עבור לתוכן העמוד
Menu

מפגן התסכול של ארגוני הטרור ברצועה

ארגוני הטרור ברצועת עזה ערכו תרגיל צבאי גדול במטרה לשגר מסרים לארה"ב, ישראל והעולם הערבי במסגרת לוחמה פסיכולוגית אותה הם מנהלים • למרות הפגנת הכוח הצבאית, התרגיל מעיד על התסכול והמצוקה של ארגוני הטרור שמאז 2007 לא מצליחים לשבור את המצור הישראלי על הרצועה

הזרועות הצבאיות של כל ארגוני הטרור ברצועה השתתפו ב-29 בדצמבר בתרגיל צבאי גדול של 24 שעות תחת השם " אלרוכון א-שדיד" (עמוד התווך האיתן).

על פי הערכות ברצועת עזה, התרגיל נערך על פי בקשתה של איראן לרגל ציון יום השנה הראשון לחיסולו של קאסם סולימאני שחל ב-3 בינואר. על פי גורמים בחמאס, בתרגיל השתתפו 13 ארגונים שניסו להפגין שיתוף פעולה צבאי מלא ביניהם, בים, באוויר וביבשה.

התרגיל כלל שיגור רקטות לעבר הים, אימונים באש חיה, שימוש במזל"טים, ותרחישי התגוננות מפני התקפה של כוחות צה"ל על הרצועה והדיפה של כוחות צה"ל החודרים לרצועה דרך הים וכן לקיחה בשבי של חיילים ישראלים.

 

מפקד משה"מ: מצאנו את הדרך לנצח את הקורונה ללא חיסון

בתרגיל השתתפו יחידות ה"נוח'בה" והקומנדו הימי של חמאס.

התרגיל נערך במסגרת הלוחמה הפסיכולוגית שמובילים ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי נגד ישראל ומטרתו הייתה להעביר שורה של מסרים:

  • מסר לנשיא טראמפ כי אם יתקוף את הציר השיעי בראשות איראן (המליציות הפרו איראניות בעיראק, המורדים החות'ים בתימן או איראן עצמה) יתברר לו כי איראן איננה לבדה והכוחות הנאמנים לה במזרח התיכון, כמו הארגונים ברצועת עזה, יחלצו לעזרתה בכך שיתקפו את ישראל בת בריתה של ארה"ב.
  • העברת מסר לישראל כי ארגוני הטרור ברצועה אינם חוששים מהתרגילים הצבאיים שעושה פיקוד הדרום של צה"ל לכיבוש הרצועה והם ערוכים לכל תרחיש. המסר לישראל הוא שכדאי לה ליישם את הבנות הרגיעה ולא להסתכן בעימות צבאי עם הארגונים ברצועה.
  • להראות לתושבי יו"ש הפלסטינים כי בעוד הרש"פ מתקפלת בפני ישראל וחוזרת לתיאום הביטחוני עמה, ארגוני הטרור ובראשם חמאס והג'יהאד האסלאמי נאמנים לעקרון "ההתנגדות".
  • מסר למדינות ערב שהודיעו על נורמליזציה עם ישראל כי חמאס והג'יהאד האסלאמי לעולם לא ישלימו עם קיומה של מדינית ישראל והם נערכים למלחמה עמה.
  • ניסיון לצרוב את התודעה של תושבי הרצועה כי ארגוני הטרור מאוחדים וחזקים מבחינה צבאית ויכולים להגן עליהם מפני כוחות צה"ל.

ארגוני הטרור ברצועה עשו יחסי ציבור לתרגיל באמצעי התקשורת המקומיים מתוך הנחת עבודה שאמצעי התקשורת הישראלית והזרה יהדהדו את המסרים שלהם.

מערכת המודיעין הישראלית עקבה מקרוב, באמצעים השונים, אחר שלבי התרגיל כדי להפיק מקסימום מידע על רמת המוכנות הצבאית של ארגוני הטרור, אמצעי הלחימה שבידיהם והיכולת הקרבית שלהם.

ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי מנסים להפגין "אחדות שורה" מול ישראל למרות שבפועל קיימים חילוקי דעות חריפים בינהם. ארגון חמאס לא השתתף בסבב הלחימה האחרון מול ישראל לאחר חיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי בהאא' אבו אלעטא והניח לג'יהאד האסלאמי להילחם לבדו.

גורמים ברצועה טוענים כי בחמאס חוששים כי לקראת הבחירות לכנסת בישראל בעוד כשלושה חודשים. ראש הממשלה נתניהו עלול לעשות מהלך צבאי כוחני מול רצועת עזה כדי לבסס את מעמדו הפוליטי וכי אחת המטרות של התרגיל היא להרתיע אותו מפני ההרפתקה צבאית בעזה.

מהלך המעיד על מצוקה

התרגיל הגדול של ארגוני הטרור ברצועה מפגין למעשה את התסכול שלהם ואת חולשתם מול צה"ל. אחרי כישלון פרוייקט "צעדות השיבה" על גבול הרצועה הם שוב נכשלים, למרות הכוח הצבאי הרב שברשותם, הם לא הצליחו לשבור את המצור ההדוק שישראל הטילה על הרצועה מאז שחמאס השתלט בכוח על הרצועה ב-2007.

גם פרוייקט המנהרות החודרות של חמאס והג'יהאד האסלאמי נכשל, מערכת הביטחון הישראלית הצליחה לפתח אמצעי מנע יעילים מאוד נגד המנהרות והיא עומדת על סף השלמתו של המכשול הקרקעי הגדול באורך של כ-60 ק"מ המקיף את רצועה מכל עבר.

תושבים ברצועת עזה אומרים כי אינם מתרגשים ממפגן הראווה הצבאי של הפלגים הפלסטינים בעוד רצועת עזה נאנקת תחת עול מגיפת הקורונה והמשבר הכלכלי הקשה.

המשאבים הכספיים שמגיעים לרצועת עזה הולכים ברובם להתעצמות הצבאית של ארגוני הטרור שאינם יכולים לשבור את המצור של צה"ל, במקום להעביר את הכסף הזה לשיפור חייהם של תושבי הרצועה.

אולם בסופו של דבר, ישראל תצטרך להתעמת את הכוח הצבאי הזה שארגוני הטרור צוברים ברצועת עזה. המשימה שלהם היא להפוך ל"מפלצת טרור", כמו ארגון חזבאללה בלבנון, שתאיים על כל שטחה של מדינת ישראל מדרום וישראל תיאלץ לפעול צבאית בעיתוי הנכון כדי לפרק את תשתיות הטרור שהוקמו ברצועה.