עבור לתוכן העמוד
Menu

נאום סינוואר מציב את המשוואה לעימות הבא

ניתוחו של פנחס ענבר את דברי סינוואר והנייה בו הוא עומד על הניואנסים של הדברים שאמר

אחרי שתיקה ארוכה ומעוררת שאלות כינס יחיא סינוואר מסיבת עיתונאים בעזה שבה העביר שני מסרים סותרים.

מצד אחד התחייב לתת פתרון למצוקה של עזה "עד סוף השנה" ומצד שני התחייב למערכה כוללת נגד ישראל "בכל החזיתות, בישראל ("השטח הכבוש") ובגדה, בפיגועים ובחציית גבולות ישראל מלבנון ומסוריה (חזיתות "המוקאוומה", חיזבאללה, ו"הממונאעה" – סוריה). זאת בהמשך להצבת המשוואה כי ירושלים הינה קו אדום.

בהקשר ציין בפירוש "סיום ישראל". כלומר: בעיית ירושלים תביא על ידי השמדת ישראל. הוא אישר כי המטחים מלבנון במהלך מבצע שומר החומות תואמו עם חיזבאללה והם היו רק הקדימון למערכה הכוללת על ירושלים.

דברי סינוואר חולקו לשני חלקים, נאום מוכן מראש, שכנראה תורגל, על מנת להוכיח את מנהיגתו. נאום בעל פתוס רב ואיומים קיומיים על ישראל ולעג ל"הישגיה" במבצע, ובחלק השני ענה על שאלות העיתונאים. בחלק הזה הוא היה בדרך כלל רגוע וענה לעניין.

אבל לפני הכל יש לשים לב כי הוא הופיע לבד, ללא שורת תומכים מצמרת חמאס. גם כאשר הגיח ממחבואו עם סיום הסבב הזה הופיע לבד, עשה זאת רק בחברת חברו לכלא הישראלי רווחי מושתהא, הנחשב לבעל קשרים מיוחדים עם מצרים.

סינוואר דיבר בפתוס של מנהיג, אבל בדידותו בהופעותיו הפומביות חייבות לעורר סימני שאלה. אפשר כמובן לטעון כי צמרת חמאס חוששת להופיע בגלוי, אבל אפשר לפתור זאת בתצלומים מוכנים מראש במקומות המחבוא.

סימני השאלה מתחזקים לנוכח אירוע חריג אתמול במעבר בית חאנון. אחרי שהמשלחת המצרית נועדה עם סינוואר בעזה היא נועדה בבית חאנון עם בכיר חמאס בצפון הרצועה, חאתם אבו אל-חוציין, שהוא ראש גזרת  צפון הרצועה בפת"ח. תוך כדי הישיבה עם המצרים כוחות חמאס עצרו את אבו אל חוציין. צפון הרצועה היא ממלכתו של פתחי חמאד, ממתנגדיו של סינוואר.  דבר המעצר מעלה סימני שאלה רבים אודות המסר שביקש חאמד להעביר לסינוואר בדבר שליטתו ברצועה.

קשה להאמין שהמצרים לא עדכנו את סינוואר, והוא לא נתן להם אור ירוק. אחרת היו נמנעים מהאירוע  המביך.

דבר נוסף שיש לשים אליו לב הוא שפת הגוף של העיתונאים העזתים כאשר סינוואר הבטיח להם מערכה נוספת וכוללת. כולם נראו שפופים ומודאגים. אין קריאות "הידד". רחוק מזה.

כאשר אחד העיתונאים שאל אותו איך יתבצע שיקום עזה על רקע האיומים לסבב נוסף, סינוואר חזר לדברי הפאתוס, לא ענה ישירות, ואמר כי יוכלו לכפות את השיקום בכח הטילים. אף אחד מן הנוכחים לא נראה משתכנע או נלהב.

הוא לא פסל שותפות עם פת"ח, אבל נראה כי כוונתו הייתה לדחלאן ולא לאבו מאזן. השותפות עם פת"ח לא תכלול עוד ממשלת אחדות לאומית – זה הרעיון שאבו מאזן דיבר עליו עם בלינקן – והוא ענה "כי עברנו לשלב חדש, וכל מה שהיה עד עכשיו לא יהיה עוד."

