עבור לתוכן העמוד
Menu

מצרים מודאגת מההסלמה בסיני

בקהיר מודאגים מהתגברות הטרור של שלוחת דאע"ש בצפון סיני ומהצטרפות פעילי הזרוע הצבאית של חמאס לשורותיו • הצבא המצרי מתקשה למגר את הטרור של דאע"ש בגלל מחסור במודיעין מדוייק ובגלל שהוא נעזר בשבטים הבדואים בחצי האי סיני

המצרים מודאגים מאוד מהתגברות פעילות הטרור של שלוחת דאע"ש בצפון סיני (ווילאיאת סינא-בערבית) בשבועיים האחרונים ששיאה היה התקפת טרור באזור העיירה ביר אלעבד שבה נהרגו 10 חיילים וקצינים של הצבא המצרי.

ההתקפה של דאע"ש שיבשה את כוונת שלטונות מצרים להודיע על תחילת עבודות התשתית הנרחבות בצפון סיני, הצבא המצרי תיגבר את כוחותיו בצפון סיני ונערך להתקפות נוספות מצדו של דאע"ש ששיאן עלול להגיע לקראת "עיד אלפיטר".

המודיעין המצרי מעריך כי התגברות הטרור נובעת מתחילת צום חודש רמאדאן, הנחשב לחודש קדוש שבו נוהג ארגון דאע"ש בכל שנה להגביר את התקפותיו, אולם סיבה נוספת הינה עריקה של פעילים מאומנים היטב של הזרוע הצבאית של חמאס "עז א-דין אלקסאם" לשורות דאע"ש והצטרפותם למלחמה נגד הצבא המצרי.

העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-5 במאי ממקורות מצרים כי קיים שת"פ מודיעיני נרחב בין המודיעין המצרי לבין ארגון חמאס במלחמה נגד שלוחת דאע"ש בצפון סיני.
על פי הדיווח,מצרים העבירה לחמאס מידע מודיעיני על 5 פעילים של הזרוע הצבאית של חמאס שערקו מן הארגון והצטרפו לשורות דאע"ש בסיני, ביניהם בן אחותו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר שהיה קצין בקומנדו הימי של חמאס.

העריקות מתבצעות באמצעות מעבר לצפון סיני מרצועת עזה דרך מנהרות שעדיין קיימות בשטח, למרות אזור החיץ שהקים חמאס באזור הגבול עם מצרים ולמרות הגדר האלקטרונית החדשה שבונה מצרים על הגבול עם רצועת עזה.

#Egypt- Ten soldiers have been killed in a blast targeting an armoured vehicle in the restive northern #Sinai on Thursday. #ISIS
📸 pic.twitter.com/TNDUZ9uOhR

— Mete Sohtaoğlu (@metesohtaoglu) May 1, 2020

יתכן שמשלחת ביטחונית של חמאס תצא בקרוב לקהיר לשיחות בנושא עם המודיעין המצרי וגם לדון במגעים לעסקת חילופי שבויים חדשה עם ישראל.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" דיווח ב-3 במאי כי הצבא המצרי החל לנקוט במדיניות חדשה בצפון סיני לגבי פעילי דאע"ש שהינם מבני השבטים הבדואים בסיני, הצבא המצרי מוכן לחון אותם ואת בני משפחותיהם ולספק להם הגנה בתמורה לכך שימסרו מידע מודיעיני על מפעיליהם בחו"ל.

האם יש לצבא המצרי הישגים במלחמה נגד דאע"ש?

הנשיא המצרי עבד אלפתאח א-סיסי מייחס חשיבות רבה לחיסול שלוחת דאע"ש בצפון סיני מכיוון שהיא מקרינה על כל המצב הביטחוני במצרים. היא משתפת פעולה בתכנון ובביצוע פיגועים ואימונים צבאים עם הזרוע הצבאית של תנועת "האחים המוסלמים" בכל רחבי מצרים, לכן צבא מצרים מקבל מהנשיא המצרי את כל הגיבוי הכלכלי, הכספי והביטחוני כדי לנסות ולחסל את התשתית החבלנית בחצי האי סיני.

בחודש נובמבר 2017 הטיל נשיא מצרים א-סיסי באופן פומבי על הרמטכ"ל מוחמד פריד חיג'אזי את המשימה להחזיר את השקט והיציבות לחצי האי סיני בתוך תקופה של 3 חודשים, בשיתוף עם משרד הפנים המצרי, והורה לו להשתמש בכל הכוח הדרוש להשגת המשימה.

#Rafah #Sinai- ISIS released images of the destruction of a Egyptian Army Minesweeper vehicle with an IED.

