עבור לתוכן העמוד
Menu

מצרים הקפיאה את נושא הפיוס

המודיעין המצרי ממוקד כעת במאמץ למנוע הסלמה והתלקחות בגבול רצועת עזה ולראשונה הקפיאה מצרים את מאמציה להשיג פיוס פנים פלסטיני.המצרים הגיעו למסקנה כי אפסו הסיכויים לפייס כרגע בין הרש"פ לחמאס וכי יש לתת עדיפות לנושא הרגיעה כדי שאינטרס הביטחון הלאומי שלהם לא יפגע.

מצרים מעורבת מאוד בנעשה ברצועת עזה, לא מאהבתה אל העזתים אלא מתוך רצון לשמור אל האינטרסים של הביטחון הלאומי שלה – שקט ויציבות ברצועת עזה מבטיחים גם יציבות במצרים במיוחד בצפון סיני.

לכן, מצרים פועלת במרץ להשגת רגיעה בין ישראל לארגוני הטרור הפלסטינים ברצועה ובראשם ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי.

עד לפני כמה שבועות ניהלה מצרים דיונים עם הפלגים הפלסטינים במקביל בשני נושאים עיקריים, בהבנות הרגיעה עם ישראל ובפיוס הפנים פלסטיני, אולם, גורמים בחמאס מדווחים כי באחרונה הקפיאה מצרים את הדיונים בנושא הפיוס.

נושא הפיוס הפנים פלסטיני איננו נמצא עוד בסדר היום של ראשי המודיעין המצרי, גם משלחת המודיעין המצרי שמגיעה כמעט כל שבוע לשיחות עם ראש הארגונים ברצועת עזה איננה מבקרת עוד במוקאטעה ברמאללה כפי שנהגה לעשות בעבר.

במקום זאת יוצאת המשלחת המצרית לתל אביב לשיחות עם ראשי מערכת הביטחון הישראלית.

המצרים הבינו שיו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, איננו מעוניין כעת בפיוס, במיוחד לאחר הדרישה של חמאס לשותפות שלטונית עם הרש"פ  ויצוג הולם במוסדות אש"פ.

ארגוני החמאס והג'יהאד האסלאמי אינם מוכנים לדון בדרישה של מחמוד עבאס שהזרועות הצבאיות שלהם יתפרקו מנשקן וימסרו אותו לרש"פ. עבאס כינה את הארגונים האלה בפני ההנהגה המצרית במילה "מליציות" ודרש נחרצות את פירוק הזרועות הצבאיות של כל הארגונים ברצועה ובכך סתם את הגולל על כל אפשרות של השגת פיוס לאומי, מבחינת חמאס והג'יהאד האסלאמי מדובר ב"קווים אדומים" שאסור לחצות אותם.

המצרים הבינו שאין עוד טעם להתעקש על נושא הפיוס ולקחו פסק זמן מן הנושא. מה שמטריד אותם יותר היא האפשרות של התלקחות עימות צבאי נרחב בגבול הרצועה בחודשי הקיץ.

זיאד נח'אלה, מנהיג הג'יהאד האסלאמי, לא הסתיר את הערכתו כי צפויה מלחמה בקיץ ברצועת עזה מפני ראשי המודיעין המצרי שעימם נועד בשבוע שעבר בקהיר.

במודיעין המצרי יודעים כי נח'אלה מחובר חזק לאיראן ויתכן שהוא מדבר מגרון אדוניו בטהרן, גם המתיחות הגוברת בימים האחרונים בין ארה"ב לאיראן מגבירה מאוד את חששות המצרים כי האיראנים ינסו להדליק  2 חזיתות נוספות, ברמת הגולן וברצועת עזה.

לכן, מאמצי המודיעין המצרי מתמקדים כעת  בישום הסכם הרגיעה בין ישראל לחמאס, הכסף הקטארי בסך 30 מיליון הגיע לרצועה ויתן "חמצן כלכלי" לכמה עשרות אלפי משפחות במהלך חודש רמאדאן ועיד אלפיטר.

מרחב הדיג נפתח מחדש וגם המעברים ארז וכרם שלום, בימים הקרובים יעשה מאמץ ישראלי ליישם את שאר התחיבויות הרגיעה בנושא החשמל והסחורות.

מצרים רגועה בעקבות ההבהרות האמריקניות בערוצים החשאים וגם בהודעות של השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט כי "עסקת המאה" איננה כוללת את חצי האי סיני וכי אין כוונה להעביר לשם שום פלסטיני מרצועת עזה.

המצרים יודעים היטב כי נוכחות קבועה של פלסטינים בחצי האי סיני תהפוך אותם ל "גיס חמישי" שמשתף פעולה עם שלוחת דאע"ש ועם תנועת "האחים המוסלמים" לפעולות טרור נגד המשטר המצרי, המצרים כבר היו בסרט הזה בעבר והם אינם סומכים על הפלסטינים.

מצרים  מרוכזת במאמצים להקל את המצור הכבד על רצועת עזה. ראשי חמאס כבר איימו לפני כמה חודשים על המודיעין המצרי כי אם לא יוסר המצור הישראלי מעל הרצועה,עלול הדבר להביא לעימות צבאי נרחב עם ישראל וגם לכך שעשרות אלפי עזתים יפרצו את הגבול ויכנסו לשטח סיני בחיפוש אחרי מזון ועבודה.

המאמץ של המודיעין המצרי ממוקד בניסיון לבלום כל התלקחות אפשרית בגבול רצועת עזה, זו המשימה העיקרית שנמצאת כעת בראש מעייניו.

העובדה שמצרים הניחה כעת הצדה את נושא הפיוס הפנים פלסטיני מעידה עד כמה עמוק הוא המשבר בין תנועת פת"ח לבין תנועת חמאס, מצרים מנסה כבר 12 שנים להביא לאחדות לאומית פלסטינית כדי לקדם הסדר מדיני עם ישראל שיביא יציבות לאזור אך למרות כל הסכמי הפיוס שהשיגה אף אחד מהם לא החזיק מעמד.

מצרים איננה רוצה להודות בכישלונה כמתווכת בין הפלגים הפלסטינים, אולם העובדה שהיא הקפיאה כעת את נושא הפיוס מהווה הכרה בכך ששינוי יכול להתרחש רק אם תתחלף ההנהגה הפלסטינית של הרש"פ ברמאללה, יתכן שבעוד חודש היא תשוב ותחדש את מאמצי הפיוס לאחר פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

לרש"פ וכל הארגונים הפלסטינים יש מכנה משותף והוא ההתנגדות לתוכנית השלום האמריקנית החדשה ויתכן שמצרים תנצל זאת לנסות ולחדש את נושא הפיוס הפנים פלסטיני.