עבור לתוכן העמוד
Menu

מצרים נגד חמאס

מצרים חידשה את ההתקפה התקשורתית על תנועת חמאס בגלל קשריה ההדוקים עם טורקיה וקטאר שהינן אוייבות של מצרים • מצרים מעבירה מסר לחמאס שלא יחצה את "הקווים האדומים"ולא ישתתף בניסיונות לזעזע את שלטונו של הנשיא א-סיסי

אחרי הפסקה ארוכה מאוד, חוזרת התקשורת המצרית הרשמית לתקוף את תנועת חמאס למרות "הפיוס" בין מצרים לחמאס לפני יותר מ-3 שנים, פתיחת מעבר רפיח בין מצרים לרצועה באופן קבוע והפסקת שיתוף הפעולה בין חמאס ברצועת עזה לשלוחת דאע"ש בסיני בכל הקשור לפעולות טרור נגד כוחות הביטחון של מצרים.

העיתון "אליום א-סאבע", אחד מהשופרות הרשמיים של המשטר המצרי, פירסם ב-20 בספטמבר כמה מאמרים נגד תנועת חמאס שבהם מתח עליה ביקורת קשה בשורה של נושאים:

א.חמאס לא מכירה בישראל, היא מגדירה אותה כאוייב ונלחמת בה, אך מאידך גיסא היא מנהלת עמה משא ומתן עקיף.

ב.חמאס מושחתת: כסף רב זורם אליה מחו"ל ובעוד היא דורשת מהעם הפלסטיני לשאת בעול המצור ברצועת עזה, ח'אלד משעל חי בארמונות בדוחא בירת קטאר, הוא העלה 15 ק"ג במשקלו ומתאמן בחדר כושר בזמן שעשרות פלסטינים בגדה וברצועה נהרגים מירי צה"ל.

ג. חמאס משרתת את האג'נדה של טורקיה וקטאר על חשבונן של מדינות ערב ותוקפת בחריפות את איחוד האמירויות על הסכם הנורמליזציה שחתמה עם ישראל,זאת בזמן שלטורקיה יש יחסים דיפלומטיים עם ישראל שנים רבות.

ד.חמאס ביצעה פעולות טרור נגד ישראל ונגד אזרחים אמריקנים.

ה. קטאר היא המממנת הראשית של תנועת חמאס, לקטאר יש יחסים סודיים עם ישראל למעלה מ-20 שנים אך היא מסתירה זאת, חמאס יודעת זאת, אך איננה מעזה לבקר את קטאר בעבור חופן דולרים.

ו.חמאס מונעת את הפיוס הפנים פלסטיני ומבצעת פשעים נגד העם הפלסטיני.

ז.חמאס מונעת כל פיתרון צודק של הבעייה הפלסטינית.

זעם מצרי

במהלך השבוע האחרון דווח באמצעי התקשורת הערביים כי המודיעין הטורקי חידש את הקשרים עם המודיעין המצרי למרות ששתי המדינות ניתקו את היחסים הדיפלומטיים ביניהן.

הנשיא ארדואן התייחס לנושא ב-18 בספטמבר ואישר כי קיימים קשרים בין המודיעין של ארצו למודיעין של מצרים ואמר:"אין לנו בעיה שיהיו קשרים בעניינים המודיעיניים העומדים על הפרק".

אולם מצרים זועמת על חמאס בגלל קשריה ההדוקים עם טורקיה ועם קטאר, שתי האוייבות המושבעות של משטרו של נשיא מצרים א-סיסי שמנהיגיה הם חלק מההנהגה העולמית של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית.

תנועת "האחים המוסלמים" במצרים הוצאה מחוץ לחוק על ידי הנשיא א-סיסי והיא מוגדרת כ"כארגון טרור".

טורקיה וקטאר מארחות בשטחן את מנהיגי "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים מייד לאחר עלייתו של א-סיסי לשלטון ונתנו להם מקלט מדיני.

קטאר מפעילה מדוחא את ערוץ "אל-ג'זירה" העוסק בהסתה נגד מצרים ואילו בטורקיה הוקמו שני ערוצי טלוויזיה "א-שרק" ו "מכמליין" של "האחים המוסלמים" העוסקים בהסתה רצופה נגד מצרים.

נראה שמצרים חוששת מאוד שבעקבות תהליך הנורמליזציה בין ישראל למדיניות ערב והבחירות הפנימיות להנהגת חמאס, בכירי חמאס יהדקו עוד יותר את הקשר עם טורקיה וקטאר ויסייעו לזעזע את השלטון במצרים בדרך מתוחכמת ללא "טביעות אצבע".

כזכור, חמאס הינה תנועת בת של תנועת "האחים המוסלמים" למרות שהיא מנסה להציג את עצמה כתנועה פלסטינית עצמאית.

קטאר וטורקיה מנסות להגביר את ההשפעה האזורית שלהן ומשתפות פעולה נגד מצרים.

חמאס גם זועמת על מנהיג חמאס, אסמעיל הניה, שהוליך אותה שולל ונסע לאיראן להשתתף בהלווית קאסם סולימאני ולהיפגש עם המנהיג העליון ח'מינאי, למרות הבטחה מפורשת שנתן למצרים שלא ייצא לטהרן, מאז ממוקם אסמעיל הניה בדוחא והוא מגיח משם לטורקיה וללבנון כדי לגייס כספים ולעשות את קמפיין הבחירות שלו לקראת הבחירות הפנימיות בחמאס.

לכן, יש להתייחס להתקפה התקשורתית המצרית על חמאס כמסר של אזהרה לארגון כדי שלא יחצה את ה"קווים האדומים" ולא יפעל עם "האחים המוסלמים" נגד המשטר המצרי.

בסוף השבוע שעבר קראה תנועת "האחים המוסלמים" לעם המצרי להיענות לקריאות הקבלן מוחמד עלי, שנמלט ממצרים לאחר שהסתכסך עם הנשיא א-סיסי וצמרת הצבא, ולצאת להפגין ברחובות נגד המשטר, אך היא נכשלה ושירותי ביטחון של מצרים שולטים היטב במצב.

לפני כחודש עצרו שירותי הביטחון של מצרים את מחמוד עיזת, מנהיג תנועת "האחים המוסלמים" וראש הנחש של הטרור המצרי.

מעצרו היווה מכה קשה לתנועת "האחים המוסלמים", שיבש באופן זמני את פעילות הזרוע הצבאי שלה וייבש את מקורות המימון, נראה כי היא פונה כעת, עד שתתאושש, לפעילות בזירה התקשורתית ומנסה להתסיס את הרחוב המצרי נגד משטרו של הנשיא א-סיסי.

 

הקבלן מוחמד עלי שנמלט לחו"ל מסייע לתנועת "האחים המוסלמים" לנגח את המשטר המצרי, סרטוני הוידיאו שלו שבהם הוא מספר על שחיתות צמרת השלטון והפרת זכויות האדם משודרים בערוצי הטלוויזיה של "האחים המוסלמים" מטורקיה.

למרות ההתקפה התקשורתית של המשטר המצרי על חמאס, מעבר רפיח ממשיך להיות פתוח לכניסת סחורות ובני אדם והמודיעין המצרי ממשיך לתווך בין ישראל לחמאס על יישום הבנות הרגיעה ועל עסקת חילופי שבויים חדשה, המתיחות הזו איננה מבשרת טובות, היא עלולה להשפיע גם על מצב הביטחון בגבול רצועת עזה וצריך להמתין ולראות אם תנועת חמאס תפנים את המסר המצרי.