עבור לתוכן העמוד
Menu

מפולג מתמיד – בדרך לפסגה הערבית באלג'יריה

לאחר שנתיים של הפסקה מדינות ערב נערכות לכינוס הפסגה הערבית באלג'יריה כשעל הפרק סכסוכים רבים והשאלה האם להחזיר את סוריה לקדמת הבמה

אלג'יריה אמורה לארח בקרוב את הפסגה הערבית השנתית שתתכנס לראשונה מאז 019\ לאחר שנתיים של מגפת הקורונה.

המחלוקות והמאבקים בעולם הערבי לפני הפסגה נמשכים. המאבק בין מרוקו לבין תוניסיה בעקבות תקרית דיפלומטית, הדיון האם להשיב את סוריה אל חיק האומה הערבית ומחלוקות נוספות עומדים על הפרק.

הנשיא עבדאלמדג'יד טבון הדגיש בתחילת החודש כי הפסגה תהיה הצלחה "מכיוון שהיא מחפשת פיוס ערבי לאחר שנים של פילוג ופירוק".

אל מול המתח בגדה ומצרים – ישראל מנסה להוריד את גובה הלהבות

שובה של סוריה?

הפוליטיקאי ועורך הדין האלג'ירי מוחמד אדם מוקרני ציין, עם זאת, שחזרתה של סוריה לחיק הערבים תהיה בין המכשולים העיקריים בפסגה.

מוקרני אמר לאשרק אל-אווסט, כי אלג'יריה תומכת כבר חודשים בחזרתה של סוריה בהיותה חברה מייסדת בליגה הערבית.

סוריה הושעתה בעקבות הדיכוי האכזרי של המשטר שלה נגד אזרחים במהומות שפרצו ב-2011.

החזרה של סוריה לא נדונה על ידי כל מדינות ערב. מוקרני הציע שניתן יהיה להעלות את הנושא להצבעה במהלך הפסגה כדי שלא יישאר כנקודת מחלוקת או סיבה לדחיית הישיבה.

חבר הפרלמנט המרוקאי לשעבר, אדיל בנחמזה, תיאר את המצב בעולם הערבי כ"מפולג ביותר". הוא אמר לאשרק אל-אווסט שהמגיפה שימשה תירוץ לדחיית פסגות בעבר, אך לא ניתן עוד להשתמש בה כדי להצדיק עיכובים חוזרים ונשנים.

מספר נושאים אחרים עלולים לגרום לעיכוב, ביניהם המחלוקת על חזרתה של סוריה, הוא הוסיף.

ד"ר חסן אבו טאלב, ממרכז אל-אהראם למחקרים פוליטיים ואסטרטגיים, אמר כי יהיה "קשה מאוד" לקיים את הפסגה לאור "המחלוקות הגדולות על אופן הטיפול בסוריה ובמאמצי אלג'יריה לסיים את החרם נגדה. ”

אין הסכמה ערבית בנושא זה ונראה שהמנהיגים אינם מוכנים אפילו לדון בו בפסגה, הוא ציין.

חוסיין הארידי, עוזר שר החוץ המצרי לשעבר לענייני אסיה, אוסטרליה, ניו זילנד והאוקיינוס ​​השקט, אמר ש"קשה לחזות" אם הפסגה תתקיים בזמן.

הוא אמר לאשרק אל-אווסט כי התפתחויות רבות התרחשו במזרח התיכון מאז התקיימה הפסגה הסדירה האחרונה, ולכן יש לקיים את פסגת אלג'יריה כדי לאפשר למנהיגים ערבים להסכים כיצד לטפל בהן.

"אי קיום הפסגה בזמן תשלח מסר לא רצוי למעצמות אזוריות ובינלאומיות לפיו למנהיגים ערבים אין רצון משותף לטפל בהתפתחויות אזוריות ובינלאומיות ולעניינים פיננסיים ופוליטיים דחופים", הזהיר.

עם זאת, הוא אמר כי התעקשותה של אלג'יר להחזיר את החברות בסוריה "למרות התנגדותן של מעצמות ערביות בעלות השפעה" עשויה להביא בסופו של דבר לדחיית הפסגה.

במישור הרשמי, עוזר מזכ"ל הליגה הערבית, חוסאם זכי, הצהיר בחודש שעבר כי לא ניתן לקבוע זמן ספציפי לגבי חזרתה של סוריה לארגון.

החזרה שלה לא קרובה, אבל גם היא לא רחוקה, אמר.

מקור דיפלומטי ערבי אמר שעמדה זו לא השתנתה.

בשיחה בעילום שם עם אשרק אל-אווסט, אישר המקור כי עדיין נמשכות ההכנות לקיים את הפסגה על פי לוח הזמנים למרות חילוקי הדעות הערבים.

 

מתיחות במדינות המגרב

נקודת תקלה נוספת בפסגה היא המתיחות בין מרוקו, אלג'יריה ולאחרונה תוניסיה.

רבאט ואלג'יר ניתקו את היחסים בעקבות המחלוקת על סהרה המערבית.

בסוף השבוע זימנה מרוקו את שגרירה בתוניס לאחר שנשיא תוניסיה קייס סעיד אירח את ראש תנועת חזית פוליסריו, בראהים גאלי.

מרוקו אמרה כי ההחלטה של ​​תוניסיה להזמין את בראהים גאלי לפסגת פיתוח יפני לאפריקה שתוניס מארחת בסוף השבוע היא "מעשה חמור וחסר תקדים שפוגע עמוקות ברגשות העם המרוקאי".

תוניסיה, בתגובה להחלטת מרוקו, הודיעה כי היא מחזירה את שגרירה ברבאט להתייעצות.

משרד החוץ של תוניסיה אמר בהצהרה ב-3 לספטמבר כי המדינה שומרת על "נייטרליות מוחלטת ביחס לסוגיית סהרה המערבית תוך ציות ללגיטימציה בינלאומית".

בהצהרה תמציתית של משרד החוץ אמרה מרוקו כי לא תשתתף עוד בפסגת אפריקה. היא גם האשימה את תוניסיה בכך ש"הכפילה לאחרונה עמדות שליליות" נגד מרוקו, ואמרה כי החלטתה לארח את גאלי "מאשרת את עוינותה בצורה בוטה".

אבו טאלב אמר כי היחסים בין מדינות המגרב "מאוד מתוחים", מה שמציב אתגר לתוכניות לקיים כל פסגה ערבית.

המתיחות עשויה להביא לכך שמדינות אף יורידו את רמת הייצוג שלהן או יקראו לעיכוב כליל של הפגישה, הוסיף.

"האזור הערבי רותח ממתחים ומשברים, ומטיל ספק בכך שהפסגה תתקיים כמתוכנן", קבע.

מוקרני ובנהמזה שיערו כי מרוקו עשויה אפילו לדלג על הפסגה בהתחשב במחלוקת שלה עם אלג'יריה.

המקור הדיפלומטי הדגיש כי אלג'יריה נחושה לקיים את הפסגה ולא תאפשר למחלוקות להפריע לה גם אם תצטרך לעשות ויתורים על השבתה של סוריה לתפקיד.

אלג'יריה רוצה להשתמש בפסגה כדי להפגין את "חזרתה החזקה לזירה הבינלאומית והאזורית. לכן היא עשויה לנטוש את דרישתה לגבי סוריה להימנע מלהיות אחראי לכישלון הפסגה", הסביר.