עבור לתוכן העמוד
Menu

משחקים בכאילו: מצרים חוזרת לתווך בין פת"ח לחמאס

מצרים מחדשת את תפקידה כמתווך האזורי בין ישראל לחמאס ובין פת"ח לחמאס ומחזקת את מעמדה • מחמוד עבאס יביא את נושא מדיניות הרש"פ כלפי רצועת עזה לדיון במועצה המרכזית של אש"פ בחודש הבא  

מצרים חוזרת לתווך: "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ וקמפיין "צעדת השיבה" של חמאס הכניסו את יו"ר הרש"פ,  מחמוד עבאס, ללחץ והוא מחפש דרכים להסיר מעליו את הלחץ בכל הקשור למעמדו ברצועת עזה.

לכן הוא יזם את החזרה לתהליך הפיוס בתקווה שהוא יהפוך באמצעותו לבעל הבית של רצועת עזה וכולם ישחרו לפתחו, הוא ביקש ממצרים לשוב ולכנס בקהיר את המפגשים בין תנועת פת"ח לבין תנועת חמאס.

המפגשים האלה נפסקו ב-13 בחודש מרץ שעבר לאחר ניסיון הנפל להתנקש בחייו של ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה באמצעות מטען צד שהופעל לעבר השיירה שבה נסע בצפון רצועת עזה.

הרש"פ הטילה את האחריות לניסיון ההתנקשות על תנועת חמאס ושיחות הפיוס הופסקו. גם המשלחת הביטחונית המצרית שהייתה מוצבת בעזה עזבה את הרצועה וחזרה למצרים.

בינתיים, בחודשים האחרונים חלו שינויים גדולים במודיעין המצרי. הנשיא א-סיסי הדיח את ראש המודיעין המצרי הגנרל אברהים פווזי, בגלל שנכשל בניסיונות לפייס בין פת"ח לחמאס, ובאחרונה מינה לתפקיד ראש המודיעין הכללי את הגנרל עבאס כמאל שהיה עד לאחרונה ראש לשכתו ונחשב כמקורב ביותר לנשיא.

ראש המודיעין הכללי החדש נחוש להשיג פריצת דרך בנושא הפיוס הפנים פלסטיני וכדי לרכך את חמאס הוא הדיח את הגנרל סאמח כאמל שהיה האחראי על התיק הפלסטיני במודיעין המצרי ובמקומו הוא מינה את הגנרל אחמד עבד אלח'אלק ששירת כנספח צבאי ברצועת עזה ומקובל על חמאס.

לקראת חידוש שיחות הפיוס הגיע בשבוע שעבר לקהיר חבר הועד הפועל של אש"פ עזאם אלאחמד שנועד עם ראש המודיעין המצרי החדש, הוא הציג עמדה ברורה של תנועת פת"ח, אין צורך במשא ומתן, צריך להסכים על מנגנוני התיאום והפיקוח כדי להעביר את סמכויות השלטון המלאות מחמאס ברצועת עזה לידי הממשלה הפלסטינית בראשות ראמי חמדאללה.

עפ"י מקורות בפת"ח,ראש המודיעין המצרי ביקש בפגישה שהרש"פ לא תטיל סנקציות חדשות על הרצועה כדי שתיווצר האווירה המתאימה לשיחות הפיוס.

תנועת חמאס נענתה לבקשת מצרים ושיגרה משלחת בראשותו של צאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הניה ויחיא סינוואר ישארו ברצועת עזה.

כל הנושאים הקשורים ברצועת עזה יידונו בקהיר.

השיחות של משלחת חמאס עם המודיעין המצרי יעסקו בנושא הפיוס, המצב הביטחוני בגבול עם ישראל, המצב ההומניטארי ברצועת עזה והקמת פרוייקטים בצפון סיני עבור הפלסטינים ברצועת עזה עפ"י התוכנית של ג'ראד קושנר כחלק מ"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

כמו כן ידונו האפשרות להסכם "הסדרה" ארוך טווח ועסקת חילופי שבויים חדשה עם ישראל, חמאס מעוניינת שמצרים תהייה המתווך הראשי בנושאים האלה.

העיתון "אלקודס אלערבי" דיווח ב-10 ביולי כי מצרים רוצה להציע תפיסה חדשה להנעת שיחות הפיוס וכי ראש המודיעין המצרי החדש רוצה להתחיל בצעדים מעשיים כדי להשיג הישגים בכל מה שקשור למימוש סמכויות הממשלה הפלסטינית ברצועת עזה.

מדובר בקליטת הפקידים שמינתה תנועת חמאס ברצועה אחרי 2007 במנגנון הממשלתי של הרש"פ והעברת כספי המיסים הנגבים ברצועת עזה לקופת הרש"פ.

למרות שמחמוד עבאס מעוניין בחידוש שיחות הפיוס ואף יזם את המהלך הוא מפגין גישה נוקשה כלפי רצועת עזה, הוא מסרב להסיר את הסנקציות שהטיל על הרצועה לפני יותר משנה ובישיבת הועדה המרכזית של פת"ח השבוע הוא הדגיש כי כל הסמכויות המלאות צריכות עבור משלטון חמאס ברצועה לידי הממשלה הפלסטינית.

" אם תנועת חמאס רוצה בפיוס היא צריכה למסור את כל הסמכויות לממשלה הפלסטינית-אם הם רוצים להחזיק בסמכויות שישאו בכל התוצאות" הבהיר יו"ר הרש"פ.

המשא המתן החדש שבו מתווכת מצרים בין פת"ח לחמאס מחזק את מעמדה של מצרים כמתווך האזורי העיקרי שיכול להשיג הצלחות בכל הקשור למצב ברצועת עזה והפיוס הפנים פלסטיני.

בכל מקרה מדובר בתהליך ארוך, מחמוד עבאס איננו ממהר והוא איננו אמור לקבל את ההחלטות החשובות לפני כינוס המועצה המרכזית של אש"פ ברמאללה בחודש הבא.

יו"ר הרש"פ מינה ועדה מיוחדת של אש"פ שתדון במצבה של רצועת עזה, הועדה כוללת 13 אישים מהועד הפועל של אש"פ ומהפלגים הפלסטינים והיא תציג את המלצותיה למועצה המרכזית של אש"פ.

גורמים בפת"ח טוענים כי אחת ההמלצות היא לבטל את הקיצוץ שעשתה הרש"פ במשכורות הפקידים מרצועת עזה.

חידוש השיחות בין פת"ח לחמאס בתיווך מצרי מעניק חמצן פוליטי למחמוד עבאס וזמן תמרון חשוב, יו"ר הרש"פ רוצה לטרפד את "עסקת המאה" וליצור מצב שבו כל סיוע כספי לרצועת עזה יעבור דרך הרש"פ, הוא רואה בחידוש הפיוס כלי מדיני להשיג את המטרה הזו או לפחות להרוויח זמן ולדחות את יישום "עסקת המאה" של טראמפ.

חמאס מבינה היטב את המהלך החדש של מחמוד עבאס. היא דורשת את הסרת הסנקציות מעל רצועת עזה, "שותפות שלטונית" מלאה וכניסה כחברה במוסדות אש"פ, בינתיים חידוש שיחות הפיוס משרת את האינטרסים של כל הצדדים עד למשבר הבא.