפני 97 שנים. מכל מקום, קירוש, הודיע כבר כי בתום המונדיאל 2018, הוא יעזוב את איראן ויותר לא יחזור.

השתוללות שער הדולר מול הריאל האיראני, כבר  לפני עזיבתה  של ארה"ב את הסכם הגרעין והפיחות של מאה אחוז ואף יותר בשער המטבע האיראני, השפיעו לרעה על התשלומים לקרלוס קירוש ויתר המאמנים הזרים הפועלים באיראן (פורסמו כתבות רבות על כך בתקשורת האיראנית). האפשרות להחזרת הסנקציות האמריקאיות גרמו לכך שנבחרות רבות בעולם נמנעו מלשחק משחקי ידידות עם איראן. גם  אם כי הדבר לא נאמר בצורה מפורשת, סיפרו איראנים באמצעי התקשורת שלהם שהם הפכו ל"ילדים יתומים" או חורגים במסגרת המונדיאל של רוסיה. לא רק שרבות מהנבחרות המפורסמות בעולם לא שיחקו בשבועות האחרונים במסגרת משחקי ידידות והכנה מול איראן לקראת המונדיאל אלא בשלושה שבועות בלבד לפני פתיחת המשחקים ברוסיה, נבחרות יוון וקוסובו דחו ברגע האחרון את משחקי הידידות שלהן מול איראן. דבר שגרם לאיראן להתלונן לפיפ"א לפחות נגד יוון. יש לציין כי איראנים נעלבו מאוד מכך שגם לוב ואפילו סוריה ביטלו את משחק הידיעות עם איראן [2].

חברת נייקי NIKE הודיעה שבועיים לפני קיום המונדיאל, כי אין בכוונתה לספק נעליים לנבחרת האיראנית. נייקי טענה כי אין לה חוזה חסות עם נבחרת האיראנית או עם אף אחד משחקני קבוצה זו. כתבי ספורט איראנים יודעים לספר כי בניגוד לטענה "היבשה" של נייקי, ענקית הספורט מחרימה את הנבחרת האיראנית מהחשש לסנקציות אמריקניות. זאת בשעה שנייקי מספקת את נעלי הספורט ל-60% מהנבחרות. שחקני הנבחרת האיראנית הופיעו עד כה בנעליים של נייקי, וסיפרו כי הם רגילים לשחק במגרש בנעלי ענקית הספורט.

עיתוני ספורט באיראן כבר יודעים את מי להאשים בכישלון האפשרי של נבחרתם[3]. כתבי הספורט של איראן ושל ערוצים פרסים חשובים בעולם (כמו בי בי סי בפרסית ומונוטו, המשדרים מלונדון לאיראן ורחבי העולם) יודעים לספר כי אף חברת ספורט גדולה לא הכינה שום פריט ספורט עם שם של איראן, מתוך חשש מסנקציות של אמריקה.

 

קריקטורה של "תסנים", סוכנות הידיעות המזוהה למשמרות המהפכה, על כך שחברת נייקי לא נותנת נעליים לנבחרת איראנית: המילה "סנקציות" משופדת על הסמל של נייקי, טראמפ אוחז בידו בקרע של הסכם הגרעין JCPOA
קריקטורה של "תסנים", סוכנות הידיעות המזוהה למשמרות המהפכה,
על כך שחברת נייקי לא נותנת נעליים לנבחרת איראנית: המילה "סנקציות" משופדת על הסמל של נייקי, טראמפ אוחז בידו בקרע של הסכם הגרעין JCPOA

מדי נבחרת איראן או הלבשה תחתונה" ?

 

אך הבעיות אינן מסתכמות רק בנעליים. בעמל רב זכתה איראן להשיג חוזה עם חברת אדידס להכין לה תלבושת ראויה למונדיאל. אך איראנים רבים כולל שרים בממשלה הלינו על כך כי המדינה נאלצה להסתפק בתלבושת לבנה פשוטה ולא כל אלמנט המושך את העין. התקשורת האיראנית והמעריצים מבכים את התלבושת ועורכים השוואות משפילות בין התלבושת הפשוטה של איראן לתלבושות היפות של הנבחרות האחרות. התקשורת האיראנית מתארת את הנושא "שערוריה של הבגדים התחתונים" ו"הגופיות הפשוטות".

