עבור לתוכן העמוד
Menu

מתיחות גוברת ביחסי איראן פקיסטן

לראשונה ארגון "ג'יש אלעדל" נוטל אחראיות על ביצוע פיגוע התאבדות • המתיחות בגבול מובילה את איראן ואת המעצמה הגרעינית, שכנתה, למסלול התנגשות אפשרי

מתיחות גוברת בין איראן לפקיסטן על רקע פיגועי הטרור האחרונים: ארגון ג'יש אלעדל (צבא הצדק) הסוני נטל (13 פברואר)  אחריות לפיצוץ מכונית תופת נהוגה בידי מחבל מתאבד נגד אוטובוס ובו עשרות חיילי משמרות המהפכה באזור ח'אש-זהדאן במחוז סיסתאן בלוצ'יסטן[1]. יודגש, כי זה פיגוע ההתאבדות הראשון לו נוטל הארגון אחריות. ג'יש אלעדל מבצע בדרך כלל פיגועי חטיפה התנקשויות ומארבים. עד כה בצע ארגון בלוצ'י-סוני אחר אנצאר אלפרקאן פיגועי התאבדות דוגמת הפיגוע בתחילת דצמבר 2018 סמוך לעיר הנמל המרכזית שאהבהאר (.(Chabahar

סוכנות הידיעות הרשמית של איראן IRNA  דיווחה מפי דובר משה"מ כי  בפיגוע נהרגו לפחות 27 אנשי משמרות המהפכה ונפצעו 18. עפ"י ההודעה באוטובוס היו בעת הפיגוע אנשי משמר הגבול של משה"מ שהיו בדרכם לביתם בסיום משמרתם. ג'יש אלעדל טען בנטילת האחריות שלו שהופצה ברשתות החברתיות כי בפיגוע נהרגו כל יושבי האוטובוס.

תנו לנו לייק לעמוד הפייסבוק שלנו:

הפיגוע, השלישי בתוך חודש באותו מחוז, בוצע בעיצומן של חגיגות יום המהפכה ה-40 לאיראן וביום בו נשא מנהיג איראן, ח'אמנהאי, מסר לצעירי איראן והוא מעיד על הדרדרות המצב הביטחוני באזור זה ועל תעוזה גוברת של הארגונים הסוניים בפעילותם נגד המשטר האיראני[2].

כרזה שפורסמה לאחר הפיגוע בשבוע שעבר
כרזה שפורסמה לאחר הפיגוע בשבוע שעבר

שה"ח האיראני, מחמד ג'ואד ט'ריף, הזדרז לכרוך בין הפיגוע לבין פסגת "השלום והביטחון במזרח התיכון"  "האנטי-איראנית" בפולין ביוזמת הנשיא טראמפ וצייץ,  כי "אין זה מקרה שאיראן נפגעה על ידי מעשה טרור באותו יום בו התחיל הקרקס בוורשה #WarsawCircus) ), (זאת) במיוחד כאשר השותפים למעשה הטרור מריעים לו ותומכים בו ברשת החברתית טוויטר נראה כי ארה"ב ממשיכה בבחירות השגויות שלה, אך מצפה לתוצאות אחרות"[3]. גם "חזבאללה" גינה את הפיגוע נגד אוטובוס משה"מ ציין כי התרחש בעת "הכינוס האנטי איראני בפולין וממחיש את הקשר בין ארגוני טרור המערערים את היציבות באיראן"

ארגון ג'יש אלעדל הוקם ב2012 כדי להילחם ולהגן על זכויות המיעוט הסוני באיראן הנתקלים באפלייה ובהזנחה מצד המשטר השיעי. הארגון ממקד את פיגועיו במחוז סיסתאן ובלוצ'יסטאן (הגובל בפקיסטן)  בו נמצא מיעוט הסוני-בלוצ'י.

מאז תחילת ה2019 בצע ארגון כבר שלושה פיגועים לעומת  שני פיגועים בכל שנה ב-2018 ו-2017 ומסתמן כי חלה עלייה במוטיבציה וביכולות הארגון באזור זה לבצע פיגועים נגד יעדים ביטחוניים, תוך הימנעות בפגיעה באוכלוסייה המקומית[4]. יתכן כי מתקיים שיתוף פעולה בין ג'יש אלעדל לאנצאר אלפרקאן ולא ניתן לפסול את האפשרות כי מתקיימים קשרים גם לארגון המדינה האסלאמית דבר היכול להסביר את קטלניות הפיגוע.

מתיחות גוברת ביחסים עם פקיסטאן

הפיגוע האחרון שב והציף את המתיחות הביטחונית ביחסי איראן ופקיסטאן, בה מוצאים ככל הנראה ארגוני הטרור הסונים מחסה. משרד החוץ האיראני זמן (13 פבר')  בעקבות הפיגוע בדחיפות את שגריר פקיסטאן באיראן ונאמר לו, כי איראן מצפה ממשלת פקיסטאן וצבאה לנקוט ב"צעדים רציניים ונחושים" נגד ארגוני הטרור המבוססים בשטחם, לנטר את תנועותיהם באזור הגבול בין שתי המדינות ולעצור את האחראים לפיגוע.

