עבור לתוכן העמוד
Menu

מפקד חדש ל CENTOCOM – איראן נותרה הבעיה החשובה

בטקס חילופי המפקדים הדגיש שר ההגנה של ארה"ב את חשיבות השת"פ באזור ואת הניסיון למנוע מאיראן להפוך למעצמה גרעינית

השבוע נערך טקס החלפת המפקדים ב-CENTCOM בו נאם שר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין ואמר: "האזור המכוסה על ידי הפיקוד המרכזי של ארה"ב הוא המקום שבו אנו מגנים על דרכי המים כדי שהמסחר העולמי יוכל לזרום".

"זה המקום שבו אנחנו נלחמים בטרוריסטים שמאיימים על האזרחים שלנו. וזה המקום שבו אנחנו עובדים עם השותפים שלנו כדי להתמודד עם חוסר היציבות של איראן ושלוחיה", הוסיף.

הוא המשיך: "ולכן CENTCOM היא מפ]קדה מרכזית באבטחה שלנו. מרכזית במוכנות שלנו. ומרכזית במשימה שלנו".

בנאומו התמקד אוסטין בשותפויות ש CENTCOM  מקיימת באזור.

על תפקידה מערער היציבות של איראן באזור אמר: "איראן הרחיבה את תוכנית הגרעין שלה ומשקיעה ביכולות צבאיות, במיוחד טילים בליסטיים. הוא טיפח פרוקסי מסוכן. והיא משתמשת במערכות אוויריות בלתי מאוישות כדי לאיים עלינו ועל השותפים שלנו".

הוא הצביע על קשיים פוליטיים איתם מתמודד ממשלו של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, ב"שיווק" החזרה להסכם גרעין עם איראן, לאור סירובה של איראן לדון בתוכנית הטילים הבליסטיים שלה ובמדיניות האזורית שלה.

"הנשיא היה ברור: ארה"ב מחויבת למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. ואנחנו עדיין מחויבים לתוצאה דיפלומטית בנושא הגרעין. אבל ללא קשר לתוצאות שיחות הגרעין, נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם שותפינו הרבים כדי להתמודד עם האיומים מאיראן", הצהיר אוסטין.

הוא המשיך: "בטווח הקצר, נגדיל את שיתוף המודיעין ונחזק את ההגנה האווירית האזורית. ובטווח הארוך יותר, נעבוד יחד כדי להתמודד עם השימוש של איראן בטילים והפצת מערכות אוויריות בלתי מאוישות. ונמשיך לעמוד איתנים עם שותפינו כדי להטיל דין וחשבון על איראן ושלוחיה".

גנרל צבא ארה"ב מייקל "אריק" קורילה קיבל את הפיקוד על CENTCOM .

בהערות במהלך הטקס, אמר קורילה: "האזורים המרכיבים את CENTCOM: הלבנט, המזרח התיכון, דרום ומרכז אסיה, הם ביתם של כמה מהתרומות המדעיות, האמנותיות והחברתיות החשובות והיוצאות דופן ביותר להיסטוריה האנושית… ובכל זאת, הם מהווים בית לאלימות, חוסר יציבות וקונפליקט. יש תחומים של סבל גדול, התעללות ואומללות אנושית".

הוא הוסיף כי על ההנהגה המרכזית להיות מעורבת בהבטחת המשך הסחר העולמי באזור, ועליה להבטיח שהאיומים שם לא יפתחו את היכולת לפגוע במולדת האמריקנית.

בינתיים, גורם אמריקאי אמר כי המשא ומתן בין ארה"ב לאיראן הושעה כעת, משום ששום דבר בשלב זה לא היה מקובל על שני הצדדים.

"בשלב זה, שום דבר לא מקובל הדדית" הוצע, לפי גורם אמריקאי שצוטט על ידי הוושינגטון פוסט.

הוא הסביר כי הדרישה של טהרן מארה"ב להסיר את משמרות המהפכה האירניים כארגון טרור זר, וסירוב ארה"ב לעשות זאת, הביאו את המשא ומתן על החייאת הסכם הגרעין עם איראן לעצירה.

הפקיד אמר שההחלטה נתונה בידי ביידן.

"הנשיא לא קיבל החלטה", אמר הפקיד. "מבחינה פוליטית, אנחנו יודעים שזה צעד שקשה מאוד לעשות".

איראן מצידה הודיעה ב-4 באפריל כי מבחינה ההסכם "סגור".