עבור לתוכן העמוד
Menu

הגיבוי הרוסי לאיראן – מתכון למלחמה

ההתקפה הישראלית לכאורה על המתקן הכימי בסוריה מהווה שלב נוסף בהתחממות הגבול הצפוני והתבססות אירן בגבול ישראל

עיקרי המאמר:

* השמדת המתקן הסורי בשבוע שעבר נתפסת כהתגרות ישראלית בסוריה ורוסיה.

* המתקן הכימי מהווה הפרה של הבטחות אסד ולכן תקיפתו היא לגיטימית

* החיזבאללה החל בתיאום מול אסד להרחבת האיום על ישראל הכולל בניית מפעל טילים

* התבססות אירן בסוריה – חומר נפץ מזרח תיכוני

השמדת המתקן הסורי ליד מסאייף באזור חמאת מצפון לדמשק המיוחסת לישראל, נתפסת בעולם הערבי כאקט של התגרות ישראלית ברוסיה ובסוריה שהביא להשפלתם של הנשיא פוטין והנשיא בשאר אסד.

ההתקפה האווירית, שישראל לא הודתה בה, יצרה מתיחות חדשה באזור הצפון והעולם הערבי ממתין לראות האם רוסיה וסוריה יבלעו את "הצפרדע החדשה" או שיגיבו באופן מפתיע ויזום עליה כדי להרתיע את ישראל מפני תקיפות נוספות בעתיד.

ככל שנוקף הזמן, הסבירות לתגובה צבאית רוסית או סורית הולכת ופוחתת.

כל תקיפה בסוריה נחשבת בעצם איום על "ציר הרשע" איראן-סוריה חזבאללה הנתמך ע"י רוסיה. הדבר מקבל משנה תוקף במיוחד אחרי האזהרות הישראליות נגד התבססות איראן בסוריה והפגישה האחרונה בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא פוטין בסוצ'י, שכנראה לא הביאה לתוצאות חיוביות מבחינתה של ישראל.

המתקן שהותקף והושמד היה מתקן הפיתוח של המרכז למחקרים מדעיים (CERS) שבו פיתחו הסורים אמצעי לחימה כימיים בלתי קונבנציונלים וכנראה גם טילים.

ההתקפה על המתקן הכימי בסוריה (רשתות ערביות)
(ההתקפה על המתקן הכימי בסוריה (רשתות ערביות

המתקן שהופצץ – סכנה לישראל

עפ"י מקורות לבנוניים, במתקן הזה פותחו טילים חדשים ומדוייקים שחלק מהם כבר הועבר לארגון חזבאללה בלבנון.

התקיפה התרחשה בשיאו של תרגיל הגיס הצפוני של צה"ל ("אור הדגן") הגדול ביותר של צה"ל ב-19 השנים האחרונות שמדמה מלחמה של צה"ל נגד ארגון החזבאללה.

עיתוי ההתקפה האווירית נפל גם, באופן סמלי ביותר, על יום השנה ה-10 להפצצת הכור הגרעיני הסורי בדיר א-זור, שעפ"י מקורות זרים בוצעה ע"י ישראל, ולאחר ביקורו החשאי של השיח' חסן נצראללה בדמשק ופגישתו עם הנשיא אסד.

עפ"י מקורות לבנונים, בפגישה הזו דנו אסד ונצראללה בהגברת השת"פ הצבאי בין סוריה לחזבאללה ובבניית מפעלים חדשים לייצור טילים מתקדמים כדי להשתמש בהם בעתיד נגד ישראל מהחזית הלבנונית ומהחזית הסורית.

מהבחינה הזו, אם אכן ישראל היא זו שהשמידה את המתקן הסורי, הרי המסר הוא ברור, ישראל ידעה על קיום הפגישה והסיכומים בין הנשיא אסד לחסן נצראללה. היא לא ניסתה לחסל את מנהיג חזבאללה נצראללה שעזב את הבונקר שבו הוא הסתתר, אבל חיסלה את המתקן הסורי שבו החלו כנראה לייצר טילים מתקדמים.

הנשיא בשאר אסד התחייב מול ארצות הברית והקהילה הבינלאומית להתפרק מהנשק הכימי שהיה ברשות הצבא הסורי, הוא עשה זאת רק באופן חלקי ושמר לעצמו רזרבה כדי להשתמש בה בקרבות נגד המורדים.

דו"ח ועדת החקירה של האו"ם קבע כי הצבא הסורי השתמש בנשק כימי כמה פעמים השנה, ולכן מבחינה מוסרית ובינלאומית יש למי שהשמיד את המתקן הסורי בהפצצה אוירית את הלגיטימציה לפעולה מכיוון שהתברר כי הסורים ממשיכים לרמות את העולם.

