עבור לתוכן העמוד
Menu

מקורות לבנונים: איראן קיבלה החלטה – נערכת למלחמה

באיראן נמשך גל הפיצוצים והשריפות ולא מן הנמנע שישראל מעורבת בו, האיראנים שומרים על שתיקה רשמית אך מגבשים דרכי תגובה • בעולם הערבי מעריכים כי ישראל הרחיבה את המלחמה החשאית נגד איראן ואיננה מסתפקת עוד רק בתקיפות אוויריות בסוריה ובעיראק

מפקד גיס "אלקודס" החדש ב "משמרות המהפכה" של איראן, הגנרל אסמעיל קאא'ני, השמיע ב-14 ביולי איום מרומז כשאמר כי "לישראל ולארה"ב מצפים ימים קשים" הוא לא פירט, אולם, בינתיים איראן היא זו שעוברת ימים קשים.

רשת CNN דיווחה בסוף השבוע ממקורות מודיעין כי איראן העלתה את הכוננות בחלק מיחידות ההגנה האווירית שלה מחשש לתקיפות בשטחה.

המשבר הכלכלי באיראן מחריף בגלל הסנקציות האמריקניות, הריאל האיראני מתרסק בימים האחרונים ביחס לדולר, "חוק קיסר" שנכנס לתוקף בחודש שעבר מאפשר לארה"ב להטיל סנקציות נוספות על איראן בגלל תמיכתה במשטר הסורי של בשאר אסד, בנוסף לכך איראן מתמודדת עם מגיפת הקורונה שלדברי הנשיא חסן רוחאני הדביקה כבר 25 מיליון אזרחים, ובשבועות האחרונים גם עם גל של פיצוצים ושריפות במתקנים צבאיים מוכרים ובמתקנים אחרים שטיבם איננו ברור למערב, אך האיראנים יודעים היטב מה התרחש שם.

 

היאוש גובר והולך בקרב הציבור האיראני, משבר האמון בין הרחוב להנהגה האיראנית רק הולך ומחריף, החשש מעליית מחירים ומחסור במוצרי המזון עולה, ההנהגה האיראנית תולה תקוות בבחירות לנשיאות בארה"ב בנובמבר הקרוב כי הן יביאו לנפילתו של הנשיא טראמפ ועלייתו של ג'ו ביידן, משטר ההיאתולות מהמר על כך שג'ו ביידן יהיה מוכן, כנשיא החדש, להפסיק חלק מהסנקציות שהטיל הנשיא טראמפ על איראן, לתת לה אוויר לנשימה ולפתוח עמה דף חדש.

החשש של המשטר האיראני הוא מהפגנות זעם ותסכול של הרחוב האיראני עד לבחירות בארה"ב בגלל החרפת המצב הכלכלי ,דוגמת ההפגנות של הסטודנטים ב-2009 או ההפגנות ב-2018 בגלל עליית מחירי הביצים או ההפגנות בנובמבר שעבר בגלל עליית מחירי הגז.

ב-16 וב-17 ביולי החלו כבר הפגנות בכמה מוקדים באיראן, כולל בטהרן, במחאה על המצב הכלכלי הקשה ועל כוונת השלטונות להוציא להורג 3 צעירים שהשתתפו בהפגנות המחאה בחודש נובמבר שעבר, כוחות ביטחון רבים נפרסו בערים הראשיות באיראן.

מי עומד מאחורי הפיצוצים והשריפות?

האירוע האחרון בסדרת האירועים המיסתוריים באיראן אירע ב-16 ביולי, שריפת ענק פרצה בנמל בושהר בדרום המדינה ונשרפו בה 7 ספינות, לא היו נפגעים בנפש.
בעיר בושהר ממוקם כזכור גם כור גרעיני איראני.

מי שבוחן את האירועים בשבועות האחרונים באיראן מתרשם כי מדובר ב-2 סוגים של אירועים:

פיצוצים במתקנים צבאיים מוכרים ושריפות במתקנים שונים שטיבם איננו ברור לנו אך בהחלט ברור לאיראנים.

 

(תמונה : הוויזה טיל שיוט מדויק לטווח 1350 ק"מ)
(תמונה : הוויזה טיל שיוט מדויק לטווח 1350 ק"מ)

האם מדובר במבצע מתוכנן נרחב של פגיעה באתרים סודיים איראניים?

כדאי להיזכר באירועים שקרו, רק חלק מהם דווח באמצעי התקשורת הרשמיים של איראן, על השאר למד העולם מהדיווחים ברשתות החברתיות.

25 ביוני-פיצוץ במפעל הטילים בחוג'יר קרוב לטהרן.
26 ביוני-פיצוץ בבניין שבו סרקזות מתקדמות להעשרת אורניום במתקן הגרעין בנתנז שהוא "הלב" של תוכנית הגרעין האיראנית.
26 ביוני-פיצוץ בתחנת חשמל בעיר שיראז.
30 ביוני-שריפה גדולה במרפאה בטהרן, במבנה ששוכן מתחת לקרקע כתוצאה מדליפת גז, האיראנים טוענים כי מדובר במרפאת צילום MRI.
2 ביולי-שריפת ענק במפעל לא מוכר בצפון שיראז.
3 ביולי-שריפה גדולה במחסן גדול של סחורות בסאלמאס סמוך לטהרן.
4 ביולי- פיצוץ במתקן גז באהוואז בדרום איראן.
7 ביולי-פיצוץ במתקן בשם "סאפאחאן בראץ" שכנראה קשור ל"משמרות המהפכה" האיראניים.

14 ביולי-שריפה במפעל אלומיניום בעיר לאמרד, כידוע האלומיניום משמש ליצור צנטרופוגות.

