עבור לתוכן העמוד
Menu

מצרים: "סיני 2018" סיכום ביניים

המבצע הצבאי בחצי האי ממשיך להעסיק אל א-סיסי ואת המערכת המצרית לפני הבחירות הקרבות

ב- 9 בפברואר יצא הצבא המצרי לפעולה רחבת הקף – המכונה "סיני 2018" – במטרה לחסל את ארגון המדינה האסלאמית – מחוז סיני, לשעבר "אנצאר בית אלמקדס", הפועל בעיקר בצפון סיני וגרם לפגיעה רבתי ברקמת החיים באזור.

מדובר באזור המיושב והמפותח ביותר בחצי האי והנושק לגבול עם ישראל. התוצאות בינתיים, אחרי שלושה שבועות אינן ברורות ונראה שארגון הטרור שומר עדין על פוטנציאל פעולה מסוים. ב-27 בפברואר הודיעה התקשורת המצרית כי הרמטכ"ל, מחמד פריד, ביקש מהנשיא סיסי להאריך את המבצע למשך שלושה חודשים נוספים. בקשה זו נעשתה במהלך טקס חנוכת המפקדה ללוחמה בטרור בנוכחותו של סיסי שהיה לבוש במדי צבא כנראה כדי לשדר נחישות. המפקדה הוקמה מזרחית לתעלת סואץ כלומר אי שם בסיני. הרמטכ"ל ציין בדבריו כי מדובר במבצע קשה ומסובך שכן הצבא פועל באזורים מאוכלסים שם החביאו המחבלים במקומות רבים מטעני נפץ (IED) מאולתרים הגורמים נזק רב.

המשמעות היא כי ארגון הטרור עדין מהווה הסכנה לא רק לתושבי סיני אלא גם לתדמיתו של סיסי לפני הבחירות לנשיאות האמורות להתקיים בימים 26-28 במרס. החשש הוא כפול. סיסי מבקש למנוע הן כי יופתע ע"י פעולת טרור גדולה שתפגע במערכת הבחירות שלו והן כי המחבלים יפגעו במרכזי ההצבעה במהלך הבחירות וישבשו אותן.

המבצע אינו מלווה בעיתונאים והמידע המתפרסם מפעם לפעם מקורו בדובר הצבא או במקור ביטחוני עלום שם שטיבו אינו ידוע. בהתאם למה שפורסם מדובר בפעולה משולבת של כוחות היבשה, האוויר והים בסיוע המשטרה ושרותי הביטחון. הם פועלים אומנם בעיקר בצפון סיני אבל חלקם התפרסו גם מערבית לקהיר שם בוצעו לאחרונה מספר פעולות ונחשפו ריכוזי מחבלים ובקצה המדבר המערבי באזור הגבול עם לוב משם עדין מוברחים לסיני כמויות גדולות של נשק, טילים וחומרי נפץ. אניות הצי המצרי סורקות את חופי הים התיכון וחופי דרום סיני כדי למנוע חדירת או בריחת מחבלים דרך הים.

מקור צבאי עלום שם אמר ליומון "אלמסרי אליום" כי במבצע משתתפים 35.000 חיילים בנוסף לכוחות המשטרה ושרותי הביטחון.

במסיבת עיתונאים כמה ימים קודם לכן ב-22 בפברואר הציג הדובר הרשמי של הצבא, תאמר אלרפאעי, את תוצאות המערכה כדלקמן: הצבא הרג 71 מחבלים ועצר 1852 מבוקשים וחשודים בפשיעה או בהשתייכות לארגון המדינה האסלאמית, אך רבים מהם שוחררו אחרי חקירה. הוא ציין כי 158 מטרות הושמדו בהפצצות מן האוויר ו- 413 בירי ארטילרי. עוד אמר כי הושמדו בסך הכל 1282 מקומות מסתור ששימשו את המחבלים לאגירת נשק ותחמושת, לייצור מטענים מאולתרים ולאחסנת פריטים הנחוצים לתפקוד תקין של ארגון המחבלים כגון אוהלים, ציוד רפואי ותרופות וגם מרכזי ניהול אדמיניסטרטיביים. בנוסף נחשפו שלושה פתחי מנהרות, המובילות כנראה לעזה, נתפסו 31 אופנועים ללא לוחיות זיהוי, הושמדו 53 חוות לגידול חשיש והוחרמו 39 טון של סמים שונים. מדובר בפעולה מקפת שיש להניח כי אכן פגעה משמעותית בכושר התפקוד של הארגון, אך עדין לא "עקרה אותו מן השורש" כפי שסיסי ביקש לעשות.

