עבור לתוכן העמוד
Menu

נאום המאה אלף של נסראללה

הכתב הצבאי , עמוס הראל, בשיחה עם ד"ר שמעון שפירא על מטרות החיזבאללה ונסראללה בלבנון

דמשק אינה הבירה המזרח תיכונית היחידה שחוותה החודש אירועי דמים. בלבנון השכנה התלקחה ביום חמישי שעבר תקרית קשה בביירות, כשפעילי המיליציות הנוצריות פתחו באש על הפגנה של אנשי חיזבאללה ואמל, הלוחצים לסכל את המשך חקירת האסון בנמל ביירות. בפיצוץ בנמל, באוגוסט אשתקד, נהרגו יותר מ–200 בני אדם. עבודת השופט החוקר מפנה זרקור על הפעילות האפלה של חיזבאללה ואנשי עסקים המקורבים לו בנמל, שם הוחזקו ברשלנות ובלא פיקוח אלפי טונות של חומרי נפץ, שהביאו כנראה לאסון.

הסיקור בערוצי הטלוויזיה בישראל הבליט את החשש שקרבות השטח הבנוי בביירות מבשרים את התפרצותה הקרובה של מלחמת אזרחים חדשה במדינה. אולם ד"ר שמעון שפירא, איש המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, המתמחה בחקר לבנון וחיזבאללה, אמר ל"הארץ" כי לדעתו, מלחמת אזרחים היא עדיין אפשרות רחוקה יחסית. שפירא מפנה תשומת לב לציטוט מפתיע יחסית של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, שבנאומו האחרון טען שלרשותו עומדים מאה אלף לוחמים.

לדבריו, המספר המנופח שבו נקב נסראללה נועד לשדר ליריבי חיזבאללה כי הארגון כבר אינו מדינה בתוך מדינה, כפי שנהוג היה לטעון, אלא נהפך למדינה עצמה — ובידיו כוח צבאי גדול וחזק בהרבה מזה של צבא לבנון. שפירא, תת־אלוף במילואים שבאחרונה פרסם ספר באנגלית על יחסי המשולש חיזבאללה־איראן־לבנון, סבור שהתנהלות הארגון לאורך המשבר האחרון מעידה על חוסר רצונו בהידרדרות למלחמת אזרחים. "איראן וחיזבאללה ממשיכים באותו קו אסטרטגי", הוא אומר. "הם שומרים על ההישגים שכבר צברו — שליטה בנמלים, השפעה גוברת בצבא, במנגנוני הביטחון האחרים, בפרלמנט — אבל מקפידים לפעול דרך המוסדות הלגיטימיים, לא להפילם. האסון בנמל חשף אותם במערומיהם. הם לא צפו תמיכה כל כך נרחבת בציבור בעבודת השופט החוקר. מפגן הכוח של חיזבאללה נועד לסלק אותו מהדרך, אבל בלי לפרק כליל את השיטה שמחזיקה את המדינה".

שפירא סבור כי חיזבאללה מתמודד עם האתגר באותו האופן שבו פעל להכשלת החקירה נגדו על ההתנקשות בראש הממשלה לשעבר, רפיק אל־חרירי, ב–2005. "הכל תלוי עכשיו בכושר העמידה של המחנה היריב", הוא אומר. "חיזבאללה כבר הצליח לפצל את המחנה הנוצרי באמצעות הברית הפוליטית שכרת עם הנשיא, מישל עאון. נסראללה גם מציג את עצמו כמגינם של הנוצרים, מפני דאעש וכוחות אחרים".

הסיפור כולו, בעיניו, נוגע לישראל רק בעקיפין ואין לה כל סיבה להתערב. "זה אירוע פנים־לבנוני. החשש הוא ממה שיקרה אם האנרכיה תגלוש מביירות לדרום המדינה. כרגע, חיזבאללה דואג להימנע מכך ולהכיל את האירוע באזור ביירות. אבל הכל בעירבון מוגבל — תמיד ישנה סכנה שהאירועים ברחובות ייצאו לגמרי משליטה".

 

פורסם בעיתון הארץ