עבור לתוכן העמוד
Menu

פרטים חדשים על הבנות בין ישראל לירדן בעניין הפסקת ביקורי יהודים בהר הבית בתקופת הקורונה

ההסכם: הפסקת תפילות המוסלמים בתנאי שיופסקו ביקורי יהודים • הפרטים נחשפו בעקבות עתירה לבג"ץ הדורשת לאפשר חידוש ולו מינימלי של ביקורי היהודים בהר הבית • חלקים מן הפרטים פורסמו בעבר באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה

עתירה שהוגשה לבג"ץ שתובעת מהמדינה לאפשר שוב ביקורי יהודים בהר הבית, חושפת לכאורה את פרטי ההסכם או ההבנות בין ישראל לבין ירדן, שרק כאשר הושגו – נאות הוואקף לסגור את שערי הר הבית ולמנוע ממתפללים מוסלמים להכנס בשעריו בתקופות הקורונה. קודם לכן הפרו כזכור הוואקף והמתפללים המוסלמים את הנחיות המדינה בעניין זה וקיימו נוכחות ותפילות המוניות של אנשים בהר. ההסכמה עם הוואקף להפסיק את תפילות המוסלמים בהר, הושגה רק לאחר שניתנה התחייבות ישראלית לירדן ולוואקף למנוע במקביל גם ביקורי יהודים, בהר הבית, וכתנאי לכך. ידיעה בעניין פורסמה באתר 'המרכז הירושלמי' כבר ב-23 במרץ, והיא מצוטטת במסגרת העתירה, כמו ראיות נוספות בעניין.

 

האם איראן באמת נסוגה מסוריה?

 

בעתירה נכתב בין היתר, כי בתאריך 22.3 , "נרקם הסכם, או התגבשה הבנה, בין הדרגים הגבוהים ביותר בממשלת ישראל לבין ארמון המלוכה ברבת עמון, ובמקביל בין דרגי השטח במשטרת ישראל לבין הו'אקף (הירדני) בהר הבית. על פי ההסכם", כך בעתירה, "תימנע כניסת קהל אזרחי מוסלמי אל רחבת הר הבית, ובתמורה תימנע לחלוטין כניסתם של קבוצות יהודים כבר בסופו של אותו יום. עם זאת נקבע – וכך הוא המצב עד היום – שכל עובדי הוואקף יוכל להיכנס אל ההר כדרכם, יקיימו בו תפילות, וגם קריאת המואזין מתנהלת כבשיגרה"

 

אישור מפורש לקיומו של ההסכם, ניתן לדברי העותרים על ידי השייח עכרמה צברי, המטיף הראשי במסגד אל אקצא, בראיון שהעניק לאתר האינטרנט, 'המרכז הפלסטיני למידע' ב-26 למרץ. בראיון זה אמר צברי: "בנוגע להחלטה להפסיק את התפילה באל אקצא: ההחלטה לסגור את כל שערי אל אקצא, לרבות שער המוגרבים, שעליו שולטת משטרת הכיבוש ( שלטונות ישראל) הייתה ברורה. התנאי שלנו היה לסגור את ההר גם בפני כניסות של המתנחלים (היהודים) ובמקרה שהכיבוש ( שלטונות ישראל) יפר זאת ויפתח את ההר ( שער המוגרבים שדרכו נכנסים יהודים להר), אזי ייפתחו (לכניסת מוסלמים) כל השערים החיצוניים של אל אקצא (הר הבית)".

 

 

 

 

באותו אתר התראיין באותו יום גם השייח עבד אל עזים סלהב, ראש מועצת ההקדשות בירושלים, וגם דבריו מלמדים לכאורה על קיומו של הסכם, שבו שתי ההבנות – הגבלת המוסלמים וחסימת היהודים תלויות זו בזו: "ההפסקה הזמנית של תפילות באל-אקצא", אמר סלהב, "נועדה להישמר מהתפשטות וירוס הקורונה… הסגירה הייה מפני כניסת מתפללים לא אקצא, אולם הוא מלא בשומרים, פקידים ושומרי הסף המתפללים בבתי התפילה שם… כיום אין פריצות כלשהן מצד קבוצות של המתנחלים והקיצונים, אך אם הכיבוש ישנה את מדיניותו כלפי המצב הנוכחי באל אקצא, אזי לכל אירוע נגיב בהתאם"