באופן רשמי, האיראנים אומרים כי הם חושדים שישראל וארה"ב עומדות מאחורי הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז וכי הם עדיין בודקים את הנושא, העיתונות האמריקנית לעומת זאת טוענת בהסתמך על מקורות מודיעין, כי ישראל אחראית לפיצוץ באמצעות מטען רב עוצמה שהוחדר למתקן.

ישראל מעולם לא אישרה את מעורבותה בפיצוצים או בשריפות המסתוריים באיראן,היא שומרת על עמימות, שר הביטחון בני גנץ אמר ב-5 ביולי כי לא בהכרח צריך לקשור את ישראל לכל מה שקורה באיראן וכי יש עוד גורמים שפועלים באזור.

האתר "יאהו ניוז" דיווח כי ארה"ב ביצעה ב-2018 התקפות סייבר נגד "מדינות עויינות" כמו איראן ורוסיה באישור הנשיא טראמפ, לכן בהחלט אפשר להניח כי יתכן שמקור הפיצוצים והשריפות בחלק מהמתקנים האיראניים שפורטו לעיל נובע ממתקפות סייבר.

ההסברים האיראניים לאירועים האלה אינם מניחים את הדעת, רצף האירועים והעובדה כי נפגעו מתקנים רגישים מעורר שאלות רבות באיראן בעיקר נוכח העובדה שבעולם הערבי הדיעה הרווחת היא שישראל היא שעומדת מאחורי האירועים האלה.

איראן חלשה ומבודדת יותר מאשר בעבר, הסנקציות האמריקניות עושות את שלהן והמדינה נחלשת, איראן עדיין לא התאוששה מחיסולו של הגנרל קאסם סולימאני שהיווה מכה גדולה למשטר ההיאתולות, ישראל ממשיכה בתקיפת יעדים איראניים בתוך שטח סוריה והאיראניים ממשיכים בהתבססות הצבאית שם ואף חתמו באחרונה על הסכם צבאי נוסף עם המשטר הסורי.

לא מן הנמנע שאיראן אינה מאשימה רשמית את ארה"ב וישראל ברצף האירועים האחרונים מחשש שהאשמה ישירה כזו תחייב אותה להגיב במהירות כפי שעשתה לאחר חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני. יתכן שהמשטר האיראני מעדיף להתמקד כרגע בתגובה בחזית העיראקית והפעלת לחץ צבאי על צבא ארה"ב לסגת מעיראק באמצעות פיגועים נגדו באמצעות המליציות הנאמנות לה וחיסול אישים הנחשבים לפרו אמריקנים, כמו הפרשן העיראקי הישאם אלהאשמי, כדי לרשום הישגים בתוך החזית הפוליטית האיראנית.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי אם אכן ישראל היא זו שאחראית לכמה מההתקפות על המתקנים האיראניים, או על כולן, הרי שמדובר במדיניות חדשה של מעבר לתקיפות חשאיות בשטח איראן עצמה בהיקף גדול שלא היה עד כה,כנראה שהיא מעריכה כי הסכנה מצדה של איראן גדולה מאוד ואין להסתפק עוד בתקיפת יעדים איראניים בסוריה ובעיראק.

פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי ישראל מרחיבה כעת את המלחמה החשאית שלה נגד איראן.

אם אכן כך הם פני הדברים, הרי שמדובר במלחמה חשאית פתוחה מול איראן לאחר קבלת "אור ירוק" מארה"ב, איראן לא תיכנע בקלות, היא נחושה להגיע לפצצה גרעינית בכל מקרה ומשמעות הדבר הסלמה גם מצדה של איראן.

המשטר האיראני במבוכה, כנראה שאיננו רוצה להגיב כעת ישירות באופן צבאי מול ישראל עם "טביעת אצבע" מחשש כי יחטוף תגובה צבאית חזקה בגיבוי אמריקני לפני הבחירות לנשיאות בנובמבר, הדבר מתפרש בעולם הערבי כחולשה, עם זאת, אי אפשר לשלול תגובה כזו בעתיד.

עם זאת, נראה כי איראן החל כבר במתקפות סייבר קטנות נגד ישראל, מרשות המים נמסר כי בימים האחרונים היו 2 התקפות סייבר על מתקן משאבות בגליל העליון ועל מתקן מים באזור מטה יהודה, ההערכה של גורמי הביטחון היא כי איראן עומדת מאחורי ההתקפות, היא עשתה מתקפת סייבר דומה על מתקני מים בישראל בחודש אפריל האחרון.

ההערכה האיראנית היא כי הנשיא טראמפ מעוניין בהסלמה מול איראן כדי להסיט את ההתעניינות התקשורתית באופן טיפולו במשבר הקורונה ומהעימות עם סין.
העיתון "ראי אליום" דיווח ב-16 ביולי מפי מקורות לבנוניים המקורבים לאיראן כי איראן ושלוחותיה נערכות למלחמה כוללת, ההחלטה על כך נפלה בצמרת האיראנית, אך לא נקבע כיצד ומתי.

האתגר העומד בפני איראן הוא לזהות את הגורמים שתקפו את מתקניה בפיצוצים ושריפות ולעצור את התופעה, עד כה היא נכשלה בכך, אתגר נוסף נוסף מבחינת ההנהגה האיראנית הוא להגיב באופן "הולם" על ההתקפות האלה שיחזיר לה את כבודה הלאומי וישמור על מעמדה האזורי המוביל, גם זה עדיין לא קרה.
המתיחות באזור גוברת, אסור להיכנס לשאננות, אפשרויות ההסלמה בהחלט על הפרק.