עבור לתוכן העמוד
Menu

משבר פיננסי חמור של חמאס ברצועת עזה

ממשלת חמאס הודיעה על קיצוץ רחב של משכורת פקידה לאור המשבר בין רוסיה לאוקראינה • פקידים מתלוננים על מצוקה כלכלית קשה

עיתון "אל שארק אל אווסאט" דיווח ב-25 ליולי כי ממשלת חמאס ברצועת עזה תבצע קיצוץ חד במשכורות פקידה.

אוני אל-באשה, תת-מזכיר משרד האוצר בעזה, אמר כי הפחתת שכר העובדים היא החלטה שנולדה מתוך מצב חירום ומשבר פיננסי חמור אליו נקלעה הממשלה.

בין שתי פסגות: המזרח התיכון ממשיך להתבוסס בבעיותיו

"הפחתת השכר תחל באוגוסט והיא תימשך כמה חודשים. נמשיך  את הניכוי מהשכר לזכויות הכספיות של העובדים", אמר הבכיר מבלי לציין את שיעור ניכוי המשכורות.

מקורות במשרד, שהעדיפו להישאר בעילום שם אמרו לעיתון כי  עובדי חמאס יקבלו כ-40% ממשכורתם במקום 60%.

ממשלת חמאס בעזה מתמודדת עם משבר פיננסי מאז פרוץ הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה לפני חמישה חודשים, כאשר ביקשה לקזז את עליות המחירים של כמה סחורות, בעיקר דלק, כדי להקל על הנטל הכספי של התושבים, על פי הדיווח הרשמי.

כתוצאה מכך, המשרד נאלץ ללוות כספים מבנקים בעזה בכדי לשלם את המשכורות במועדם. המקור ציין כי המשרד לא יכול לשאת בחובות נוספים בחודשים הקרובים.

המשרד הכין בדחיפות תוכנית לקיצוצים נוספים על מנת לשלם משכורות.

ממשלת חמאס מסתמכת במידה רבה על הכנסות מכס, מסים, היתרי יבוא ויצוא וכמה מענקים כספיים חיצוניים, בעיקר מקטאר, עבור הוצאותיה.

מדי חודש משלמת הממשלה בעזה את שכר עובדיה ומכסה מספר תקציבים תפעוליים של המשרדים, בעוד הרשות הפלסטינית מסייעת בתשלום הוצאות הקשורות לחשמל, ציוד רפואי וחינוך.

מאז השתלטות חמאס על רצועת עזה, התנועה שכרה כ-50,000 עובדים לתפעול משרדיה, לפי נתונים ממשלתיים של חמאס.

החל משנת 2013, עובדי חמאס קיבלו רק 40% ממשכורתם, בעוד שהממשלה הוסיפה את השאר לזכויותיהם.  בשנת 2021 חלה עליה ל-60 אחוזים מגובה המשכורת.

עובדים בחמאס הביעו זעם על ההפחתה המתוכננת בשכרם, במיוחד לאור עליית המחירים.

"אנחנו בקושי יכולים לשמור על המשפחות שלנו צוף בתוך המשבר הכלכלי חסר התקדים", אמר לעיתון אחד העובדים, שהעדיף להשאר אנונימי.

"אני מקבל כ-350 דולר לחודש; הבנק המקומי מנכה כ-100 דולר לטובת הלוואה, חברת החשמל מנכה כ-50 דולר(…). אז יש לי רק 200 דולר. זה לא מספיק כדי לפרנס את המשפחה שלי במשך שבועיים", אמר אב לחמישה ילדים בן 42.

מיום ליום, הוסיף העובד, המצב הולך ומחמיר. הוא מאשים את מקבלי ההחלטות בממשלה באחריות לאי פתרון המשברים.

"בגלל העוני שממנו סובלים רוב עובדי הממשלה, חלקם נאלצו לחפש עבודה נוספת, כמו עבודה כנהגי מוניות, כדי להצליח לשמור על משפחותיהם", אמר העובד.

"הממשלה המנוהלת על ידי חמאס סובלת מניהול כושל כלכלי ומחוסר תכנון אסטרטגי", אמר ח'ליל נאסר, כלכלן מעזה.

"פיקוח על מחירי הדלקים וחלק מהסחורות לתקופה זמנית של חודשים, זה יגרום למשבר כלכלי גדול כאשר ערך המשכורות של עובדיה יופחת", אמר.

זאת ועוד, הוסיף, "לצערי, צעדי ממשלת עזה לא הצליחו לשלוט במחירים ולא הצליחו למנוע מהעלאות המחירים להגיע לרצועה".