They lie about a lot of these (A real tendency in Sinai) but this seems legit. pic.twitter.com/CIfEtXULwm

— Cᴀʟɪʙʀᴇ Oʙsᴄᴜʀᴀ (@CalibreObscura) April 25, 2020

אולם, המשימה לא הושגה עד היום, למרות הצעדים הרבים שנקט הצבא המצרי בשטח: הקמת אזור חיץ של 2 ק"מ בגבול עם רצועת עזה, הריסת החלק המצרי של העיר רפיח, הריסת מנהרות הברחה על הגבול ושיתוף פעולה ביטחוני הדוק עם ישראל וארגון חמאס.

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי אחת הבעיות העיקריות המקשות על המצרים במלחמה נגד דאע"ש היא היעדר מידע מודיעיני מדוייק על פעילותו ושיתוף הפעולה ההדוק של שלוחת דאע"ש עם השבטים הבדואים בסיני, ששונאים את הצבא המצרי.

BBC: חברת התעופה "מאהאן" המזוהה עם משה"מ אחראית להפצת נגיף הקורונה במזה"ת

צבא מצרים טוען דווקא להצלחות במלחמה בטרור בסיני, דובר צבא המצרי פירסם ב-3 במאי נתונים על הצלחות הצבא.

בהודעה נמסר כי הצבא המצרי ביצע 22 פשיטות בתקופה האחרונה על מטרות טרור בצפון ובמרכז סיני והרג 126 מחבלים, ברשותם נתפסו נשק ותחמושת וחגורות נפץ מוכנות להפעלה.
עוד נמסר בהודעה כי הצבא המצרי עצר 266 מחבלים נוספים, השמיד 116 כלי רכב שלהם והרס-228 מקומות מסתור ששימשו את המחבלים.

הצבא המצרי לא ציין בהודעתו באיזו תקופה מדובר וגם לא מסר את שמות ההרוגים, השבטים הבדואים בסיני מטילים ספק רב באמינות ההדועה של הצבא המצרי ואומרים כי היא פורסמה לאחר הפיגוע שבו נהרגו 10 חיילים מצריים בהתקפה של דאע"ש והיא נועדה להעלות את המורל במצרים.

הצעה להפסקת פעולות הטרור בסיני

השיח' עלי מוחמד א-שריף,מנהיג בכיר בארגון "אלג'מאעה אלאסלאמיה" במצרים הציע ב-3 במאי בפוסט שפירסם בדף הפייסבוק שלו פיתרון לבעיית הטרור בחצי האי סיני.
הוא הציע כי ארגונו יתווך בין השלטון המצרי לשלוחת דאע"ש בסיני על בסיס ההצעה שהביא ארגונו בשנות ה-90 בזמן שלטונו של הנשיא חוסני מובארק.

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי אחת הבעיות העיקריות המקשות על המצרים במלחמה נגד דאע"ש היא היעדר מידע מודיעיני מדוייק על פעילותו ושיתוף הפעולה ההדוק של שלוחת דאע"ש עם השבטים הבדואים בסיני, ששונאים את הצבא המצרי. pic.twitter.com/yXkww6puoA

— יוני בן מנחם yoni ben menachem (@yonibmen) May 6, 2020

הוא תיאר את ההתרחשויות בחצי האי סיני כ "מלחמת נקם" בין הצבא המצרי לקבוצות החמושות וטען כי יש לשכנע את שני הצדדים להפסיק את המלחמה ושפיכות הדמים ביניהם שאף אחד לא מרוויח ממנה.

הוא הציע כי בכירים מארגונו יפגשו עם מנהיגי דאע"ש העצורים בכלא המצרי כדי לשכנעם להפסיק את ההתקפות ובשלב השני הם יפגשו עם המפקדים בשטח בסיני.
א-שריף הביע נכונות לקחת אישית חלק במאמצי התיווך.

באיראן מאיימים: עסקת הגרעין "תמות לנצח" אם ימשך אמברגו הנשק

ספק רב אם השלטון המצרי יענה ליוזמה החדשה, אין לו אמון בשום מנהיג דתי של הקבוצות האסלאמיות הקיצוניות במצרים, גורמים מצרים אומרים כי מאחורי הטרור של דאע"ש בצפון סיני עומדים מפקדת הארגון, קטאר וטורקיה ביחד עם תנועת "האחים המוסלמים" כדי לערער את השלטון של הנשיא א-סיסי.

ההערכה של הצבא המצרי היא כי צפויה הגברת פעילות הטרור של דאע"ש בחצי האי סיני במהלך חודש רמאדאן ונראה כי הוא ניצב בפני משימה קשה ומורכבת ומלחמה בטרור שתימשך עוד זמן רב.