עבור לתוכן העמוד
Menu

נאט"ו אזורי – לחץ באיראן

בטהראן נלחצים מההתקרבות האזורית ומאיימים כי היא תעיב על התקרבות היחסים עם סעודיה • לחץ גם מביצוע תרגיל משותף עם הפיקוד המרכזי של ארה"ב

הדיווחים על מפגשים אזורים והגברת התאום בין מדינות ערב לבין ישראל בעקבות האיום האיראני, תוך דיונים על הקמת "נאט"ו מזרח תיכוני" הובילו לפרסום בעיתון "טהראן טיימס" היוצא נגד המתרחש.

באיראן ידעו לצטט כלי תקשורת ישראלים וכן את הראיון אותו העניק מלך ירדן עבדדאללה ל CNBC בו הביע תמיכה ברעיון.

"הייתי רוצה לראות עוד מדינות באזור נכנסות לתמהיל הזה", אמר.

איום המל"טים מוביל לברית אזורית נגד איראן

"אני אהיה אחד האנשים הראשונים שיתמכו בנאט"ו במזרח התיכון", אמר עבדאללה.

הוא הוסיף, "הצהרת המשימה צריכה להיות מאוד מאוד ברורה. אחרת, זה יבלבל את כולם".
המלך הירדני ציין, "אני מקווה שמה שאתה רואה בשנת 2022 הוא האווירה החדשה הזו, אני מניח, באזור לומר, 'איך אנחנו יכולים להתחבר אחד לשני ולעבוד אחד עם השני'".

מעט מאוד פרטים נמסרו על מה שנקרא נאט"ו במזרח התיכון. בעיתון Raialyoum שבסיסו בלונדון נכתב שזה יהיה פחות מנאט"ו הקיים.

על פי הודעת הבית הלבן, ביידן ידון במהלך ביקורו ב"איומים לכאורה מאיראן" וב"השתלבות הגוברת של ישראל באזור הגדול", בין היתר. בסעודיה, ביידן ישתתף בפסגה של מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ הפרסי, שבה ישתתפו גם נשיא מצרים עבד אל-פתאח אל סיסי, מלך ירדן עבדאללה השני וראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-קדימי.

כלי תקשורת מערביים וישראלים העלו ספקולציות לגבי תוכנית ארה"ב לכרות ברית צבאית באזור. מלך ירדן החריף עוד יותר את הספקולציות הללו כשהביע תמיכה בברית.

בהערות ל-CNBC, הוא אמר כי יתמוך ביצירת ברית צבאית במזרח התיכון בדומה לנאט"ו, וכי ניתן לעשות זאת עם מדינות בעלות דעות דומות.

העיתון ציטט מקורות ירדניים הבקיאים בנושא, "הפנטגון מבקש ליצור מצב של תיאום משותף בין בעלות בריתו במזרח התיכון, באמצעות חדר מבצעים מיוחד ובאמצעות איחוד מערכות המכ"ם בהגנה אווירית כך שיהיו מקושרות לחדר צבאי או לחדר מבצעי אחד".

בטרהאן טיימס הסיקו כי דברי המלך הירדני מובילים לכך שהפרסום אודות הברית האזורית יתקיים במהלך ביקורו של הנשיא ביידן.

"אם היא נכונה, ברית זו עלולה להרוס את המאמצים הדיפלומטיים הנוכחיים לתקן את היחסים בין איראן לכמה מדינות ערביות שכנות.", נכתב בטיימס האיראני. " מאז 2021, איראן פתחה באג'נדה חדשה של מדיניות חוץ בשם מדיניות שכונות, אשר נשענת על טיפוח שיתוף פעולה עם מדינות שכנות. פקידים איראנים וערבים החליפו ביקורים במהלך החודשים האחרונים והם ממשיכים לשמור על קשר הדוק זה עם זה. לפיכך, לא סביר שמדינות ערב יהיו חתומות על ברית אזורית המתמקדת באג'נדה עוינת נגד איראן".

עוד הוסיפו בעיתון כי "איראן תתנגד כמעט בוודאות למאמץ כזה של בניית קואליציה המשלבת את ישראל ובחסות ארה"ב. איראן דחפה למדיניות חוץ אזורית שנבנתה סביב דחיית התערבות זרה באזור".

חשוב לציין כי משלחת עיראקית בראשותו של ראש ממשלת עיראק הגיעה לטהראן ב-27 ליוני בעידוד בתמיכה של MBS במסגרתה מו"מ בין ריאד לטהראן.

במקביל הרמטכ"ל של הכוחות המזוינים האירניים גינה את השתתפותו של המשטר הציוני בפעילות הצבאית של פיקוד מרכז ארה"ב ובמשחקי המלחמה כמקור לאיום על האזור, שלדבריו בהחלט יעורר תגובה מצד איראן.

בהערות בפגישה עם יו"ר ועדת הרמטכ"לים המשותפת של גנרל פקיסטן נאדם ראזה, שהתקיימה בטהראן ב-27 ליוני, אמר האלוף מוחמד חוסיין בקארי כי ישראל גורם השורש להתערבויות וחוסר היציבות באזור.

"המשטר הישראלי רקם מזימות במטרה ליצור קשרים עם מדינות אזוריות ולהשיג את יעדי ההתערבות שלו," הזהיר המפקד האיראני העליון.

הוא גם הזהיר כי חברות ישראל  ב-CENTCOM (פיקוד מרכז ארה"ב) והמהלך שלו לפריסת ציוד ולהשתתף במשחקי המלחמה יהוו איומים על האזור, והוסיף: "אנחנו לא סובלים איומים כאלה ובהחלט נגיב אליהם. ."

האלוף בקרי, תוך שהוא מצר על פעולות ההתערבות של ארה"ב וישראל באזור, אמר: "הקמת קבוצות טרור ותקיפה באזור, במיוחד בסוריה ובעיראק, היא בין שאר הנושאים שיזמו ארה"ב והמשטר הציוני באזור והעניקו זה דחיפה. בהמשך ההגמוניה שלהם, הם (ארה"ב וישראל) לקחו את שתי המדינות הללו (סוריה ועיראק) לסף קריסה".