 

העותרים שפנו לבג"ץ בעניין הם  העיתונאי ארנון סגל, שמפרסם זה שנים טור בענייני הר הבית בעתון מקור ראשון ופעיל הר הבית הותיק יהודה עציון. השניים, באמצעות עו"ד איתמר בן גביר, מבקשים מבג"ץ להוציא צו על תנאי נגד המדינה, שיחריג את הר הבית במסגרת התקנות ל'צו בריאות העם' – באופן שתתאפשר כניסה, לפחות מוגבלת, בקבוצות של עשרה, אל תוך ההר, ותוך שמירת המרחק בין איש לאיש – כפי שההר הוחרג בפועל לעניין כניסת אנשי הוואקף אליו, לרבות תפילתם ברחבת ההר ובתוך המסגד, וכפי שהוחרגו הכותל המערבי, מערת המכפלה וקבר רשב"י בהר מירון, באופן המאפשר כניסת יהודים אליהם ותפילתם שם.

 

מצרים מודאגת מההסלמה בסיני

 

במקביל מבקשים העותרים "לבטל לאלתר את ההסכם או את ההבנה עם ממלכת ירדן ו/או עם גורמי הוואקף בהר הבית, מיום 22 במרץ 2020 ולפיו, כדבריהם, "יינעלו שערי הר הבית בפני יהודים ( כחלק מהבנות נוספות), בהיות הסכם זה סותר את ריבונות ישראל בהר הבית ואת חוקי המדינה, ובהיותו מפלה יהודים ללא  כל הצדקה".

 

הפרטים בעתירה על ההסכם עם ירדן נסמכים על עוד מקורות מוסלמים וכן על שלשה מקורות ישראלים: הידיעה באתר 'המרכז הירושלמי'; כתבה של נדב שרגאי בעתון ישראל היום, שבה נכתב בין היתר, כי רהמ"ש נתניהו אישר את 'הדיל' בין ישראל לירדן, בנוגע להפסקת ביקורי היהודים בהר, תמורת נכונות הוואקף להפסיק את תפילות המוסלמים ההמוניות בהר הבית, וכן ידיעה  של  סולימאן מסוואדה, כתב ערוץ 11 של הטלויזיה הישראלית. מסוואדה דיווח בין היתר, כי ההחלטה להפסיק את התפילות באל אקצא "התקבלה אחרי שירדן והוואקף קיבלו התחייבות מהדרגים הבכירים ביותר בישראל, שלא תותר כניסת מבקרים יהודים גם לרחבת המסגד". מסוודאדה ציטט בכיר בוואקף שאמר: "קיבלנו התחייבות מישראל שגם מבקרים יהודים לא ייכנסו להר, ולכן הסכמנו לבקשה הישראלית".

 

יש לציין כי בתשובה למכתבי העותרים שקדמו לפנייה לבג"ץ הכחיש עו"ד פרנקנבורג, המייצג את מפקד מחוז ירושלים של המשטרה, ניצב דורון ידיד, שהושג הסכם, אך כתב, כי "הוחלט בשיח בין הוואקף למשטרת ישראל על סגירת הר הבית למתפללים ולמבקרים, החל מיום 22.3.2020 בסוף היום".

לפני שעה קלה הודיעה הקרן למורשת הכותל המערבי, כי בעקבות החלטת הממשלה אמש על ביטול המגבלה לתפילה במרחק של 500 מ' ממקום המגורים, תפתח מחדש רחבת הכותל לתפילות במתחמים מסומנים, ועל פי תנאים מיוחדים ל-300 איש בלבד בו זמנית, ובכפוף לחבישת מסיכה. במידה ומתחמי התפילה שהוקצו יהיו מלאים כולם, יתבקשו המתפללים להמתין מחוץ לכניסות לכותל, במרחקים הנדרשים עד שיתפנה מקום ברחבה.

 

בהודעת הקרן נמסר, כי משפחות תצטרכנה לתאם את הגעתן מראש, באתר הכותל המערבי או במוקד הטלפוני (5958*) על מנת להבטיח שמתחם התפילה יהיה פנוי בשעת הגעתן. לעומת זאת, אתרי מנהרות הכותל ימשיכו בינתיים להיות סגורים עד להודעה חדשה.