סביר להניח שמערכות ההגנה האווירית הרוסית המתקדמות המוצבות בסוריה, זיהו את המטוסים שתקפו את המתקן הסורי, אך הן לא הגיבו ולא ניסו ליירטם.

אין כרגע הסבר לשאלה מדוע רוסיה לא הגיבה ולא ניסתה ליירט את המטוסים התוקפים, ועולות מספר שאלות המתחייבות ממה שקרה.

א.האם רוסיה ידעה שמדובר במטוסים ישראלים והייתה זו החלטה מדינית של הקרמלין שלא להסלים את המצב הביטחוני בסוריה?

ב.האם רוסיה מעלימה עין ונמנעת מתגובה על הפצצות אוויריות ישראליות שאינן מכוונות נגד הכוח הצבאי שלה בסוריה?

ג.האם זו גם הסיבה שבדיעבד, לאחר ההתקפה האווירית, אין תגובה צבאית רוסית או סורית להתקפה ולהשמדת המתקן במסייאף?

אין ספק שרוסיה וסוריה הופתעו מהתקיפה אשר תוכננה היטב והסתמכה כנראה על מודיעין מדוייק, עפ"י הדיווחים בתקשורת הערבית, המתקן הושמד כליל על הבונקרים והמחסנים התת קרקעיים שהיו בו.

אם אכן ישראל היא זו שביצעה את ההתקפה והשמדת המתקן הסורי, הרי שיש פה מסר נחרץ לרוסיה ול "ציר הרשע"-איראן-סוריה-חזבאללה כי ישראל לא תאפשר את חציית "הקווים האדומים" ואת התבססותה של איראן בסוריה, לאמור-ישראל עברה משלב הדיבורים והאזהרות לשלב המעשים.

איום סורי: תגובה בו תבוא ?

תהייה זו נאיביות לחשוב שהרוסים והסורים ישבו בחיבוק ידיים אם ההתקפות הישראליות ימשכו בסוריה,הודעת צבא סוריה הרשמית הזהירה כי "להתקפה יהיו השלכות חמורות".

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" המזוהה עם ארגון חזבאללה הבהיר ב-8 בספטמבר כי ישראל משחקת ב"רולטה רוסית" וכי היא צפויה למלחמה רחבת היקף אם תמשיך בהתקפותיה בסוריה, רמז לכך שישראל עלולה למצוא את עצמה במלחמה בשתי חזיתות, הסורית והלבנונית כאחד.

יש לקחת בחשבון כי גם הצד השני לא מוכן לסבול צעדים צבאיים הנחשבים להשפלה ופגיעה בתדמית ובכושר ההרתעה שלו. לכן, לא מן הנמנע שגם אם לא תהייה תגובה להשמדת המתקן הסורי הרי שההתקפה הביאה לזריעת זרעים של תגובה צבאית בעתיד.

ההתבססות האיראנית בסוריה – מתכון נפץ במזרח התיכון

הרוסים לא מגלים נכונות לבלום את התבססותה של איראן בסוריה וזהו מתכון מסוכן להסלמה בגבול הצפון. רוסיה מהווה כרגע גורם ממתן בסוריה אבל היא מתנהלת עפ"י האינטרסים שלה, מבחינתה, איראן מסייעת לה לייצב את הפסקת האש ועוזרת לצבא סוריה להשתלט על שטחים נוספים ולהחזיר בהם את הריבונות הסורית.

ככל שהנשיא אסד משתלט על שטחים נוספים, כך הולכת וגוברת ההתבססות האיראנית בסוריה.

אולם, המטרה האיראנית היא ברורה, לפתוח חזית נוספת מול ישראל ברמת הגולן,ישראל איננה יכולה להשלים עם הסכנה הזו ועברה לשלב המעשים.

ההשמדה של המתקן הסורי במסייאף נתפסת בסוריה ובחזבאללה כניסיון ישראלי לשנות את כללי המשחק שהיו נהוגים בסוריה עד כה. ישראל מצטיירת כמי שחוששת מכך שרוסיה תמשיך להתעלם מהאינטרסים הביטחוניים שלה בסוריה והיא מוכנה להסתכן ולהעיז יותר כדי לשמור על ביטחונה.

למורת רוחה של ישראל, ממשל טראמפ מגלה אדישות לנושא ואיננו מתערב כדי למנוע את התבססות איראן בסוריה, ישראל נאלצת לפעול לבדה וכפי שהדברים נראים כעת מדובר במצב מסוכן שעלול להביא להסלמה.