עבור לתוכן העמוד
Menu

מצרים חושפת את קשר מימון הטרור בין חמאס לאחים המוסלמים

גורמי הביטחון של מצרים הצליחו לפצח את מנגנון המימון של פעילות הטרור של "האחים המוסלמים" וארגון חמאס במצרים • מדובר בהישג מצרי חשוב, אך מדינות אסלאמיות אחרות כמו טורקיה, פקיסטאן, מאלזיה ואינדונזיה מאפשרות לתנועת "האחים המוסלמים" וחמאס להשקיע בהן כספים למימון פעילות הטרור שלהן

בחודש אוגוסט האחרון הצליחו מנגנוני הביטחון המצרים להגיע לציון דרך חשוב בתחום המלחמה בטרור האיסלאמי הקיצוני וזאת לאחר 7 שנים של מצוד אינטנסיבי, הם הצליחו לעצור את מחמוד עיזת, המנהיג הזמני של תנועת "האחים המוסלמים" וראש הזרוע הצבאית שלה שאחראי לשורה של פיגועים במצרים.

מחמוד עיזת הנהיג את התנועה ממקום מסתור לאחר שב-2013 נעצר מוחמד בדיע, המדריך הכללי של התנועה, ומאז הוא כלוא בכלא המצרי. נגד מחמוד עיזת תלויים ועומדים עונשים של 2 גזרי דין מוות ו-3 מאסרי עולם לאחר שנשפט ונדון שלא בפניו.

על-פי הודעת משרד הפנים המצרי הוא נלכד ב-28 באוגוסט בדירת מגורים שבה הסתתר במזרח קהיר. גורמי הביטחון המצרי תפסו בדירה מכשירי טלפון סלולריים, מחשבים ומסמכים שחלקם היה מוצפן. מהדירה הזו הוא הפעיל את התנועה בכל רחבי מצרים וקיים את הקשר עם מנהיגי תנועת "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים לקטאר וטורקיה אחרי עלייתו של הנשיא א-סיסי לשלטון.

ההודעה על מעצרו של עיזת
ההודעה על מעצרו של עיזת

עיזת נחשב לדמות המסוכנת ביותר בתנועת "האחים המוסלמים" אחרי שמנהיג הזרוע הצבאית מוחמד כמאל חוסל לפני 4 שנים על-ידי גורמי הביטחון של מצרים. עיזת, יליד 1944 ואחד מתלמידיו הנאמנים של הוגה הדעות של "האחים המוסלמים" סייד אלקוטוב. הכינוי שלו במצרים היה "מיסטר איקס" או "הקופסה השחורה" של תנועת "האחים המוסלמים". בעבר ריצה עונש מאסר של 10 שנים בכלא המצרי בגלל פעילותו במסגרת תנועת "האחים המוסלמים".

בשנים האחרונות הוא היה אחראי לשורה של פיגועים בבכירי מערכת אכיפת החוק במצרים שפעלו על-פי הוראת הנשיא א-סיסי נגד תנועת "האחים המוסלמים".

בין היתר הוא אחראי לרצח התובע הכללי של מצרים הישאם ברכאת ב-2015 וראשי הביטחון המצרי הגנרל עאדל רג'אא'י והגנרל וואיל אלטאחון. מחמוד עיזת היה המממן העיקרי של תנועת "האחים המוסלמים", מתאם הקשר עם תנועת "האחים המוסלמים" העולמית ועם מנהיגי התנועה שנמלטו לקטאר וטורקיה וקיבלו שם מקלט מדיני.

 

 

המימון החשאי

גורמי הביטחון של מצרים גילו במהלך החקירה כי עיזת הינו אוצר בלום של מידע על פעילות המימון של תנועת "האחים המוסלמים" במצרים  והקשר שלה אל ארגון חמאס ותנועת "האחים המוסלמים" העולמית.

 

 

עכשיו מתחילים להתפרסם פרטים ראשוניים על תוצאות החקירה בכל מה שקשור למערכת המימון של תנועת "האחים המוסלמים" במצרים ושל ארגון חמאס.