 

בתוך כך, אמר (17 ינואר)   שה"ח הפקיסטאני, שאה מחמוד קורשי ( (Shah Mahmood Qureshi במהלך שיחה עם עמיו האיראני, כי בקרוב תגיע משלחת מומחים פקיסטנית לטהראן לשיחות בנוגע לפיגוע נגד משמרות המהפכה. וכי פקיסטן מוכנה לכל שת"פ עם איראן בנושא המלחמה בטרור[5].

אצבע מאשימה גם לסעודיה ולאיחוד האמירויות

מפקד משמרות המהפכה, מחמד ג'עפרי,  הזהיר בעקבות הפיגוע את אסלאמאבאד מפני הגשת סיוע או תמיכה לקבוצות הטרור הסוניות ומתח ביקורת חריפה על ארגון המודיעין הפקיסטאני רב העוצמה Pakistan's Inter-Services Intelligence (ISI) המפעיל מספר ארגוני טרור סונים ומספק להם מחסה. ה-ISI  נחשב לאחד הגופים הביטחוניים החזקים במדינה. בנוסף, הבטיח ג'עפרי לנקום בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות המלבות ותומכות בפעולות טרור בתוך איראן.  לדבריו, במהלך הלוויות הרוגים, בידי  גופי הביטחון באיראן מידע מוצק והוכחות לפיהן ארגוני המודיעין של סעודיה ואיחוד האמירויות עומדים מאחורי הניסיונות לערער את היציבות בדרום מזרח איראן. הוא הזהיר כי איראן לא תגלה עוד ריסון, כפי שעשתה עד כה , וכי אם ישנו אירועי כאלה איראן תגיב בעוצמה ו"תנקום את דמם של ההרוגים".

מנהיג איראן גינה את הפיגוע והאשים "סוכנויות מודיעין זרות (ארה"ב) ואזוריות  (סעודיה) בהוצאתו אל הפועל וקרא למשה"מ ולזרועות המודיעין של איראן לבוא חשבון עם מבצעיו.

בינתיים, נסיך הכתר  הסעודי מוחמד בן סלמאן, הגיע לפקיסטן לביקור של יומיים ב -17 בפברואר 2019. הביקור ללא ספק מעורר חרדה בקרב אויביו האיראנים.

יורש העצר פגש את ראש ממשלת פקיסטן, עמראן חאן, וחתם על מזכרי הבנה בשווי 20 מיליארד דולר "בתחומי האנרגיה, הפטרוכימיה, המינרלים, החקלאות ועיבוד המזון". "רק תראה אותי שגריר פקיסטן בסעודיה", הכריז נסיך הכתר הסעודי במסיבה בביתו של ראש הממשלה. ראש הממשלה חאן אמר בטקס חתימת שיתוף הפעולה כי "פקיסטאן וסעודיה לוקחות את הקשר שלהן לרמה שבה מעולם לא היתה".

 

איראן והודו נגד פקיסטאן

ב-14 פברואר  נטל ארגון "צבא מחמד"  (Jaish-e-Mohammad)  אחריות לפיגוע מכונית תופת נגד שיירה של כוח משטרה Central Reserve Police Force (CRPF)  בLatoomode, במדינת ג'מו וקשמיר בהודו בו נהרגו 44 מאנשי כוחות הביטחון ההודים. גם במקרה זה פועל "צבא מחמד" משטח פקיסטאן ועל רקע סמיכות הפיגועים באיראן ובהודו  קיימו שתי המדינות סדרת פגישות ובהן העבירו מסר תקיף לפקיסטאן. השרה לקשרי חוץ ההודית בקרה ביקור בזק באיראן ונפגשה עם סגן שה"ח האיראני עבאס ערקאצ'י, שצייץ בחשבון הטוויטר שלו[6] כי איראן והודו, הסובלות ממתקפות טרור מזעזעות ורבות נפגעים, הסכימו להגביר את שיתוף הפעולה ביניהן בתחום הלוחמה בטרור באזור[7] .

השרה ההודית לקשרי חוץ וסגן שה"ח האיראני. מלחמה משותפת בטרור).
השרה ההודית לקשרי חוץ וסגן שה"ח האיראני. מלחמה משותפת בטרור).

 

.

 

 

 

 

 

[1][1] https://twitter.com/zahrajafariiiii/status/1095734670157926400

[2] http://www.irna.ir/en/News/83208868

[3] https://twitter.com/JZarif/status/1095731320880271363

[4] https://jcpa.org.il/article/%d7%91%d7%90%d7%99%d7%a8%d7%90%d7%9f-%d7%9e%d7%98%d7%a8%d7%93%d7%99%d7%9d-%d7%92%d7%95%d7%91%d7%a8-%d7%92%d7%9c-%d7%94%d7%98%d7%a8%d7%95%d7%a8-%d7%a9%d7%9c-%d7%94%d7%aa%d7%a0%d7%95%d7%a2%d7%95%d7%aa/

[5] https://www.presstv.com/Detail/2019/02/17/588824/Zarif-Mahmood-Qureshi-IRGC-terror-attack-Iran-Pakistan

[6] https://twitter.com/araghchi/status/1096802730881048578

[7] https://www.en.etemaaddaily.com/world/specials/india-iran-ask-pakistan-to-punish-terrorists-for-recent-separate-terror-attacks:55337