עבור לתוכן העמוד
Menu

משפחות בסוריה מקוות להתאחד עם קרובים ששוחררו

צו נשיאותי מרחיב של אסד חנן אסירים החשודים בטרור והוביל למאות משפחות שהגיעו לאזור דמשק על מנת לחפש את קרוביהם

מאות משפחות סוריות  התאספו בדמשק ובערים גדולות אחרות בסוריה במהלך הימים האחרונים, בתקווה להתאחד עם קרוביהן העצורים ששוחררו על ידי המשטר הסורי בעקבות צו חנינה נשיאותי , כך דיווחו כלי תקשורת מקומיים .

ב-30 באפריל, נשיא סוריה בשאר אל-אסד הוציא צו המעניק חנינה למי שהורשעו ב"פשעי טרור". בארבעת הימים שלאחר גזירת החנינה, על פי ההערכות שוחררו 193 עצורים לפי הרשת הסורית לזכויות אדם (SNHR), .

"המשטר משחרר מספרים קטנים בקבוצות רצופות לאורך תקופה ארוכה", סיפר נור אל-חטיב, ראש מחלקת המעצרים וההיעלמות הכפויה של SNHR לאתר החדשות הסורי  Syria Direct .

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

אסד פרסם  מספר חנינות מאז תחילת המלחמה, אך צו ה-30 באפריל הוא הראשון המכסה את העבירה השתתפות בטרור, המשמשות לעתים קרובות לכלא מתנגדי המשטר.

בין המשוחררים יש אנשים שנכלאו במשך שנים בכלא סדנאיה הידוע לשמצה  , המתואר על ידי ארגוני זכויות אדם כ"בית מטבחיים" שבו הרג המשטר כ-13,000 בני אדם בתלייה תוך ארבע שנים.

מספר העצורים הזכאים לחנינה אינו ברור, בשל אטימות מערכת המשפט בסוריה ומחסור במידע שנמסר על מעמד האסירים.  מכיוון שהממשלה לא מפרסמת רשימות של אלה שישוחררו, משפחות רבות נסעו לבתי הכלא הסמוכים ולבירה הסורית בתקווה לזהות קרוב משפחה נעדר.

מאז תחילת המהפכה של 2011, עשרות אלפי סורים רגילים נעצרו באופן שרירותי במחסומים ביטחוניים ברחבי סוריה ונעצרו – לעתים קרובות ללא כתבי אישום והליכים משפטיים הולמים ומבלי ליידע את קרוביהם על מקום הימצאו.

יותר מ-130,000 בני אדם נעצרו או נעלמו בכוח על ידי כוחות המשטר הסורי נכון למרץ 2022 כך לפי SNHR. המרכז למעקב הסורי לזכויות אדם,  מעמיד את הנתון הזה על חצי מיליון איש.

משפחות העצורים צריכות להסתמך על עדויות של אסירים משוחררים כדי לקבל חדשות על קרוביהם. רבים התבקשו לשלם סכומי עתק בשוחד לפקידי המשטר בתמורה למידע.

צו החנינה האחרון מגיע כמה ימים לאחר חקירה שתיעדה את טבח עשרות אזרחים על ידי כוחות המשטר בפרבר אל-תדמון בדמשק ב-2013, שזכתה לכינוי " טבח תדמון ".