עבור לתוכן העמוד
Menu

"איראן יכולה לחרוש את ישראל גם ללא נשק גרעיני"

כך אמר מפקד חיל הטילים והחלל • איראן מיישמת את הנחיית המנהיג לניהול מערכה היברידית

הגנרל אמיר עלי חאג'יזאדה (Amir Ali Hajizadeh), מפקד חיל הטילים והחלל של משה"מ של איראן, התייחס במהלך "מפגש חזון" עם חוקרי אוניברסיטת פרדוסי בעיר משהד, לבעיות הכלכליות הניצבות בפני איראן ולחוסנה הלאומי. במהלך הנאום "עקץ" חאגיזאדה מספר פעמים את מדיניותו החלשה של הנשיא רוחאני וממשלתו שהביאו את איראן למצבה הנוכחי והדגיש כי לפחות בתחום ההתעצמות הצבאית הגיעה איראן לעצמאות המדאיגה את אויביה וזו אף מאפשרת לה "לחרוש את ישראל מספר פעמים גם ללא צורך בנשק גרעיני".

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

ערוץ טלגרם המזוהה עם משה"מ הפיץ סרטון ערוך של נאומו[1]. חאג'יזאדה הדהד במהלך נאומו מרכיבים מרכזיים מ"חזונו" של המנהיג ח'אמנהאי הן בכל הקשור לצורך לניהול "מערכה היברידית" מול אוייביה של המדינה והן בכל הקשור ליישם כלכלת ההתנגדות בתחום הייצור העצמי והעדר התלות בגורמים זרים. גם במהלך המשא ומתן בתחום הגרעין שבה איראן ומגדישה כי החזרה להסכם אינה קושרה כך ליישום המדיניות הכלכלית וכי, במשתמע, איראן יכולה גם להסתדר היטב ללא הסכם גרעין.

הכותרת הראשית של העיתון "כיהאן" 23.8.2022 על סמך דברי המפקד הבכיר של משמרות המהפכה: "נוכל לחרוש את ישראל כמה פעמים גם ללא ראש נפץ גרעיני"
הכותרת הראשית של העיתון "כיהאן" 23.8.2022 על סמך דברי המפקד הבכיר של משמרות המהפכה: "נוכל לחרוש את ישראל כמה פעמים גם ללא ראש נפץ גרעיני"

חאג'יזאדה הדגיש,  כי איראן נתונה בשנים האחרונות ל"מערכה היברידית" מצד האויבים אך עתה כשלמדינה יש ממשלה מהפכנית (בראשות אבראהים ראיסי) (ובמשתמע, ולא ממשלה רופסת מתרפסת כלפי מערב כמו בתקופת  הנשיא הקודם חסן רוחאני) איראן תוכל להתגבר על מכלול הבעיות  בפניהן היא נצבת.

המנהיג העליון, ח'אמנהאי, אמר  (8 פברואר) כי אויביה של איראן מנהלים נגדה "מערכה הברידית" ולכן עליה לעבור מהגנה להתקפה במספר תחומים "ביטחון, כלכלה ותקשורת". אמירה זו זכתה לתהודה רבה בקרב העיתונות האיראנית וחאג'יזאדה שב ומהדהד אותה לצד הדגשת תוכניתו הכלכלית של המנהיג בנאומו. בשעתו פרסם "כיהאן" חלקים מתפיסתו של ח'אמנהאי, בה טען שח'אמנהאי השכיל  להתעלות מעל אזלת היד של הנשיא רוחאני ולהציב את איראן כיריב ראוי מול ארה"ב בכל הקשר לניהול מערכה הברידית[2].

מתנגדי המשטר טענו אז כי ח'אמנהאי נתן אז את האות לניהול מערכה רחבה נגד מתנגדי המשטר בחו"ל ובכלל זאת התנקשויות, פעילות מודיעין ברשתות החברתיות.[3] לאחר דברי ח'אמנהאי הפיצה רשות השידור האיראנית פוסטר הממחיש את אופי המלחמה המנוהלת נגד איראן ובכלל זאת במהלך שיחות הגרעין[4].

חאג'יזאדה הדגיש, כי לבעיות הכלכליות של איראן אחראים שני גורמים עיקריים: גורמים זרים ואויבים במערב אשר כפו סנקציות על איראן שהחלו בתקופת נשיאותו של ברק אובמה והגיעו לשיאן תחת ממשל טראמפ ושמו להן למטרה למוטט לחלוטין את יסודות הכלכלה של איראן; הגורם השני קשור למכשולים פנימיים והאשמים בכך הם אותם הגורמים שתלו תקווה באמריקה ולא נקטו בפעולות הנחוצות במהלך 8 שנים (שוב עקיצה לרוחאני). הוא סכם ואמר כי ואמר: מדיניות אמריקנית מחוץ וחולשה מבית, שנטעה תקוות שווא, שמשו בתנועת מלקחיים להחלשת יסודות כלכלתה של איראן..

חאג'יזאדה נחשב לאחד ממתנגדיו המובהקים של הנשיא רוחאני  ואף כיום לאחר שרוחאני לא ממלא  שום תפקיד בקבלת החלטות ואיבד מהשפעתו על ח'אמנהאי, הוא שב ותוקף אותו וממשיך לעקוץ אותו בפומבי.

