עבור לתוכן העמוד
Menu

עזה: לא מלחמה ולא רגיעה

מצרים פועלת למניעת הסלמה ברצועה והגישה למשלחת חמאס רעיונות חדשים להרגעת המצב עד להשגת פיוס פנים פלסטיני • יו"ר הרש"פ לא הסיר את איומו להטיל סנקציות חדשות על הרצועה שעלולות להביא לעימות צבאי בין חמאס לישראל

עזה על סף פיצוץ: ארגון חמאס פרסם ב-30 בספטמבר הודעה אופטימית על סבב השיחות הראשון של משלחת חמאס בראשות צאלח אלעארורי שיצאה לקהיר לשיחות עם ראש המודיעין המצרי. בהודעה נאמר כי השיחות היו מעמיקות וכי הושגה בהן התקדמות ניכרת בעמדות של 2 הצדדים.

עפ"י דיווח העיתון "אלערבי אלג'דיד" מה-30 בספטמבר, משלחת חמאס זומנה לקהיר לדיון בהצעה מצרית חדשה למניעת הסלמה ברצועה באופן חלקי עד להשגת פיוס בין פת"ח לחמאס. זאת מכיוון שמצרים קיבלה את עמדת הרש"פ כי יש להשיג פיוס קודם לרגיעה עם ישראל.
מצרים פועלת להרגיע את המצב וגם נורבגיה נכנסה עמוק לתיווך בנושא השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידי חמאס, ששחרורם הוא תנאי ישראלי להניע הסכם רגיעה ארוך טווח עם חמאס.

העיתון הלבנוני "אלאח'באר" המקורב לחזבאללה, דיווח ב-1 באוקטובר כי שליח נורבגי ביקר ברצועת עזה בחודש שעבר כדי לדון בנושא וכי ארגון חמאס מגלה גמישות בכל הקשור לדרישתו שישראל תשחרר את המחבלים ששוחררו במסגרת "עסקת שליט" אך נעצרו מחדש לאחר ששבו לפעילות טרור.

מצרים פועלת בחוזקה כדי להרגיע את המצב ברצועה, לאחר שעפ"י גורמים בכירים בירושלים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש בפגישתו, במהלך דיוני העצרת הכללית באו"ם בשבוע שעבר, עם נשיא מצרים א-סיסי לרסן את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אשר דוחף את הרצועה לפיצוץ.

עפ"י גורמים בכירים בפת"ח, מחמוד עבאס מתכנן לכנס ברמאללה, במחצית החודש, את המועצה המרכזית של אש"פ כדי להעביר בה החלטה על התנתקות הרש"פ מרצועת עזה והפסקת המימון החודשי בסך 96 מיליון דולר לרצועה בנוסף לסנקציות נוספות.

המצב ברצועת עזה על סף פיצוץ, ביום שישי שעבר נהרגו בעימותים עם חיילי צה"ל על גבול הרצועה 7 פלסטינים ועוד כ-400 נפצעו, בשבועיים האחרונים עלה מספר המשתתפים בהפגנות וגבר השימוש בהשלכת מטעני חבלה, רימוני יד ובקבוקי תבערה לעבר חיילי צה"ל על הגבול.

גם טרור ההצתות באמצעות בלונים ועפיפוני תבערה התגבר באופן משמעותי כולל הפעילות של "יחידות ההעסקה הליילית" של חמאס על הגבול עם ישראל.
בכיר חמאס אחמד בחר, איים ב-30 בספטמבר על ישראל כי אם לא יוסר המצור באופן מיידי," הפיצוץ יתרחש בפרצופו של הכיבוש הישראלי".
הפלגים הפלסטינים ברצועה בראשות חמאס מאותתים כי ישובו לאופציית העימות הצבאי עם ישראל. לאחר פגישה של צוות "חדר המבצעים המשותף" הודיעו הפלגים הפלסטינים ב-30 בספטמבר כי הם בוחנים את אפשרויות התגובה כלפי "הפשעים הישראלים נגד צעדות השיבה".

ארגון חמאס, שמוביל את המדיניות בשטח, קשוב לרחשי הציבור והלכי הרוח של תושבי הרצועה, 7 ההרוגים במהלך ההפגנות ביום שישי שעבר מהווים מכה קשה לארגון שעד כה, למרות שחלפה חצי שנה מתחילת קמפיין צעדות השיבה, לא הצליח להשיג שום הישג מדיני, המצור על הרצועה נמשך ואין שום הקלה משמעותית על חיי תושבי הרצועה.
גורמים בחמאס טוענים כי הארגון נחוש ללכת עד הסוף נגד ישראל מכיוון שאין לו מה להפסיד. בשטח נוצר מצב ביניים לא ברור, אין פיוס בין חמאס לפת"ח ומאידך גיסא אין מצב של רגיעה בין חמאס לישראל. הרגיעה הזו תלויה בהשגת פיוס בין חמאס למחמוד עבאס שמנסה לדחוף את חמאס וישראל לעימות צבאי גדול כדי להרוויח ממנו. רצועת עזה נדחקה לפינה וגורמים בחמאס אומרים שאם לא תושג התקדמות בשיחות קהיר הארגון יאלץ להסלים את המצב הביטחוני מכיוון שעד כה לא נמצא שום פתרון לבעיית המצור.

ארגון חמאס הסלים את המצב הביטחוני בשבועיים האחרונים כדי להאיץ במתווכים השונים לקדם את העניינים, הארגון מנסה לייצר לחץ על ישראל ומצרים כדי שיפעילו לחץ על מחמוד עבאס להיענות לדרישותיו בנושא הפיוס הפנים פלסטיני.
גורמי ביטחון בכירים בישראל מעריכים כי ארגון חמאס נערך לעימות צבאי כולל עם ישראל למרות שהוא אינו מעוניין בו, העימות הצבאי בין חמאס לישראל הוא רק שאלה של זמן, לא ברור מתי הנהגת חמאס תקבל את ההחלטה, סביר להניח שהיא תקבל קודם החלטה על עימות צבאי מוגבל שבו היא תנסה לשלוט על גובה הלהבות אך העניינים בהחלט עלולים לצאת מכלל שליטה ולהתדרדר לעימות צבאי כולל.

כלל שמתארכים הדיונים בקהיר גוברים סיכויי ההסלמה אם לא תושג פריצת דרך, ברקע הדברים האיום של מחמוד עבאס לכנס במחצית החודש את המועצה המרכזית של אש"פ כדי להחליט על סנקציות חדשות נגד הרצועה, בינתיים אין שום שינוי בעמדתו של מחמוד עבאס.