הוא גם לא פסל את המאבק הלא אלים בנוסח צעדות השיבה, והסביר כי חמאס חדלה מהם כי המדיה הבילאומית חדלה להתעניין בהם. הוא חזר והדגיש כי כל מה שאינו קשור לירושלים- הם יעדיפו מאבק עממי, והדגיש כי יעברו למאבק צבאי רק בנושא ירושלים. מכאן אנו למדים כי את הלחץ על הסיוע הבינלאומי הם יעשו בצעדות שיבה ועפיפונים, ואת הלחץ בנשוא ירושלים הם יעשו בטילים, ויפתחו על זה את כל החזיתות.

האם באמת הדברים האלה מייצגים את מנהיגותו הבלתי מעורערת של סינוואר על חמאס? השוואת דבריו לדברי משעל והנייה מעוררים שאלות. הנייה ומשעל הרבו להופיע במהלך "שומר החומות", כאשר סינוואר שתק, ויש לשים לב להבדלים ביניהם.

בעוד הנייה ומשעל נתנו את דברי ההלל למוחמד דיף ולאיראן, והתעלמו לגמרי מן הקשר עם פת"ח (לדעתי דחלאן), כאשר סינוואר נתן את דברי התודה שלו, הוא פתח במצרים ורק בהמשך הזכיר את קטר ואיראן. כאשר מנה את הקרדטים למאבק הפלסטיני פתח בשיח' יאסין ובערפאת, ורק בסוף הזכיר את מוחמד דיף בנשימה אחת עם הג'יהאד האיסלמי.

הנאום הנוסף – נאומו של הנייה

יש לציין שגם הנייה הופיע בריאון טלווזיה באותו יום, הוא נתן שורת מטרות אחרת ללחימה. חוץ מהטקסט הרגיל בנושא ההגנה על אל-אקסא, הוא הוסיף את ביטול הנורמצליה וביטול הסכמי אברהם, מרכיב שנעדר לגמרי בהופעה של סינוואר.

הוא ציין כי איסמאעיל הנייה אמור לבקר בקהיר. האם מצרים תחזק את הקשר ביניהם? או אפילו תפייס ביניהם? המחלוקת בין קהיר להנייה היא בעניין האחים המוסלמים והקשר שלו לאיראן. ספק אם הוא ישנה זאת. גם בחלק של הפתוס, הוא לא היה "איחוואנג'י" אלא לאומי פלסטיני. הוא לא דיבר במונחים של האחים המוסלמים, כמו הנייה, אלא על המאבק הלאומי הפלסטיני.

למרות שבחלק "המנהיגותי", קרא בפאתוס רב להשמדת ישראל הרי בתשובות על השאלות היה מוכן להודנה ארוכה עם ישראל על בסיס מדינה פלסטינית בגבולות 1967 + זכות השיבה, ואת זה ישראל לא תקבל. יש לציין כי בעבר שיח' יאסין דיבר במושגים דומים, ואחריו חאלד משעל, וישראל לא קיבלה זאת.

לסיכום אפשר לומר כי מבחינת המשך הלחימה, סבב צבאי מלא יתרחש רק בהקשר של ירושלים, וחידוש הצעדות והעפיפונים יהיה בהקשר של שיקום עזה.

נגמר עידן ממשלות האחדות הפלסטיניות, חמאסמוכן לקבל סיוע לשיקום עם ערבויות שכסף לא יילך לשיקום הצבאי, אבל את הערבויות הוא ייתן, ולא אבו מאזן.

https://alresalah.ws/post/240196/%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF-%D9%87%D9%86%D9%8A%D8%A9-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%83%D8%A9-%D8%B3%D9%8A%D9%81-%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D8%A3%D9%81%D8%B4%D9%84%D8%AA-%D8%B5%D9%81%D9%82%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%B1%D9%86-%D9%88%D8%AE%D9%8A%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%A9-%D9%85%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%AD