ערוץ "אל-ערביה" פירסם ב-14 בדצמבר כי חקירתו של מחמוד עיזת גילתה מידע חשוב ומסוכן על פעילות ההשקעות של כספי תנועת "האחים המוסלמים", כתוצאה מכך נעצרה קבוצה של אנשי עסקים מצרים שהשתמשו בכספים האלה ומימנו את פעילות הטרור של התנועה מרווחי הכספים שהושקעו.

בדיווח נמסר כי תנועת "האחים המוסלמים" במצרים פועלת כ"מאפיה בינלאומית רבת זרועות" שחילחלה לכל תחומי החיים במצרים ובחלק ממדינות ערב.

העיתונות המצרית חוגגת את דבר המעצר
העיתונות המצרית חוגגת את דבר המעצר

כמה מקבוצת אנשי העסקים המצרים שנעצרה והשקיעה את כספי תנועת "האחים המוסלמים" השתייכו למעשה לתנועה ואחרים היו נאמנים לה. הם ניהלו את השקעות התנועה בתמורה לחלוקת הרווחים בין התנועה לבינם.

מדובר באנשי עסקים מפורסמים ובהם:

ספוואן ת'אבת,יו"ר דירקטריון של חברת חלב גדולה

א-סייד אל-סווירקי, בעלים של רשת חנויות בגדים

סעיד עבד אלחלים אלעפיפי-בעלים של חברת כותנה וחברת לוגיסטיקה מתקדמת

כמו כן, חאלד אלאזהרי, השר לענייני כוח אדם לשעבר תחת הנשיא מוחמד מורסי,איש "האחים המוסלמים", וחאתם עבד א-לטיף, שר התחבורה לשעבר באותה ממשלה.

החקירה של מחמוד עיזת חשפה עוד 3 חברות מצריות שהשקיעו כספים של "האחים המוסלמים" ומהרווחים של ההשקעות מימנו את פעילות הטרור של התנועה, מדובר בחברה לקוסמטיקה, חברה לניהול מרכזי ספורט וחברה לשירותי חילוץ והובלה.

החקירה המצרית גילתה גם פעילות פיננסית הקשורה לארגון חמאס.

בחקירה התברר כי תנועת "האחים המוסלמים" משקיעה את כספי חמאס בכמה חברות במצרים ומחוצה לה בתמורה ל-30 אחוזים מן הרווחים.

מכה ל"אחים המוסלמים"
מכה ל"אחים המוסלמים"

מנהיגי חמאס קיבלו תרומות לתמיכה בפעילותם כמו כן תרומות אחרות שאספו כדי לסייע לתושבי רצועת עזה.

הם קיימו פגישות בכמה מדינות ערביות, כולל סוריה ואלג'יריה, בנוסף לסיוע הכספי שהם מקבלים מאיראן.

60 אחוזים מכספי התרומות הללו מוזרמים לקופת תנועת "האחים המוסלמים" הבינלאומית שמושקעים על ידה, 40 האחוזים הנותרים מחולקים בין ראשי התנועה, 30 אחוזים מהרווחים מועברים לארגון חמאס.

אלו הן מסקנות החקירה הראשוניות שהודלפו לתקשורת המצרית והסעודית, החקירה עדיין בעיצומה, הפעילות הכלכלית של תמנון רב הזרועות של "האחים המוסלמים" היא חלק מהאידיאלוגיה של סייד קוטוב שתומכת בלגיטימציה של הריסת מוסדות השלטון במצרים.

מאז הקמתה פועלת תנועת "האחים המוסלמים" במצרים להקים מערכת חוקית להשקעות הכספים והשמירה על הרכוש באופן כזה שהממשלה המצרית תתקשה למצוא סיבה חוקית להחרים את הכספים והרכוש.

אולם, הפרטים שנחשפו בחקירה הם מספיקים מבחינה חוקית וממשלת מצרים כבר פעלה להקפיא את הכספים והרכוש בהתאם לחוק המצרי שמתייחס לתפיסת כספים ורכוש של ארגוני טרור, בסך הכל מדובר בהישג מצרי חשוב, אך יש עדיין מדינות ערביות ומוסלמיות שמאפשרות לחמאס לנהל בהן פעילות כספית וכלכלית כדי לממן את פעילות הטרור שלו כמו טורקיה, פקיסטאן, אינדונזיה ומאלזיה.