עבור לתוכן העמוד
Menu

משבר האנרגיה: סכסוך על שדה גז בין איראן לשכנותיה

מו"מ כושל שנוהל במשך שנים על גבולות שדה גז בגבול הימי של איראן, סעודיה וכווית הוביל לכך שהשתיים האחרונות חתמו על הסכם בניגוד לדעתה של טהרן

המשבר באוקראינה המביא עמו משבר אנרגיה בעוצמה אדירה ברחבי האזור מוביל לסכסוך חדש/ישן בין איראן לבין ערב הסעודית וכווית. הסכסוך הוא בעקבות הסכם שנחתם על ידי המדינות לפיתוח שדה הגז ארש/דורה.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

שדה הגז שנוי במחלוקת בין המדינות ואיראן מבקשת לעמוד על זכותה על מנת לנצל אותו.

משרד החוץ של איראן דחה את ההסכם והגדיר אותו כ"לא חוקי" ב- 26 למרץ. בהודעה של המשרד פורסם כי הוא "מנוגד לנהלים הנוכחיים ולמשא ומתן שנערך בעבר".

החשש: חמאס וגא"פ ינסו לנצל את המצב להבעיר את השטח

"הרפובליקה האסלאמית של איראן שומרת לעצמה את זכותה לנצל את שדה הגז אראש/דורה", אמר דובר המשרד סעיד חטיבזאדה בהצהרה.

"כל פעולה לתפעול ופיתוח של תחום זה חייבת להיעשות בתיאום ושיתוף פעולה של כל שלוש המדינות".

המחלוקת מתחילה בשנות ה-60, כאשר איראן וכווית העניקו כל אחת זיכיון ימי, אחד ל-Anglo-Iranian Petroleum Co. לשעבר, שהפכה לחלק מ-BP, ואחד ל-Royal Dutch Shell.הזיכיונות חופפים בחלקו הצפוני של השדה, אשר לו עתודות המוערכות בכ-220 מיליארד מ"ק (שבעה טריליון רגל מעוקב).
איראן וכווית ניהלו מו"מ לא מוצלח במשך שנים רבות על אזור הגבול הימי השנוי במחלוקת שלהן, העשיר בגז טבעי.

בהצהרה של כווית נאמר כי השדה צפוי להפיק מיליארד רגל מעוקב של גז טבעי ביום עם 84,000 חביות קונדנסט מדי יום.

ח'טיבזאדה אמר כי איראן "מוכנה" לדון עם כווית וסעודיה "כיצד לנצל את השדה המשותף" שחלקו הגדול ביותר, שאינו תחום, ממוקם על הגבול הימי המשותף בין סעודיה לכווית.

הקידוח האיראני בשדה בשנת 2001 דרבן את כווית וסעודיה להסכים על הסכם גבול ימי שקבע כי הן יפתחו במשותף את המשאבים הטבעיים של אזור החוף.