עבור לתוכן העמוד
Menu

מפגש "ההזדמנות האחרונה"

במצרים מודאגים לקראת המשך המפגש של הפלגים הפלסטינים בהמשך השבוע

מצרים עושה מאמץ גדול נוסף כדי לנסות ולחלץ את עגלת הסכם הפיוס הפנים פלסטיני מהבוץ העמוק שבו היא תקועה.
בעוד מנגנוני הביטחון של הרש"פ ממשיכים במעצרים יומיים של פעילי חמאס בגדה והפסימיות והתסכול גוברים בקרב תושבי השטחים, זימנה מצרים את כל הפלגים הפלסטינים למפגש בקהיר ב-21 בחודש.

לראשונה הזמינה גם מצרים משלחת של פלגי האופוזיציה הפלסטינית בדמשק ובראשם ארגון החזית העממית-המפקדה הכללית.
המפגש יתקיים כשמעליו חשרת עננים כבדה.

מחמוד עבאס מסרב עד לרגע זה לבטל את הסנקציות החריפות שנקט נגד רצועת עזה, הוא לא פתח את מעברי הגבול שתנועת חמאס העבירה לשליטת הרש"פ, לא ביטל את קיצוץ משכורות הפקידים, לא הגדיל את אספקת החשמל לרצועה ומאיים להוציא לפנסיה מוקדמת כפויה 16 אלף פקידים ברצועת עזה.

מצרים הקצתה למפגש 3 ימי דיונים וגם על כך נמתחת ביקורת, השיח' חסן יוסף מנהיג חמאס בגדה אומר כי הזמן שהוקצה "איננו מספיק".
ואכן, נשאלת השאלה כיצד אפשר לפתור ב-3 ימי דיונים מחלוקות קשות שהצטברו במשך 11 שנים של פילוג וסכסוכים בין תנועות חמאס ופתח’?
סדר היום של המפגש בקהיר איננו ברור אך עפ"י מקורות שונים הוא אמור לדון ב-5 נושאים עיקריים:

א.בנייה מחדש של אש"פ כדי שיכלול את כל הפלסטינים( כולל תנועת חמאס וארגון הג'יהאד האסלאמי).
שאלת המצע המדיני של אש"פ והגעה להסדר עם ישראל היא חשובה מכיוון שתנועת חמאס לא מכירה בישראל ,שוללת את הסכמי אוסלו ודוגלת בדרך "ההתנגדות" (טרור).
ב.הקמת ממשלת אחדות לאומית-נוכח התנגדות של ארה"ב וישראל כי בממשלה יהיו נציגים של חמאס והתנגדות של הפלגים הפלסטינים כי ד"ר ראמי חמדאללה יעמוד גם בראש הממשלה החדשה.
ג.בחירות כלליות לפרלמנט והנשיאות
ד. פיוס חברתי-על רקע אירועי הדמים בין תנועת פתח’ לתנועת חמאס ב-2007 ברצועת עזה שבמהלכם נהרגו מאות פלסטינים.

ה.זכויות האדם וחופש הביטוי.

נושא הביטחון ברצועת עזה

תנועות פתח’ וחמאס סיכמו על הורדת הפרופיל התקשורתי בעיסוק בסוגיית הביטחון ברצועת עזה כדי שלא לטרפד את הסכם הפיוס נוכח המחלוקות הקשות בנושא.
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מתנגד בתוקף לתוכנית של חמאס ליישם ברצועה את המודל השלטוני של חזבאללה בלבנון ועומד על העיקרון "רשות אחת, חוק אחד ונשק אחד".
תנועת חמאס מסרבת לפרק את מנגנוני ביטחון הפנים שלה ברצועה וגם את הזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם" ולמסור את הנשק לרש"פ.
הגנרל מאג'ד פרג', ראש מנגנון המודיעין הכללי בגדה, הגיע בסוף השבוע לרצועת עזה ונועד עם יחיא סינוואר מנהיג חמאס ברצועה וראש הזרוע הצבאית כדי לדון בדרכים לפתור את המשבר, השניים דנו גם בפתיחת מעבר רפיח וסידורי הביטחון שבו.
בתנועת חמאס זועמים על ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה אשר הצהיר לפני כמה ימים בשכם כי ממשלתו חייבת לקבל את משימות הביטחון ברצועת עזה במלואן אחרת "העבודה שלה תהייה חסרה ובלתי מועילה".

בכירי חמאס רואים בדברים האלה ניסיון להפעיל לחץ על הפלגים הפלסטינים לקראת מפגש קהיר וטוענים כי הרש"פ מעוררת את הנושא כדי לטרפד את תהליך הפיוס למרות סיכום קודם עם המודיעין המצרי כי הדיון בנושא ידחה לשלב מאוחר יותר.
כך או כך, הרש"פ מסרבת להעביר 3000 אנשי ביטחון לרצועת עזה, כפי שנקבע בהסכם קהיר מ-2011, ולשלבם ביחד עם מנגנוני הביטחון של חמאס.
הרש"פ דורשת לפרק את כל מנגנוני הביטחון הקיימים של חמאס ולהרכיב מנגנונים חדשים שבהם ישרתו פעילי פתח’.

לסיכום, נראה כי בקהיר צפוי קרב קשה בין פתח’ לחמאס ולשאר הפלגים הפלסטינים שתומכים ברובם בעמדה של חמאס במיוחד בכל הקשור לסירובה להתפרק מנשקה.

המודיעין המצרי יצטרך לגלות יצירתיות ולמצוא פתרונות של פשרה כדי שניתן יהיה להמשיך בסבבי הדיונים.
אולם, ברחוב הפלסטיני, במיוחד ברצועת עזה הנתונה תחת מצור, יש תחושות קשות של פסימיות ויאוש, תהליך הפיוס שמובילה מצרים עדיין נתפס כ"קרב כיסאות" מתמשך בין הרש"פ וחמאס ולא כניסיון אמיתי להגיע לפיוס לאומי.

זו הסיבה שמפגש קהיר קיבל בשטחים את הכינוי "מפגש ההזדמנות האחרונה". זה אמור להיות המפגש המכריע בקשר לגורל הסכם הפיוס הפלסטיני.