מנתונים אלה מסתבר כי הארגון הצליח להתפרס ולהתמקם היטב במרחבי צפון סיני במקומות מסתור רבים, הן במדבריות ובהרים והן בקרב האוכלוסייה האזרחית. מספר המחבלים אינו ידוע וההערכות נעות בין כמה מאות ליותר מאלף. אם אכן נתונים אלה נכונים הריגתם של 71 אינה משנה רבות את מצבת הכוח הפעיל שלהם.

ב-27 בחודש, במקביל לחנוכת המפקדה החדשה בסיני, פרסם דובר הצבא הודעה מספר 12 מאז תחילת המבצע בה נאמר, שהצבא הצליח למנוע מקבוצת מחבלים חמושים שהיו חגורים בחגורות נפץ לפוצץ את עצמם ליד ריכוז של חיילים ולחסלם וכי נעצרו עוד שבעה מחבלים על נשקם אחרי חילופי ירי. בראשון במרס פרסם הדובר את הודעה מספר 13 בה דיווח על הריגתם של 13 מחבלים נוספים ופגיעה במטרות נוספות של הארגון. נראה אפוא כי רבים מהמחבלים מצליחים להתחמק מכוחות הביטחון ועדין מסוגלים לתכנן ולהוציא לפועל פעולות חדשות אף אם הם מחוסלים בסופו של דבר. דווח גם כי שני קצינים נהרגו במהלך חילופי הירי עם המחבלים ובסך הכל עד עכשיו נהרגו כנראה פחות מעשרה חיילים וקצינים.

במפגשיו השונים במסגרות צבאיות ואזרחיות חוזר סיסי ומדגיש כי היה צורך מוחלט בביצוע של פעולה צבאית רחבת הקף, כי זו הדרך היחידה להביא ליציבות בסיני ובמצרים כולה. וכי הצבא ימשיך עד לחיסולו של הארגון.

האוכלוסייה האזרחית  אשר שילמה בעבר מחיר גבוה, ממשיכה בינתיים לשלם על רקע המתרחש. בשנה האחרונה תקף הארגון גם יעדים אזרחים. כזכור מחבלי הארגון הרגו כ-300 מתפללים במסגד רודה בביר אלעבד. עוד קודם לכן הם רצחו שבעה אזרחים בני הקהילה הקופטית תוך ימים ספורים ואיימו לרצוח את כל בני הקהילה בסיני. הקופטים, המתגוררים באל עריש וברחבי צפון סיני, שמנו 160 משפחות, הבינו כי איש לא יוכל להגן עליהם, ברחו כולם והשתקעו זמנית בפורט סעיד עד יעבור זעם.

המבצע הצבאי הנוכחי לא הפסיק את מצוקתם של האזרחים אלא אף החמיר אותה. על רקע הפעולות הצבאיות הושעו בצפון סיני הלימודים בבתי הספר, דרכים רבות נחסמו לתנועה אזרחית ובמספר מקומות נצטווו האזרחים להסתגר בבתיהם למספר ימים. גם אין הספקה סדירה של מזון ותרופות. השלטונות הציעו להעביר את הלימודים לבתי ספר במחוזות אחרים, אך האוכלוסייה אינה מסכימה והבעיה עדין לא באה על פתרונה.

לסיכום, אף אם המבצע פגע כנראה בצורה משמעותית בתפקודו של ארגון הטרור הוא עדין מסוגל להתארגן לביצוע פעולות חדשות והצבא המצרי יצטרך להמשיך את המבצע לעוד תקופה ארוכה. התפנותו של הצבא בשלב זה עלולה לפגוע בהישגיו. ישראל כמובן עוקבת מקרוב אחרי המתרחש בצפון סיני סמוך לגבולה ומסיעת למצרים במישור המודיעיני. היא נתנה את הסכמתה להכנסת כוחות צבא גדולים לסיני עוד בתחילת המערכה נגד ארגון הטרור, בניגוד להסכם השלום, מתוך הבנה כי מיגור הטרור בסיני ויציבותה של מצרים הם אינטרס חיוני של ביטחונה של ישראל.