עבור לתוכן העמוד
Menu

נאום פומפאו: איראן סופגת מכות נוספות

הנשיא טראמפ החל במדיניות חדשה שמטרתה למוטט את משטר ההיאתולות בטהרן באמצעות מצור כלכלי • אם איראן תחליט לפרוש מהסכם הגרעין ולחזור להעשיר אוראניום עלול המצב להתדרדר לעימות צבאי

כפי שהדברים נראים כעת,כהונתו של הנשיא טראמפ תירשם כאחד מציוני הדרך החשובים בהיסטוריה במלחמה של ישראל נגד תוכנית הגרעין האיראנית. לאחר סיור בכמה מדינות אירופאיות כדי לדון בפרישת ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן, התייצב שר החוץ החדש מייק פומפיאו ב-21 במאי כדי לשאת נאום שבו שירטט את האסטרטגיה האמריקנית החדשה ביום שאחרי הפרישה מהסכם הגרעין.

בנאום תקיף פרסם פומפיאו את 3 הרבדים של המדיניות האמריקנית החדשה כלפי איראן.

א.הטלת "הסנקציות הקשות ביותר בהיסטוריה" על איראן.

ב.שיתוף פעולה אמריקני עם בנות בריתה כדי להרתיע את איראן מלהמשיך במדיניותה הנוכחית.

ג.הגנה על העם האיראני, תמיכה בהפגנותיו ובמאבקו למען זכויות האזרח באיראן.

 

שר החוץ האמריקני הציג למעשה אולטימטום למשטר ההיאתולות בטהרן ובו רשימה נרחבת של 12 דרישות:

נסיגה מוחלטת מסוריה וסיום הנוכחות הצבאית בה,הפסקת העשרות אוראניום,הפסקת התמיכה בארגוני טרור כמו חזבאללה, חמאס, הג'יהאד האסלאמי ו "אלחשד א-שעבי" בעיראק,הפסקת יצור טילים בליסטיים, עצירת ההתפשטות במזה"ת ואי התערבות בסכסוכים מקומיים והפסקת האיומים על ישראל ואיחוד האמירויות.

נאומו של שר החוץ פומפיאו מעיד על נחישותו של הנשיא טראמפ ללכת עד הסוף במדיניותו נגד איראן, הוא משתמש בנבוט גדול של הטלת סנקציות כלכליות, דוגמת הסנקציות שהוטלו בעבר על צפון קוריאה ועיראק, כדי לאיים עליה ולמעשה הוא מכוון להפלת המשטר הנוכחי באיראן בראשותו של המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי והחלפתו במשטר אחר.

האיראנים יודעים היטב מהי מטרתו של הנשיא טראמפ ומנסים להגיב אף הם בקשיחות, נשיא איראן חסן רוחאני הגיב על נאום פומפיאו ואמר: "מי אתם בכלל שתגידו לאיראן ולעולם מה לעשות?"

אבל איראן מודאגת מאוד ממה שצפוי לה, היא חוששת שאירופה לא תעמוד בהתחייבותיה למרות ששרת החוץ של האיחוד האירופי פרדריקה מוגריני אמרה  כי "אין אלטרנטיבה להסכם הגרעין עם איראן".

ארה"ב מאותת למדינות אירופה שכדאי להן להפסיק את ההשקעות באיראן, הנשיא טראמפ רוצה לבודד את איראן ולחסום את שאיפותיה למכור גז ונפט לאירופה.

ענקית הנפט הצרפתית "טוטאל" כבר הודיעה כי לא תשלים את הפרוייקטים שלה בתחום הגז והנפט עם איראן אם לא תקבל "אור ירוק" מארה"ב וכי המצב עם איראן "מסוכן פוליטית".

מדובר בפיתוח שדות הגז והנפט של איראן במפרץ הפרסי וההחלטה מהווה מהלומה כלכלית

לאיראן.

הפרשן הסעודי עבד אלרחמן ראשד, העורך הראשי לשעבר של עיתון "א-שרק אלאווסט" פרסם ב-22 במאי מאמר תחת הכותרת "האירופאים בורחים מאיראן" שבו הוא טוען כי חברות אירופאיות החלו לברוח מאיראן וכי עשרות חברות אירופאיות אחרות מסרבות לפיתויי איראן להשקיע במדינה נוכח איומי ארה"ב להטלת סנקציות מכיוון שהאינטרסים שלהן עם ארה"ב חשובים יותר מהאינטרסים עם איראן.

ישראל ומדינות המפרץ מרוצות מאוד מהאסטרטגיה האמריקנית החדשה,ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי מדובר ב "מדיניות הנכונה".

החודשים הקרובים יעמדו בסימן החרפת היחסים בין ארה"ב לאיראן, מדובר בהטלת מצור כלכלי אמריקני  ואין שום סיכוי שאיראן תקבל את האולטימטום האמריקני.

האיראנים עדיין לומדים את המצב ולא קיבלו החלטה, הם ממתינים לראות את תגובות אירופה, רוסיה וסין לאסטרטגיה האמריקנית החדשה, תיאורטית קיימת גם האפשרות שהמשטר האיראני יתקפל ויסכים לדון מחדש על הסכם הגרעין ולהכניס בו שינויים אך כרגע נראה שהסיכויים לכך נמוכים מאוד.

אם איראן תחליט בסופו של דבר לפרוש מהסכם הגרעין ולחזור לתוכנית העשרת האוראניום, עלולים בהחלט הדברים להסלים ואולי אף להגיע לעימות צבאי.

בישראל כאמור, הדרג המדיני מרוצה והוא יפעל מצדו לנסות ולשכנע את מדינות אירופה לקבל את המדיניות האמריקנית החדשה כלפי איראן.

איראן הפסידה בעימות הצבאי הקצר שהיה לה עם ישראל על אדמת סוריה, היא גם הפסידה במערכת הבחירות בעיראק ועכשיו קיבלה מכה נוספת מהנשיא טראמפ, הדברים במזרח התיכון כבר לא יתנהלו מעתה ואילך עפ"י התכתיבים שלה, נוצר מצב חדש בזכות הנשיא טראמפ.