זה תלבושת למונדיאל או גופיה? שואלים המעריצים ומאשימים את קברניטי הספורט שלא הצליחו לשכנע את אדידס להכין תלבושת מכובדת ומושכת יותר עבור השחקנים האיראנים. זו התלבושת הפשוטה ביותר בתולדות נוכחות של איראן במונדיאל מאז 1978
זה תלבושת למונדיאל או גופיה? שואלים המעריצים ומאשימים את קברניטי הספורט שלא הצליחו לשכנע את אדידס להכין תלבושת מכובדת ומושכת יותר עבור השחקנים האיראנים. זו התלבושת הפשוטה ביותר בתולדות נוכחות של איראן במונדיאל מאז 1978

 

בטקס שרוחאני מברך את הנבחרת האיראנית לקראת יציאתו לרוסיה, קרלוס קירוש הגיש לנשיא את "הגופייה הפשוטה" ועליו מספר 12
בטקס שרוחאני מברך את הנבחרת האיראנית לקראת יציאתו לרוסיה,
קרלוס קירוש הגיש לנשיא את "הגופייה הפשוטה" ועליו מספר 12

"בית המוות"

בכל מקרה הבית בו שובצה איראן במונדיאל לא מבשר לה טובות. מלבד מרוקו, עליה לשחק מול שתי מעצמות כדורגל עולמי: ספרד ופורטוגל (וזאת בשעה שהמאמן של איראן הוא מפורטוגל, וכבר איראנים רבים טוענים כי לא יכול להיות שקרלוס קירוש יפעל נגד המדינה שלו לטובת איראן!).

התקשורת האיראנית עקבה מקרוב אחרי הנבחרת של מרוקו ועשתה השוואת אין ספור פעמים בין המשאבים הרבים שהמלך וממשלת מרוקו הקצו לנבחרתם בשעה שנבחרת איראן חווה תקופה קשה ואין אף אחד במדינה שתומך בה ברצינות ואף המאמן שלה הודיע כבר כי הוא עוזב עם תום משחקי איראן במונדיאל. התקשורת האיראנית הציגה גם את התמיכה הנדיבה של סעודיה  הסונית – יריבתה האזורית המושבעת של איראן  בנבחרתה לקראת המונדיאל, וגם פה נעשתה השוואה בין התנאים החלומיים של הנבחרת הסעודית לתנאים המחפירים של איראן.

רק תורכיה, גרמה לטיפה של נחת בקרב האיראנים קצת לפני מונדיאל. בימים האחרונים, תורכיה הגישה – בהוראת ארדואן – סיוע מקצועי לנבחרת איראנית ואפשרה לה לעשות את ההכנות האחרונות במועדוני הספורט הטובים שלה, כך לפי בי בי סי בפרסית.

האוהדים האיראנים יישארו בבית

גם בכל הקשור לעידוד הנבחרת האיראנית אין בשורות טובות – שערי דולר, שנסקו ל-70000 ריאל, לא מאפשרים לכלל איראנים ואוהדי הכדורגל שלה, להגיע לפחות במספרים ראויים לרוסיה כדי לעודד את נבחרתם. בחודשים האחרונים פסקה כמעט תנועת  איראנים לחו"ל נוכח השערים האסטרונומיים של הדולר. כל אזרח איראני שמגיע לחלפנים לרכוש דולר, נעצר בו במקום ונלקח למעצר. ככל הנראה רק קומץ קטן מאוד של גולים איראנים באירופה וארה"ב, או איראנים הגרים ברוסיה ומדינות ברה"מ לשעבר, יהיו בין מעודדי הנבחרות האיראנית  ביציעים במשחקיה הראשונים.

צעירות איראניות מעודדות את הנבחרת הלאומית ללא כיסוי ראש בחו"ל
צעירות איראניות מעודדות את הנבחרת הלאומית ללא כיסוי ראש בחו"ל

קפטיין הנבחרת שהעז לשחק גם מול מכבי ת"א, דרש מהשלטונות לתמוך בזכות הנשים האיראניות לראות משחקים, אך אנשי דת קיצונים הזועמים מנעו מהנשיא רוחאני לאפשר זאת.

