עבור לתוכן העמוד
Menu

מצרים, חמאס וישראל – כולם מחכים לעבאס

מצרים מפעילה לחץ כבד על מחמוד עבאס להצטרף כצד להסכם הרגיעה בין ישראל לחמאס • עפ"י גורמים בחמאס, הסכם הרגיעה הבשיל אך יו"ר הרש"פ מנסה לטרפדו, הסכם רגיעה ארוך טווח ללא השתתפות הרש"פ לא יחזיק מעמד זמן רב

עפ"י דברים שאומרים נציגי הפלגים הפלסטנים שהשתתפו בדיונים בקהיר, הסכם הרגיעה בין חמאס לישראל הבשיל ואפשר היה כבר לחתום עליו לפני כמה ימים.
אולם, מצרים וחמאס מבינות כי השתתפות הרש"פ בהסכם היא חיונית וחשובה להצלחתו. לכן החליטה מצרים לנצל את תקופת חג הקורבן כדי לתת שהות ליו"ר הרש"פ, עבאס, לקבל החלטה ולשגר את משלחת פת"ח לקהיר ולהפוך לצד בהסכם.

עבאס דורש כי משלחת פת"ח תוביל את הדיונים על הסכם הרגיעה והיא שתחתום עליו בתוקף היותה הגוף הגדול ביותר באש"פ שהוא הנציג הבלעדי והיחידי של העם הפלסטיני.
ברור לכל כי זה לא יקרה. לכן כל עוד מחמוד עבאס מחזיק בעמדה הזו הסיכויים לצירוף הרש"פ כצד להסכם הרגיעה הם קלושים, דבר שמעמיד את ההסכם על כרעי תרנגולת.

מצרים מפעילה לחץ כבד על מחמוד עבאס לשגר את משלחת פת"ח לקהיר בתום חג הקורבן. ייתכן שמחמוד עבאס ישגר את המשלחת רק לשיחות עם המודיעין המצרי ללא נוכחות נציגי חמאס והפלגים הפלסטינים האחרים.

עפ"י גורמים בפת"ח, מחמוד עבאס מנסה להרוויח זמן ולמרוח את המצרים, המטרה העיקרית שלו היא לטרפד את הסכם הרגיעה בין ישראל לחמאס.
מצרים מודעת לכוונותיו של מחמוד עבאס, אין לה ברירה והיא משחקת את המשחק אף בסוף התהליך יש להניח שתתייצב ותאשים בגלוי את מחמוד עבאס בניסיון לטרפד את מאמצי הרגיעה.

מצרים מייחסת ברצינות רבה למצב ברצועת עזה הנחשבת ל"חצר האחורית" של מצרים, היא רוצה להבטיח את יציבות משטרו של הנשיא א-סיסי ושקט בצפון סיני שם עדיין פעילה שלוחת דאע"ש המכונה "מחוז סיני".

מטרתה לנטרל את שיתוף הפעולה בין חמאס לדאע"ש ועד כה היא הצליחה בכך, חמאס בגדה בדאע"ש והחליפה את הברית עמו בברית עם המודיעין המצרי.
הימים הקרובים הם ימים רגישים, הפסקת האש שהושגה ברצועה היא שברירית. חמאס ממשיכה בצעדות השיבה ובטרור ההצתות. כמו כן, התרחשו תקריות ירי לעבר חיילי צה"ל ללא נפגעים, אך ישראל איננה תוקפת יעדים בעומק הרצועה כדי לתת צ'אנס להמשך מאמצי הרגיעה.
ההערכה בקרב כל הפלגים הפלסטינים היא כי מחמוד עבאס שאיננו מעוניין בהסכם הרגיעה יעשה הכל כדי לטרפדו, בסופו של דבר, ללא הרש"פ ייתכן שתושג רק הפסקת אש זמנית וימשכו המאמצים לשכנע את מחמוד עבאס להצטרף להסכם.

הסכם רגיעה ללא מעורבות הרש"פ לא יפתור את בעיות היסוד של רצועת עזה, ייתכן שיהיה שיפור קל במצב אך לא שינוי מהותי, טיפול שורשי בבעיות הרצועה מחייב הסכם רגיעה ארוך של כמה שנים.

כדאי להנמיך ציפיות נוכח מה שמתרחש בשטח, בתוך ארגון חמאס יש גורמים שאינם מעוניינים בהסכם הרגיעה והם עלולים לנצל את פרק הזמן הזה שנוצר כדי לבצע פעולות טרור שיקשו על ישראל להבליג מבחינה צבאית ויביא לחידוש ההסלמה.

כל יום שחולף מבלי שהמצב התבהר מסכן את השגת הסכם הרגיעה, מחמוד עבאס איננו מתרגש, בנוסף לאיום שלו להפסיק את העברת הסיוע החודשי לרצועה בסך 96 מיליון דולר אם לא יקבל את הובלת הסכם הרגיעה, הוא מאיים עכשיו לפרק את המועצה המחוקקת הפלסטינית (פרלמנט), שבה יש לחמאס רוב של שני שלישים, ולהבעיר את סמכויותיה למועצה המרכזית של אש"פ.

הפסקת המגעים על הסכם הרגיעה, ולו לתקופת חג הקורבן, עוצרת את המומנטום ומאפשרת למחמוד עבאס זמן לתחבל תחבולות כדי לטרפדו.
הלכי הרוח ברחוב הפלסטיני הם די פסימיים,ההערכה היא שיושג הסכם רגיעה אך לא יושג הסכם פיוס בין פת"ח לחמאס, ולכן הסכם הרגיעה יהיה רעוע ולא יחזיק מעמד לאורך זמן.