בהתייחסו למדיניות הגברת הייצור עליה הכריז המנהיג ח'אמנהאי במסגרת מה שהגדיר כלכלת ההתנגדות ואמר, כי איראן הייתה צריכה להגביר את הייצור שלה בהתאם להנחיות  ח'אמנהאי, שאף הוא הכריז על השנה הנוכחית כ"שנת ייצור על בסיס טכנולוגיה מתקדמת…כדי להפטר מהתלות בחו"ל". לדבריו, איראן השכילה לעשות כך במסגרת התעשיות הביטחוניות, הצליחה לנתק את תלותה בזרים וממדינה שהיית מייבאת אפילו תיל הפכה למעצמה אזורית שמייצאת מל"טים…ואף נהנית עתה גם מעליונות במרחב האווירי, "באופן שהאויב המערבי מדבר ללא הרף לצורך לרסן את היכולות של איראן בתחום המל"טים והטילים".

בחלק זה של דבריו, ח'אג'יזאדה אמר, כי "אין לנו (נשק) גרעין, אבל ראשי הנפץ שלנו מספיקים כדי לחרוש את ישראל". (ח'אג'יזאדה נקט לשון תרתי משמע ומתייחס למעשה גם לצעירים משכילים של איראן כראשי נפץ האמיתיים של מדינתו) .הוא סיכם את דבריו במשפטים אלה: יש חשיבות עליונה לכך שקברניטי המדינה יחדירו רוח ומוטיבציה למוחם ולליבם של הצעירים והאליטות של המדע ולהיות נועזים ולקחת סיכונים (למען הצלחת איראן).

בכירים איראנים נוספים ובהם מפקדי במשה"מ התייחסו לאחרונה לחולשת ישראל אל מול עוצמת איראן וחזבאללה. מחמד רצ'א נקדי, סגן מפקד משה"מ לענייני תאום אמר (21 אוגוסט) כי כיום חזבאללה וההתנגדות האסלאמית נמצאים בשיא כוחם וכי ל"חזבאללה יש את כח היבשה הגדול באזור היכול להרוס את האוייב הציוני"[5] יו"ר המג'לס (פרלמנט) ציין (14 אוגוסט), כי ישראל נצבת בפני קריסה וחלק שבחים לעוצמת חזבאללה והג'האד האסלאמי[6].

מחמד רצ'א נקדי, סגן מפקד משה"מ לענייני תאום של איראן
מחמד רצ'א נקדי, סגן מפקד משה"מ לענייני תאום של איראן

מספר שבועות לאחר חתימת הסכם הגרעין בשנת 2015 בעת נשיאותו של רוחאני, אמיר עלי חאג'יזאדה ובכירים נוספים במשמרות המהפכה שיגרו טילים בליסטיים עליהם כתוב יש להשמיד את ישראל. חסן רוחאני אז תקף בחריפות את הקצונה הבכירה של משה"מ והאשים אותם בניסיון להכשיל את הסכם הגרעין . גם לאחר שטראמפ הוציא את ארה"ב מההסכם, רוחאני במספר הזדמנויות הדגיש, כי את חלקם הנכבד אחריותם של מפקדי משה"מ לכישלון הסכם  וקבע כי אין לסלוח להם.

טהראן ממתינה לתשובת ארה"ב על תשובתה להצעתן האחרונה של מדינות אירופה בנושא הסכם הגרעין. בינתיים היא מאשימה את ארה"ב בדחיינות ובגרירת רגלים (כותרת העיתון "כיהאן באנגלית מה-23 אוגוסט)  ואת מנכ"ל סבא"א גרוסי ("אדם מפוקפק שאין להאמין לו")  כמי שמכשיל את החתימה על הסכם בשל "שיתוף הפעולה שלו עם ישראל"[1]. בד בבד, איראן ממשיכה להדגיש כי מבחינתה היא יכולה להמשיך לנהל את תוכנית הגרעין שלה, מדיניותה הכלכלית, הצבאית והאזורית גם מבלי חתימה על הסכם.

בכיריה משדרים אווירה עסקים רגיל בתחומים אלה וטוענים כי חתימה מחודשת על הסכם גרעין לא צפויה לחולל כל שינוי במרכיבי מדיניות החוץ והפנים של איראן, בעיקר לא בכל הקשור להמשך המאבק בישראל, התעצמותה הצבאי, המאבק באויבי המשטר מבית ומחוץ  וניהול המערכה הכוללת לשמירת יציבותה של איראן והקרנת הכוח שלה במרחב.

 

[1] https://t.me/SEPAHCYBERY/50595  ; https://tinyurl.com/kayhanirfanews248019 https://www.um.ac.ir/news/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87.html

[2] https://tinyurl.com/wvaspcke

[3] https://twitter.com/journalist_afg/status/1503450609600577547

[4] https://twitter.com/qazvinmedia/status/1491029990070419456

[5] https://www.farsnews.ir/en/news/14010530000511/IRGC-Depy-Cmmander-Hezbllah-Frces-Can-Annihilae-Israeli-Regime's-Army

[6] https://en.mehrnews.com/news/190178/Decline-of-Zionist-regime-very-closer-than-ever-Ghalibaf

[1] https://kayhan.ir/en/news/106097/the-villain-of-the-piece-at-the-iaea