 

 האם ימחו שחקני הנבחרת נגד המשטר

גורמי אופוזיציה איראנים מאיראן ומחוצה עשויים לנצל את הסיקור הנרחב של משחקי המונדיאל למתיחת ביקורת על המשטר האיראני. לאחר הבחירות לנשיאות באיראן ב- יוני 2009, בהן "זכה" מחמוד אחמדינז'אד לתקופת כהונה שנייה, הדהימו שחקני נבחרת איראן כשעלו למשחק נגד דרום קוריאה כשהם עונדים על פרק ידם סרטים ירוקים לאות הזדהות עם המפגינים  ועם מיר חסין מוסווי שהתמודד מול אחמדינז'אד  ו"הפסיד". הכדורגל נחשב כמעט "דת שנייה" באיראן והאירוע נתפס כעלבון לאחמדינז'אד ולמשטר. אולם, אז הנשיא ארה"ב הטרי ברק אובמה הפקיר את המפגינים ולא תמך במחאה בקובעו כי מדובר בעניין פנימי[4] .

קפטן הנבחרת מצטלם אחרי אימון ברוסיה עם אוהדות הנבחרת. לנשים עדיי אסור לצפות במשחקים במגרש
קפטן הנבחרת מצטלם אחרי אימון ברוסיה עם אוהדות הנבחרת. לנשים עדיי אסור לצפות במשחקים במגרש

בתקופת נשיאותו של הנשיא טראמפ נראים פני הדברים קצת אחרת ומדיניותו מול איראן מעידה כי בכוונתו לעודד את שינוי את המשטר אם כי שר החוץ שלו אמר פעמיים בחודש האחרון כי ארה"ב רוצה להביא לשינוי המשטר. נבחרת איראן בכדורגל ו/או אוהדיה עשויים לנצל את הבמה למחאה נגד המשטר. הנבחרת האיראנית הזוכה לאהדה מקיר לקיר באיראן גם "טעמה" מהסנקציות האמריקניות בכל הקשור לציוד הספורט שלה והכנותיה לקראת המונדיאל. האם רוסיה בה מתקיימים המשחקים תהווה במה לקריאות לשינוי המשטר?. האם שחקני נבחרת איראן יהיו אמיצים כמו עמיתיהם לפני תשע שנים לקרוא תיגר על המשטר?. ימים יגידו. מה שברור הוא שאוהדים איראנים גולים ינסו לבטא את מחאתם נגד המשטר למרות ניסיונות רוסים צפויים למתנם. בינתים נפגשו שחקני נבחרת איראן עם האוהדים במחנה האימונים שלהם ברוסיה ואף הצטלמו עם אוהדות ללא כיסוי ראש[5].

 

 

 

הקשר הישראלי

עבור ישראל ההעפלה למונדיאל עודנה עדיין חלום רחוק. ומפגשים נוספים בין הנבחרות של ישראל ואיראן לא התקיימו יותר לאחר המהפכה האיראנית, שכן מנהיגי המשטר בטהראן אינם מכירים בישראל ומדיניותם קובעת להחרים מפגשים עם ספורטאים ישראלים. עם זאת לישראל, הייתה השפעה עקיפה על הכנות הנבחרת האיראנית לקראת המונדיאל. מסעוד שוג'אעי, קפטן נבחרת איראן, המשחק גם בקבוצה היוונית פאניוניוס שיחק (אוגוסט 2017) יחד עם איראני נוסף אחסאן חאג' צפי (בתמונה, עם דגל איראן על פרק ידו, רודף אחרי אייל גולסה )  מול מכבי תל אביב ביוון במסגרת מוקדמות הליגה האירופית. שוג'אעי "חלה" ולא הצטרף למשחק  הגומלין בתל אביב. עם זאת, נשיא התאחדות הכדורגל האיראנית, מהדי טאג', הועמד לדין בגלל שהרשה בעקבות "התקרית" לשוג'אעי לחזור לנבחרת איראן ואף לשמש כקפטן בשני משחקיה נגד אלג'יריה ותוניסיה[6] .

