עבור לתוכן העמוד
Menu

נאום עבאס: האם תבוא תגובת החמאס?

בנאומו אמש ובצעדים עליהם הכריז ראש הרש"פ הוא מביא את החמאס לעמדה שיצטרך להגיב

נאום הקללות החדש של מחמוד עבאס, הפעם נגד שגריר ארה"ב בישראל פרידמן, מבטא תסכול גובר של ההנהגה הפלסטינית מן ההתפתחויות במזרח התיכון בכלל, והיחס אל הבעיה הפלסטינית בפרט.

עבאס קשר את ההידרדרות ברשות הפלסטינית עם קריסת העולם הערבי והאשים את ארצות הברית באחריות לשני המהלכים. המהלך הראשון בקריסת העולם הערבי, כך אמר, כאשר ארצות הכריחה את הרשות הפלסטינית לקבל את חמאס כשותפה בשלטון בבחירות הכלליות שהיא כפתה עליו.

בנאומו אמש , חזר עבאס בגעגועים לביטויים שהיו מקובלים בנאומיו של סדאם חוסיין, שליט עיראק לשעבר.

בשורה התחתונה, מצבם של הפלסטינים, כפי שהוא מצטייר מן הנאום הוא כי ארצות הברית הוציאה את ירושלים משיחות הסדרי הקבע, את הפליטים, וכעת היא מוציאה גם את ההתנחלויות. מה נשאר כעת מנושאי הסדרי הקבע?

הפרשנות של עבאס לוועידת הסיוע לעזה שהתכנסה בבית הלבן בשבוע שעבר הייתה שארצות הברית מכשירה את הקרקע להקמת מדינת עזה.

התחושה אצל אבו מאזן ובשדרת ההנהגה ברמאללה היא של ייאוש גובר. בנאום קודם שלו הוא הגניב רמז על שיבה למאבק מזויין. אתמול הוא לא חזר על כך בנאומו, אבל יש לשים לכך תשומת לב מיוחדת.

את האיומים השמיע הפעם נגד חמאס,  בעקבות ניסיון ההתנקשות בשיירת ראש הממשלה חמדאללה בה נכח גם ראש המנגון המסכל מאג'ד פרג' והסלים עוד יותר את המתיחות עמם. תנועת החמאס לא נשארה חייבת, והשאלה היא האם חמאס תגיב בגדה – ישירות נגד המוקאטעה, או בעקיפין נגדה דרך טרור נגדנו.