עם זאת, קרלוס קירוש, נאלץ לגרש בשקט את שוג'אעי מהנבחרת למספר חודשים.  רבים משחקני הנבחרת לא העזו להביע תמיכה בקפטן הנבחרת שנשאר ממורמר ביוון. שוג'אעי נעדר מרוב משחקי ההכנה אך לאחר שהוא פרסם מכתב מלא רגשות ובו כתב כי הוא נאמן לאיראן ונאלץ לשחק מול קבוצה ישראלית, הופעל לחץ עממי רב על קירוש להזמינו שוב להרכב הסופי לקראת המונדיאל. שוג'אעי מעולם לא הביע חרטה על המשחק שלו מול מכבי תל-אביב ולחיצת היד שלו עם שחקניה ואף קרא לקברניטים לאפשר משחקי ספורט בין איראן לישראל.

באיראן נרמז כי  הוא משלם את מחיר כבד על כך כי בפגישה מצולמת עם הנשיא רוחאני הוא קרא לו לפעול ביתר שאת לאפשר לנשים איראניות להיכנס לאצטדיונים כדי לצפות במשחקי הכדורגל. למרות שנשיאה הנוכחי של איראן רוחאני ואף קודמו, מחמוד אחמדינג'אד היו בעד כניסת נשים לאצטדיונים, אנשי דת בכירים מקימים כל פעם צעקה ולא מאפשרים זאת וכל זאת בשעה שהנבחרת כדורגל הנשים של איראן בפוטסאל זכתה החודש בתואר אלופת אסיה.

מסעוד שג'אעי קפטן נבחרת איראן לא הביע חרטה על המשחק שלו מול מכבי תל אביב ואף קרא לשלטונות באיראן לאפשר משחקי ספורט בין איראן לישראל, הוא הורחק יותר משנה אך בסופו של דבר זומן להרכב הסופי של הנבחרת[7]

 

מסעוד שג'אעי קפטן נבחרת איראן לא הביע חרטה על המשחק שלו מול מכבי תל אביב ואף קרא לשלטונות באיראן לאפשר משחקי ספורט בין איראן לישראל, הוא הורחק יותר משנה אך בסופו של דבר זומן להרכב הסופי של הנבחרת
מסעוד שג'אעי קפטן נבחרת איראן

 

מן הזווית האתנית באיראן – הכורדים באיראן גם הביעו זעם רב על כך כי שני שחקנים צעירים ומוכשרים ביותר שהם כורדים ומשחקים בנבחרת האיראנית, לא שובצו באופן מוזר, בהרכב הסופי של הנבחרת. הם טוענים כי קרלוס קירוש נאלץ להיכנע ללחצים של גורמים שיעים באיראן. אם כי רבים גם אומרים כי ההחלטה של קירוש היתה מקצועית בלבד.

 

השחקנים של איראן הגיעו ב-5.6.2018 למוסקווה ליד המאמנים שלהם

 

המשחק הראשון של נבחרת איראן במונדיאל ב" בית המוות" " יתקיים ב-15.6.2018 מול מרוקו בעיירת הנופש סוצ'י, כעבור חמישה ימים, היא תופיע מול ספרד בעיר ק'אזאן ומשחקה מול פורטוגל לאחר שבוע תתקיים בעיר סאראנסק, ואז יתברר אם היא חרף המסע הארוך של הקשיים, תעפיל לשלב השני של המשחקים .

 

 

[1] http://www.e-mago.co.il/Editor/defense-2111.htm

[2] http://www.bbc.com/persian/sport-44369352

[3] http://www.irna.ir/fa/News/82932008

[4] http://45.33.21.139/sports/archives/089418.p https://twitter.com/iranwire/status/1005433311253155840 hp

[5]

[6] https://www.radiofarda.com/a/f7-reactions-to-hajsafi-shojaei-presence-in-a-match-with-Israeli-team/28658881.html

[7] http://downloadpicture.ir/1310/